Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      hardware-tekster

PlayStation 5-anmeldelse

Sonys nyeste konsoll er et beist både med tanke på kraft og størrelse, noe Eirik helt klart liker. Samtidig har den en ny kontroller som virkelig setter en ny standard.

Endelig har vi kommet til et meget spennende skifte av konsollgenerasjoner igjen, og atter en gang viser Sony at det er spillene og folkene bak dem som står i fokus når maskinen skapes. For selv om PlayStation 5 vil støtte en rekke film-, serie- og musikk-applikasjoner fra første stund er det konsollen sitt potensial hva spill angår som virkelig får meg til å si med en gang at den er verdt de 5990 eller 4990 kronene du må ut med for enten den vanlige eller heldigitale utgaven.

Fokuset på spill er åpenbart med en gang du starter opp konsollen og hopper rett inn i det forhåndsinstallerte Astro's Playroom (du kan lese Siljes anmeldelse her.). Det aldeles nydelige spillet gjør ikke bare en god jobb med å fremheve hvor kraftig, rask og stillle PS5 er, men også hvor bra den nye kontrolleren er.

DualSense
      Etter fire generasjoner med DualShock (pluss en svipptur innom SixAxis red.anm) har Sony bestemt seg for å ta et skikkelig steg videre med det som kalles DualSense-kontrolleren. Selv om den på noen måter føles som en naturlig videreføring på enkelte områder gjør den kraftige byks fremover på andre ved å virkelig forbedre innlevelsen og spillopplevelsen. DualSense sitter bedre i hendene enn DualShock 4 takket være en liten størrelses- og tyngde-økning, samtidig som at bittelitt senkede knapper gjør det ellers relativt like designet, utenom fargen, nærmest perfekt.

I kjent stil får vi også en innebygget høyttaler, en knapp for å ta skjermbilder og video, en berøringsflate og slike ting. Den kommer også med en innebygget mikrofon, men det som virkelig gjør kontrolleren bedre enn resten er adaptive skulderknapper og det som kalles haptisk feedback. Spill som utnytter disse funksjonene forbedres nærmest alltid flere hakk, så la meg kort forklare hva de går ut på.

Adaptive skulderknapper betyr rett og slett at de justerer motstanden avhengig av hva som skjer i spillet. For eksempel må du ta i litt mer om en kasse skal løftes opp enn om det er en liten eske eller ikke få trykket de inn om et våpen låser seg. Som om det i seg selv ikke er kult nok tar samspillet med haptisk feedback dette til et nytt nivå. På papiret kan sistnevnte bare høres ut som Nintendo Switch sin HD Rumble, men dette systemet er så mye mer presist og nyansert enn det. At man virkelig føler sanden under føttene på en strand, om et slag kommer fra høyre eller venstre eller hvordan kraften bygges opp i hendene når Spider-Man lader opp elektriske angrep er noe som bare må oppleves.

Hver minste ting som skjer på skjermen forsterkes rett og slett i hendene dine, så det skal mye til for å bli dratt ut av opplevelsen. Spesielt siden man ikke må se lasteskjermer hele tiden.

PlayStation 5-anmeldelsePlayStation 5-anmeldelse

SSDen
      For skiftet fra en harddisk til solid-state drive (SSD) utgjør en gigantisk forskjell. Den spesielle SSDen Sony har laget slår til og med mesteparten av det som finnes på PC i disse dager med god margin, noe som selvsagt blant annet skyldes at flere av disse spillene er laget med SSDen i tankene.

Bare lastetidene i PS4-spill i seg selv er imponerende, men det er i PS5-spill systemet virkelig skinner. Allerede før du spiller er farten tydelig. Det tar bare omtrent ti sekunder fra man starter opp Spider-Man: Miles Morales fra hovedmenyen til man har gameplay, og det ville tatt enda kortere tid om ikke Insomniac og Marvel skulle få sin velfortjente oppmerksomhet med logoer. Toppen av kransekraken blir da at installeringen av spill går lynraskt også.

Dessverre har bruken av en SSD en negativ side også. Teknologien koster fortsatt en god del mer enn harddisker, så PS5 kommer med en SSD som bare er 825GB stor, og bare 667.2GB kan brukes av oss siden operativsystemet krever en del. Med tanke på at for eksempel Call of Duty: Black Ops Cold War vil ta 133GB om du skal ha alt sier det seg selv at noen nok vil slite med plass etter hvert. Ikke finnes det SSDer som er sterke nok til å utvide plassen på markedet nå heller, så foreløpig må vi nøye oss med å eventuelt lagre og spille PS4-titler fra en ekstern harddisk om vi absolutt må ha mer enn en håndfull spill på SSDen.

Drømmen om 4K og 60fps blir virkelighet
      Enkelte spill frister med 60 bilder i sekundet (fps) på dagens konsoller, men normen er uten tvil 30. Det virker endelig som om dette vil endres på den kommende generasjonen, for de aller fleste av lanseringsspillene byr på bildeoppløsningen 4K (ekte, dynamisk eller godt oppskalert) og 60fps. Noen spill vil til og med kunne få til 120fps, som fortsatt ganske få TVer støtter) om de ofrer litt bildeoppløsning. En av de få tingene som kanskje stopper 60fps fra å være på nærmest alt er såkalt ray tracing.

PlayStation 5-anmeldelsePlayStation 5-anmeldelsePlayStation 5-anmeldelse

Denne teknologien, som enkelt sagt forbedrer lyssettingen, refleksjoner og skygger betraktelig, får spill til å se aldeles fantastiske ut, men krever mye kraft. Mange utviklere og spillere er uansett villige til å ofre både bildeoppløsning og oppdatering for teknologien siden det kan forbedre opplevelsen, så vi får se hva som blir vanlig i fremtiden. Nå i starten er det flere spill som vil la oss velge selv. Blant annet gir Spider-Man: Miles Morales oss muligheten til å enten spille i 4K og 30fps med ray tracing eller 4K og 60fps uten.

Dette er det merkelige med å anmelde en konsoll nå i starten. Siden de aller fleste spill startet utviklingen på PS4 og bruker motorer som ikke er laget med de nye maskinene i tankene klarer de i kjent stil ikke å ta full nytte av kraften. Det er uansett ingen tvil om at PS5 er et stort steg videre fra PS4, for det er ingen tvil om at Demon's Souls eller PS5-utgaven av Spider-Man: Miles Morales ville fått dagens konsoll til å endelig fly gjennom veggen med stil før den forsvant i flammer. Jeg tør ikke engang tenke på hva som venter oss både visuelt og gameplaymessig om noen år når utviklerne virkelig begynner å bli varme i skjorta på de nye konsollene. Tenk bare på forskjellen mellom The Last of Us: Remastered rundt starten av PS4 og The Last of Us: Part II nå mot "slutten"!

3D-lyd med Tempest
      Lyden har uansett også alltid vært en meget viktig del av spill for meg, så det er godt å høre at Sony legger et ekstra stort fokus på det denne gangen ved å lage sin egen teknologi kalt Tempest 3D AudioTech. Nå har jeg dessverre ikke hatt mulighet til å teste ut lyden på PlayStation 5 sitt nye Pulse 3D-headset, men enkelte av headsetene jeg har fra før tar også litt nytte av det glimrende lydbildet i en rekke spill. Både ved å koble til via USB og jacken i kontrolleren får du god og balansert surroundlyd som sammen med DualSense-kontrollerens funksjoner gjør følelsen av å være i disse fantastiske universene total.

Bare støtte for PS4-spill

Selv om konsollen kan friste med en rekke knallgode lanseringsspill er det uansett mange som maser om at konsoller skal kunne bruke gamle spill, og her har Xbox Series-familien en fordel. Hvor Microsoft sine konsoller ikke bare kan friste med at de nye konsollene støtter nærmest alle spill fra de gamle kan PS5 bare bruke 99,99% av PS4-spillene. Ingen av PS, PS2 eller PS3. Det japanske selskapet kan også skryte av at PS4-spill vil kjøre bedre på PS5, men vi har ikke fått en omfattende liste over disse enda. Personlig har jeg bare fått testet Nioh 2 og et par andre spill som byr på moduser som lar oss spille "opptil 60fps", så da er det enda godt at i alle fall de imponerer. Alle av dem er langt nærmere stabile 60fps, noe som selvsagt betyr en bedre opplevelse. Samtidig har Sony lovet at Days Gone blant annet vil doble bildeoppdateringen på PS5 fra 30fps til 60fps, og at flere andre av de mest populære PS4-spillene vil få ekstra forbedringer på PS5. Du kan lese litt mer om dette her, men som sagt er uansett ikke det at PS-, PS2- og PS3-spill forlates en stor sak for meg når de som har lyst på disse finner flere av dem på PlayStation Now-tjenesten.

Raskere og mer brukervennlige menyer

Hva så utenom spillene? Meningene om hvilken konsollprodusent som har de beste menyene er delte, men undertegnende mener helt klart at PS4 sitt operativsystem er langt mer oversiktlig enn Xbox One sitt. Er det perfekt? Lang derifra, men så fikser PS5 sitt mye av dette også. Den nye konsollen er raskere, har integrert PlayStation Store langt bedre og gir enda flere tilpasningsmuligheter. I tillegg har vi fått en rekke nye funksjoner som helt klart er nyttig når utviklerne bruker dem. Som du kan se i videoen under venter det blant annet et såkalt Acitivities-system. Dette gir deg raskt og enkelt en oversikt over informasjon om spill. Du får for eksempel mulighet til å gå direkte til en bestemt modus eller bane i et spill uten å måtte gå via spillets hovedmeny, en indikasjon på hvor lang tid noe vil ta i et spill, sjekke ut fremgangsmåleren for ulike trophies og til og med hjelpende videoer du kan ha på skjermen samtidig som du spiller om du er PS Plus-medlem. Kort sagt er det en glimrende videreføring av det i alle fall jeg liker på PS4.

Design og støynivå

Noe som heldigvis ikke er likt mellom PS4 og PS5 er lydnivået. Ja, nå var PS4 relativt stille i starten også, men jeg har fortsatt til gode å høre mer enn en liten vibrasjon i øret som indikerer at konsollen er på når jeg sitter fire meter unna, noe som selvsagt er en klar indikasjon på at enheten ikke er farlig varm heller der den står med relativt godt pusterom ved TVen.

Dermed blir det eneste "problemet" at konsollen er ganske stor. Du kan se sammenligningsvideoen under for å se den sammen med konsollen du kanskje har, men her er det ingen tvil om at mange nok må omrokkere litt på ting for å få plass.

Konklusjon

Nå bør det altså være ganske klart at jeg liker starten til PlayStation 5 ganske godt. Som forventet er det allerede nå at spill vil kunne se og høres mye bedre ut på den sterke maskinen, og for en som ikke spiller på PC er det å både oftere se 60fps og ray tracing en sann fryd som beviser at dette er en ny generasjon. Det som kom mer overraskende på, til tross for hvor mye Sony har snakket om det, er uansett hvor mye den nye DualSense-kontrolleren har å si. Den er rett og slett fantastisk, og markerer kanskje det største hoppet for spillopplevelsen nå i starten. Forhåpentligvis holder ikke dere andre dette tett inntil brystet når kontrolleren bli allemannseie heller, for utviklerne må få høre hvor mye vi setter pris på det. Dette er ikke den gimmicken mange tror. Det er et nytt steg du kan banne på de andre konsollskaperne vil ta mye "inspirasjon" fra.

Slikt er uansett skummelt å si nå i starten, for begynnelsen på en generasjon er bare småtteri i forhold til hva fremtiden vil kunne bringe. Vi får bare vente og se hva utviklere får til og gjør når både kraften i konsollene og håndkontrollene deres er såpass ulike på enkelte områder, men det er ingen tvil om at PlayStation 5 har et enormt potensiale. Du må bare være villig til å legge de eldste generasjonene og foreløpig svakere tjenester enn hva Microsoft tilbyr bak deg. Klarer du det er PlayStation 5 lett en konsoll du vil storkose deg med flerfoldige år fremover.

PlayStation 5-anmeldelsePlayStation 5-anmeldelsePlayStation 5-anmeldelsePlayStation 5-anmeldelse
      9 / 10
      +