Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

PlayStation VR2

Sonys andre inntog i VR er et langt mer gjennomført produkt enn forgjengeren på alle fronter, men prisen og usikkerheten om fremtidig førstepartsstøtte risikerer å kaste en skiftenøkkel i verkene.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Sony kastet navnet sitt i VR-hatten for mer enn seks år siden var det i begynnelsen av det nåværende teknologiske formatet. Entusiasmen var stor fra noen områder, skepsisen nesten like stor fra andre, så grensene ble trukket tydelig mellom de som hadde "sett lyset" og de som så på PSVR som en gimmick som tok ressurser bort fra TV-spillene de helst vil se fra PlayStation. Det var en tid da man kunne imponere folk med relativt lite fordi teknologien kunne bidra med en helt annen innlevelse og skala enn vi hadde sett tidligere. Og fordi det faktisk fungerte, noe som syntes å overraske flere mennesker enn du kanskje tror.

Her i 2023 er situasjonen noe annerledes, for verken skepsisen eller entusiasmen er på samme nivå. VR har blitt vanlig, og få tviler nå på at det faktisk fungerer og kan gi noen forskjellige opplevelser, men omvendt vil mange fortsatt si at teknologien fortsatt er for klumpete og hodesettene for dyre. Det er en utbredt oppfatning at VR er som et litt eksotisk nisjeprodukt innen spill som neppe noen gang vil bli mainstream.

PlayStation VR 2
Dette er en annonse:
PlayStation VR 2

Ikke akkurat det mest takknemlige markedet å måtte sende et tilbehør som koster 6700 kroner ut i - spesielt gitt den globale økonomiske situasjonen. Ryktene om en PS VR2-produksjonsjustering til halvparten av det som opprinnelig var planlagt (et rykte Sony benekter) hjalp ikke. En relativt rolig markedsføringskampanje hjalp heller ikke særlig, og å bare noen få førstepartsspill annonsert bringer tankene til den nedlagte PS Vita.

Men i stedet for å dvele ved markedsparallellene mellom de to maskinene vil jeg heller være optimistisk og fokusere på en annen parallell: nemlig den overlegne kvaliteten de begge har i forhold til forgjengeren. PSVR var på mange måter halve løsningen. Hodesettet i seg selv var komfortabelt og godt designet, men tilkoblingen var et vanlig rot av ledninger som kunne drive selv den mest tålmodige spilleren til randen av galskap. Sporingen var kranglete, og så var det de håpløst utdaterte Move-kontrollerne som gjorde sitt for å belaste både utviklerne og spillingen. Dermed er det neppe tilfeldig at hodesettets beste spill styres med den trofaste DualShock 4.

PS VR2, derimot, er et langt mer sammenhengende produkt. Det er komfortabelt, enkelt å koble til og sette opp, de nye kontrollerne er gode, de nye funksjonene som øyesporing og haptisk tilbakemelding i selve headsettet fungerer strålende og de kraftig forbedrede spesifikasjonene gir et fint, rent bilde.

Dette er en annonse:

Som jeg også nevnte i førsteinntrykkene mine er komfort en ikke ubetydelig faktor når det gjelder VR-hodetelefoner. Vekten av en Quest 1, for eksempel, er dårlig fordelt, noe som kan forårsake nakkesmerter under lengre spill. PS VR2 er et utrolig komfortabelt hodesett. Ingen tvil om det. Vektfordelingen er rimelig, det er gode alternativer for å justere plasseringen på hodet både foran og bak - noe som også bør være en fordel for brukere med briller. Du kan justere IPD, og da er materialene som kommer i kontakt med hodet myke og komfortable. Jeg var også begeistret for de medfølgende øreproppene som festes til headsettet. Når de er snappet på blander de seg bare naturlig, og de korte ledningene sørger for at de ikke kommer i veien når du spiller. Hvis du er mer interessert i å bruke dine egne er det også et alternativ, men det er rapporter om at ikke alle hodetelefoner passer like godt.

Men vi må også nærme oss elefanten i rommet: ledningen. Er det en stor plage? Nei, jeg tror ikke det, men jeg la merke til den og måtte flytte den rundt til tider for å unngå å anstrenge meg. Et trådløst hodesett ville vært det kuleste, selvfølgelig, men hvis ledningen betyr et bedre bilde og lavere responstid er det en avveining jeg til syvende og sist er ok med.

Et annet punkt der PS VR2 står sterkt er når det gjelder oppsett. Hodesettet kobles til forsiden av PS5 med den nevnte ledningen. Da er det bare å slå på konsollen og headsettet og fullføre den utrolig enkle innledningen. PS VR2 sporer kontrollene selv fra innsiden, så til min glede er det ingen kameraer å sette opp. Denne delen har alltid vært en av de andre hodetelefonenes store akilleshæl, da det rett og slett blir for mye av en god ting å måtte fylle stuen min med kameraer. VR er allerede en form for spill som krever mye av forbrukeren når det gjelder økonomi og plass, så enkelheten PS VR2 bringer er utrolig velkommen. Det er også noe Quest kan gjøre, men så vidt jeg vet er PS VR2 det første high-end headsettet som virkelig gjør det enkelt - for eksempel skanner det rommet automatisk. Jeg vil gå så langt som å si at oppsettet er rett og slett idiotsikkert, og jeg kan bare applaudere det som en velkommen utvikling.

Komfort og enkelt oppsett er utvilsomt en god start, men hvis den faktiske spillopplevelsen ikke var bra vil det vært en fantastisk sløsing med innsats. PS VR2 er utstyrt med en OLED-skjerm med en oppløsning på 2000 x 2040 per øye og et synsfelt på 110 grader. Sistnevnte kan ikke matche Index' 130 grader, men det er fortsatt rimelig, og som helhet resulterer spesifikasjonene, sammen med PS5 selvfølgelig, i et fint bilde. Det kan fortsatt være et snev av skjermdøreffekt, men det er minimalt.

PlayStation VR 2

Selv om bildet er flott er det PS5s haptiske tilbakemeldinger og adaptive skulderknapper som skiller spillopplevelsen fra konkurrentene. Spesielt inkluderingen av haptisk tilbakemelding i selve headsettet forbedrer innlevelsen med vibrasjonene fra en Thunderjaw som går forbi i Horizon Call of the Mountain. Med tiden vil du mest sannsynlig bli mer vant og muligens likegyldig til det, men foreløpig er det et spennende tillegg. Et annet kult tillegg er øyesporing. Jeg har ennå ikke prøvd et spill som gjør betydelig bruk av det, men jeg kan si at det fungerer imponerende bra, og jeg gleder meg til å se hvordan et spill som The Dark Pictures: Switchback VR bruker funksjonen.

Vi kan ikke snakke spillopplevelse uten å komme innom de nye kontrollerne. Move-kontrollerne er endelig døde og erstattet av noen ergonomisk gode kontrollere med et intuitivt og oppdatert knappeoppsett. Av VR-kontrollerne jeg har brukt er de helt der oppe med de beste, godt hjulpet av de nevnte funksjonene. Sporingen på dem er også god. Et par ganger klarte jeg å forvirre systemet litt - noe som ofte skjer når man krysser hender, men det var ikke ofte, noe som faktisk er imponerende med tanke på at et spill som Horizon Call of the Mountains mange klatresekvenser spesielt utsetter sporingen for akkurat den utfordringen. Batterilevetid vil jeg anslå til rundt fem timer, noe som er akseptabelt uten å være prangende. Lange spilløkter er sjeldne i VR, noe som er formildende, men omvendt kan du ikke lade kontrollerne mens du spiller.

Som du sikkert forstår etter å ha lest så langt er jeg sterkt begeistret for Sonys nye VR-headset. Det er kanskje ikke så solid i design som for eksempel Index, akkurat som synsfeltet kan være enda bredere, men den store komforten, det enkle oppsettet, den gode bildekvalitet, de deilige kontrollerne og spennende nye funksjoner som øyesporing og haptisk tilbakemelding i selve headsettet bidrar til å gjøre det til et svært vellykket stykke maskinvare. Spørsmålet nå er i hvilken grad Sony vil støtte PS VR2 med unike titler, for det har vi ikke hørt mye om ennå. Denne typen ting krever åpenbart en stor installasjonsbase for å være levedyktig, men på en litt paradoksal måte vet vi at det kommer til å ta systemselgere for et dyrt nisjeprodukt som dette for å nå alle unntatt de mest entusiastiske av oss.

Men jeg heier på PS VR2. Det gjør jeg virkelig siden det er et spennende produkt som har vekket min interesse for VR, så jeg håper inderlig Sony leder an med spill som virkelig viser hva headsettet er i stand til. De kunne jo starte med Astro Bot: Rescue Mission 2. Jeg er absolutt klar for det.

HQ
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Komfortabel. Enkelt oppsett. Spennende nye funksjoner. God bildekvalitet. De beste kontrollerne i VR.
-
Ledningen plager til tider. Litt mindre synsfelt enn man kanskje hadde håpet på.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
PlayStation VR2

PlayStation VR2

HARDWARE-TEKST. Skrevet av Ketil Skotte

Sonys andre inntog i VR er et langt mer gjennomført produkt enn forgjengeren på alle fronter, men prisen og usikkerheten om fremtidig førstepartsstøtte risikerer å kaste en skiftenøkkel i verkene.



Loading next content