Pokémon Rumble U

Pokémon Rumble U

Har du hatt lyst på et Skylanders-spill med Pokémon? Vel, nå er Pokémon Rumble U her, men det spørs om dette hva det du så for deg i drømmene dine...

Det er ikke lenge igjen til Pokémon X/Y er å finne i butikkhyllene, og det skorter ikke på ivrige fans som gleder seg til lanseringen. For å gjøre ventetiden litt mindre brutal har Nintendo lansert den nedlastbare tittelen Pokémon Rumble U til Wii U. Om dette spillet gjør ventetiden noe mindre uutholdelig, er derimot en annen sak.

Pokémon Rumble-serien er en av mange spin-off fra de originale spillene. Her kontrollerer du ikke ekte Pokémon, men leketøyversjonene av dem. Hvorfor? Ikke vet jeg, men etter ti minutter med Pokémon Rumble U vil jeg uansett helst glemme dem.

La meg bare forklare hva Pokémon Rumble er. Det første spillet var en nedlastbar tittel på Wii, og innebar at leketøys-Pokémon skulle kjempe seg gjennom diverse arenaer og utforske områder for å få flere Pokémon med på laget. Det var et meget simpelt action-rollespill. Ikke akkurat det beste eller mest utfordrende spillet, men det hadde sin sjarm. I Pokémon Rumble U derimot, har spillmekanikken blitt redusert til et hjernedødt og meningsløst rot.

Pokémon Rumble U
Jepp, lykke til med å holde oversikten her.

Jeg vet virkelig ikke hva Nintendo har gjort, eller hva de i det hele tatt har tenkt på med Pokémon Rumble U. Her er det ikke snakk om å ha forskjellige spillmoduser eller mekanikker. Her blir du bare slengt fra den ene lille kamparenaen til den andre, og alt du gjør er å bevege deg rundt med styrekorset og trykke vilt på A og B-knappen for å angripe. Og jeg sier trykke vilt fordi arenaen blir så overfylt av Pokémon og effekter at det er klin umulig å ha oversikt over hva som skjer, spesielt når det er 20 av samme Pokémon tilstede på én gang.

Etter å ha spilt gjennom et par runder oppdaget jeg kjapt at det var dette hele spillet kom til å dreie seg om, og det er heller ikke snakk om noen forbedringer underveis. Vanskelighetsgraden øker minimalt, og da i form av såkalte «challenges», som for eksempel går ut på å vinne en kamp i løpet av 100 sekunder, bruke en bestemt type Pokémon, eller den vanskeligste utfordringen: ikke dø av kjedsomhet.

Du skal finne alle 649 forskjellige Pokémon, noe som burde vært den gøyeste oppgaven i ethvert Pokémon-spill, men selv dette har de klart å rote til fullstendig. Spillet er relativt kort, og det er ikke mange brett å kjempe seg gjennom. Derfor får du et dusin nye Pokémon for hver eneste kamp du vinner. Dette høres kanskje kult ut, men tro meg, det er det ikke.

Pokémonene går ikke opp i nivåer heller, så dersom du får en legendarisk Pokémon på et av de tidligere brettene, vil den snart bli overgått av en Metapod du får senere. På grunn av dette vil du sirkulerer gjennom Pokémon som om de var panteflasker. For hver kamp jeg vant endte jeg opp med å bytte Pokémon, og jeg kastet aldri et blikk tilbake til den forrige jeg brukte. Har du en favoritt-Pokémon så nyt de 2-3 minuttene du vil få sammen med den.

Pokémon Rumble U
Se her'a! Etter bare to runder har jeg såååå mange PokéMon!

La oss heller snakke om hvor ille Pokémonene ser ut. Ja, de er leketøy og de er modellert til å se ut som nettopp det, men kunne de ikke i det minste ha modellert dem til å se ut som kvalitetsleker istedenfor kinesiske billigkopier? Til tider slet jeg faktisk med å kjenne igjen hvilken Pokémon det var snakk om. At animasjonene er stive og hakkete hjelper heller ikke.

Og ikke nok med det, Nintendo har til og med bestemt seg for å hive seg med på Skylanders- og Disney Infinity-trenden, ved å produsere små figurer som du kan kjøpe for å låse opp spesielle Pokémon innad spillet. Med over 600 Pokémon er jo dette en perfekt måte å suge ut ekstra penger på, noe som tydelig er den eneste grunnen til at dette spillet ble laget.

Det er rett og slett ikke et snev av underholdning her. Når jeg spiller et spill som er kjedelig eller elendig, så kan jeg i det minste le eller latterliggjøre hvor dårlig det er, men her var det ikke noe å ta tak i. Dette var bare tragisk.

Enda mer tragisk er det at spillet har en prislapp på 120kr. Det er virkelig ikke mer jeg kan si om Pokémon Rumble U, for spillet ga meg ingenting å snakke om. Det er ikke mer enn et dragsug av kjedsomhet. Et absolutt bunnpunkt i underholdning. De få timene jeg brukte på dette spillet føltes som en evighet.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å syntes synd på dem som faktisk kjøper dette spillet, og investerer mer penger i å kjøpe figurene. Skal du ha et Pokémon-spill så kjøp alt annet enn dette. Spar heller pengene til Pokémon X/Y!

Pokémon Rumble U
Ikke akkurat plastic fantastic...
02 Gamereactor Norge