Pokémon the Movie: Secrets of the Jungle

Pokémonfilmen: Jungelens hemmeligheter

Den 24. Pokémon-filmen starter bra, men forviller seg i en skuffende andre akt.

Det er ganske vanvittig å tenke på at vi nå har mottatt 24 filmer satt til Pokémon-universet etter at franchisen ble så populær på slutten av 90-tallet. Det har ikke nødvendigvis vært bare gull, men de har levert mange ikoniske øyeblikk som fansen alltid vil huske. Jeg mener, hvem kan vel glemme Pikachu som brøt ut i tårer da Ash ble forvandlet til en statue, eller når (spoileradvarsel om du ikke har sett Detective Pikachu!) Ryan Reynolds endelig viste ansiktet sitt på slutten av Detective Pikachu?

Helt fra starten av med den første filmen har hver Pokémon-film vanligvis vært sentrert rundt en mystisk eller legendarisk skapning, og den siste filmen, "Jungelens hemmeligheter", er intet unntak med Zarude i søkelyset. Handlingen her hyller Tarzan ganske tydelig, ettersom en baby blir funnet forlatt i skogen og en Zarude bestemmer seg for å oppdra den som sin egen. Zarude-lederen og resten av pokémon-vennene støtter ikke dette, så den nybakte pappaen blir tvunget til å leve et liv i ensomhet med den foreldreløse babyen.

Filmen følger deretter dette barnet kjent som Koko, mens han sliter med identiteten sin og begynner å stille spørsmål som hvorfor han ser annerledes ut og hvorfor han ikke kan bruke pokémon-angrep. Ting tar en drastisk vending når han faller ned en foss og kommer i kontakt med seriens bærebjelke, Ash. Derfra prøver de å finne ut hvem Kokos biologiske foreldre er og hvorfor han ble forlatt i skogen i utgangspunktet.

Selv om vi åpenbart har sett denne historien før, syntes jeg den leverte en rekke inderlige øyeblikk, og den gikk bredere inn på kjærligheten som fosterforeldre kan ha til sine adoptivbarn. Zarude ga for eksempel opp kontakten med hele folket for å oppdra dette barnet, og han blir dypt opprørt når Koko endelig avdekker sannheten. Jeg syntes også det var ganske rørende å se Koko prøve å tilpasse seg menneskeliv og nyte enkle gleder vi tar for gitt, for eksempel å spise is eller handle klær for første gang.

Pokémon the Movie: Secrets of the JunglePokémon the Movie: Secrets of the Jungle

Jeg likte også, når vi er inne på det positive, å se mange pokémon fra Sword og Shield-spillene her, spesielt med tanke på at vi enda ikke har fått en anime for 8. generasjon. Disse ble også brukt på noen ganske morsomme måter. Byens ordfører liknet for eksempel på en Dubwool, Cramorant prøvde å ta en stor bit av James' hode, og Rillaboom ble sett slående på trommene sine på en festival i byen. Milyfa Town, hvor det meste av handlingen foregår, er også et interessant sted. Byen er kanskje eksklusiv til filmen, i en ukjent region, men den minner likevel om Galar med at den likner en sjarmerende engelsk landsby.

Det jeg likte minst med "Jungelens hemmeligheter" er at dens plottwist kunne sees milevis unna, og den siste halvdelen føles bare altfor forutsigbar. Jeg skal gjøre mitt beste for å ikke spolere for mye, men Ash og hans nyvunne kompis ender opp med å bli forrådt av en viss spisshåret karakter, og det er åpenbart fra starten at han er en trøblete type. Han er kald og kynisk, og nekter å slippe folk inn på kontoret sitt fordi han åpenbart skjuler noe, og hvilken lovlydig innbygger har den frisyren uansett? Handlingen går i andre omgang over til et typisk "stopp kjeltringen"-scenario der Ash, Koko og Zarude blir tvunget til å legge forskjellene til side og bekjempe ondskapen, og det er omtrent så klisjé som får blitt.

Jungelens hemmeligheter er en film med to ujevne halvdeler. Selv om den begynner som en morsom og til tider rørende hyllest til Tarzan, spirer ting fort inn i mer enn kjent territorium, og interessen min begynte for å forsvinne omtrent halvveis inn i filmen. Det er fremdeles en film Pokémon-fans bør sjekke ut (forutsatt at de allerede har et Netflix-abonnement), men bare ikke forvent noe i nærheten av "Pokémon - Filmen" eller "Pokémon 2 - Den enes kraft".

6 / 10