Pokepark: Pikachu's Adventure

Poképark: Pikachu's Adventure

De japanske figurene er tilbake, søtere enn noen gang. Dessverre er det også andre ting som må til for å overbevise oss i Gamereactor.

Pokémon har vært en eneste lang solskinnshistorie siden Satoshi Tajiri brakte lommemonsterne til liv i 1996. For oss som har hatt telefonen i den ene lomma og den håndholdte konsollen i den andre, har disse japanske figurene gitt utløp for mange store gleder. Helt fra jeg fikk Pokémon Blue mellom hendene på slutten av 90-tallet, har samlemanien vært tilstedeværende.

Det første som må sies om PokéPark Wii er at dette på ingen måte er å finne i samme kategori som de velkjente spillene til Game Boy og Nintendo DS. Det er andre utviklere som står bak, og her styrer du ingen oppkomling av en trener som skal fange og trene småkrek for å kjempe seg til topps pokémon-ligaen. Nei, her styrer du Pikachu og befinner deg i en fornøyelsespark for pokémon. Selvfølgelig er det din oppgave å redde parken fra den sikre undergang, og det gjennom å samle 14 ulike deler av en magisk krystall, som er spredd omkring i parkens ulike deler.

Underveis i spillets gang skal du forsøke å bli venn med flest mulig ulike nurk. Søtt, ikke sant? Dette gjøres gjennom banale minispill. De aller fleste dyrene syns en kjapp versjon av "sisten", et kappløp bort til en kasse eller å leke gjemsel er tilstrekkelig for å kalle deg en ekte venn. Dette er for så vidt en grei tanke fra utviklerne i Creatures Inc. Små, kreative og morsomme minispill er noe som normalt løfter de aller fleste spill. Problemet her er at disse minispillene i stor grad er spillets hovedaktivitet, og når de da verken er varierte eller underholdende, og samtidig er latterlig enkle, har jeg ikke mye til overs for fremgangen i PokéPark Wii.

Det finnes også et kampsystem i PokéPark. En ekstrem lettversjon av det vi finner i de håndholdte spillene. Her kan du kun benytte Pikachu, og det er også svært begrensede oppdateringsmuligheter når det kommer til vår gule helts angrepsvåpen. Det er nesten ikke nødvendig å nevne det, men det å vinne over andre pokémon får rapping av sukkertøy fra en bleieunge til å virke som et oppdrag for Tom Cruise.

De eneste gangene du faktisk får bruk for de pokémon du har blitt venn med, er når du skal forsøke å vinne tilbake krystallbitene som må til for å redde fornøyelsesparken. Her har hver eneste én av de 14 bitene havnet i hendene på en pokémon ved en attraksjon. For å samle sammen bitene må du, ja ganske riktig, gjennomføre et minispill. Fordelen er at du her ikke trenger å benytte deg av Pikachu, og på dette tidspunktet mottas all variasjon med takk.

Det mest positive med PokéPark Wii: Pikachu's Adventure er uten tvil grafikken. Figurenes søte vesen kommer fullstendig til sin rett her. Du kan være så hardbarka, maskulin og tøff du bare vil. Pikachu, Bulbasaur, Butterfree, Leafeon og alle de andre er så sukkersøte og nydelige at selv Rambo, Chuck Norris og Lars Monsen vil smelte og mykne til det ugjenkjennelige.

Vanskelighetsgraden, spillets enkelhet og sjarmerende natur gjør dette til et spill for de minste. Få erfarne konsolleiere - om noen - vil finne langvarig glede i Pikachus parkbaserte redningsaksjon. Jeg finner det derfor merkelig at det ikke finnes verken norsk tale eller tekst. Med en barnevennlig språkpakke kunne faktisk dette blitt et godt alternativ for barn. Nå havner spillet dessverre litt i ingenmannsland på det norske markedet.

Poképark Wii: Pikachu's Adventure er søtt og barnevennlig, men i lengden holder dette kun hvis du enten er stor fan av Pokémon, eller om du har en fascinasjon for en sukkersøt verden hvor alt går vel. Spillet har ingen likhet med de håndholdte versjonene fra Game Freak, og mangler den dybden og gjenspillingsverdien vi ønsker oss i et Pokémon-spill.

Dette er i bunn og grunn en eneste stor samling av minispill. Disse er lite varierte, mangler kreative løsninger og er generelt lite underholdende. Dette gjør Poképark Wii til et spill som seiler ubemerket inn i middelmådigheten av spillunderholdning, og det er kun pokémon-navnet som hindrer det i å synke.

Mitt råd til alle som er opptatt av Pokémon-verdenen er å ha is i magen til Pokémon Black/White kommer ut i første kvartal 2011. Da får vi med ganske stor sikkerhet servert et spill som vil overgå PokePark Wii: Pikachu's Adventure med glans.

Pokepark: Pikachu's AdventurePokepark: Pikachu's AdventurePokepark: Pikachu's AdventurePokepark: Pikachu's Adventure
04 Gamereactor Norge
4 / 10