Norsk
Gamereactor
forspill
Half-Life 2

Preview - Half-Life 2

Valves etterlengtede oppfølger ble annonsert som lyn fra klar himmel. Vi har kikket på mesterverket!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

I fjor var det unektelig Doom III som stakk av med seieren på E3. I år var id knapt tilstede på messen og det eneste vi så til Doom III var to små skjermer som viste en in-game video. Den offisielle unnskyldningen var at de heller ville jobbe med å gjøre ferdig spillet, enn å bruke tid på messen, men vi lurer på om det kanskje ikke var Gordom Freeman som skremte de bort. Half-Life(HL) er kanskje det spillet som har hatt størst betydning for FPS genren siden Doom og Wofestein dagene og en oppfølger har nærmest vært uunngåelig. Valve har holdt kortene tett til brystet, men bare få uker før årets E3 messe annonserte de den etterlengtede oppfølgeren og det tok pusten fra de fleste av oss.

HQ

Til tross for lekre screenshots og spennende info i magasiner og online, var vi allikevel ikke forebredt på hva den halvtimes lange presentasjonen på E3 viste oss. Valve har jobbet i all hemmelighet med Half-Life 2 (HL2) siden de lanserte HL i 1998 og arbeidet har båret frukter større og saftigere enn noen kunne ha gjettet. Valve kan skilte med en helt ny spillmotor-teknologi som de kaller Source og utviklingen av denne har faktisk krevd storparten av HL2’s totale utviklingstid. I tillegg til en tidligere usett teknisk ytelse og kompatibilitet med det siste innen PC teknologi, vil HL2 faktisk også kunne spilles på eldre PC’er. Om dette har noe for seg gjenstår å se, da vi kun har sett det i action på fete monstermaskiner hittils.

Source’s største styrke er allikevel motorens virkelighetstro fysikkegenskaper. Her snakker vi om at skillet mellom datafysikk og virkelighet viskes ut, en gang for alle. Så og si alt av omgivelser er interaktivt og alt oppfører seg tilsvarende hva det ville gjort her i den virkelige verden. Dette betyr at treverk kan splintres og/eller brennes, glass knuses, vegger kan knuses og biler kan krasjes. Ikke minst har denne fysiske lovgivningen mange taktiske aspekter. Når alt kommer til alt er det opp til spilleren å bestemme hvordan man ønsker å løse oppgavene og det er ikke forhåndsbestemt av Valve. Ønsker du å stole på de gode gamle prosjektilene i våpnet ditt kan du satse på de, men miljøet innbyr til impulsivitet, utforskning og iskald strategisk planlegging. Stillaser kan veltes over fiender og stabler med tønner og rør kan løsnes og brukes som rambukker på dører, vegger og fiender. Kort sagt er mulighetene mange og restriksjonene stort sett fraværende.

Våpenmessig vil man ha tilgang til en rekke menneskelige standard våpen, fra pistoler og maskingevær til det elskede kubeinet. I tillegg frister Valve med at det også vil være tilgang til helt nye våpen basert på alien teknologi. Noe av det mest spennende var en såkalt Gravity-Gun. Denne kan brukes til å rive løs og løfte opp diverse objekter holde de som et skjold foran seg for deretter å slenge det mot fienden når man er nær nok. Hva sier du f.eks. til å rive løs en tung radiator løpe mot en finde for så å knuse han mot veggen når du kaster den? Deretter kan du løfte opp hans livløse kropp og benytte den på akkurat samme måte, selv om han atagelig ikke vil kunne fungere så bra som skjold i lengden. Kjøtt er jo tross alt skjørere enn metall...

En annen spennende twist i historien er invasjonen av en ny rase aliens. Disse er noen skruppelløse beist og deres tilsynelatende eneste mål er å utslette alt liv på kloden. Dette inkluderer de gamle fiendene fra HL, hvilket gir grobunn for en temmelig usannsynlig allianse. Du leste rett - denne gangen er du alliert med Xen-rasen (i hverfall under deler av spillet) og vil kunne bruke Xen’s horder til å hjelpe deg gjennom slagmarken. AI’en er også en viktig del av HL2 og nå snakker vi virkelig kunstig intelligens. Alt fra dialog til kamptaktikker beregnes og avgjøres i sanntid. Snakker du f.eks. med en karakter vil dennes svar og tips være avhengig av den nåværende situasjonen og de valgene du har truffet for å nå hit. I tillegg har hver karkater et komplekst sett ansiktsmuskler som effektivt simulerer følelser og uttrykk. Faktisk har hvert ansikt ca. 40 forskjellige muskler og snakker du med noen vil karakterens ultrarealistiske øyne følge deg jevnt og helt uten hakking.

Dette er en annonse:

Den mest imponerende fienden vi så under presentasjonen var en såkalt Strider. En over 20 meter høy skapning på tre lange bein, som ser ut som den er tatt rett ut av HG Welles "War of the Worlds". Den beveget seg systematisk gjennom ruiner og gater, mens den nådeløst ytryddet enhver potensiell trussel. Alt dette mens invasjonsstyrkens massive fort sakte men sikkert fortærer verden rundt deg. Ja, det er sant. Det enorme og massive sorte fortet er en slags søppelkvern som formelig eter opp omgivelsene mens det hele tiden ekspanderer og vokser i omfang. Veldig imponerende!

HL2 kunne med all selvfølgelighet og ære innta tronen som messens konge i år, til tross for andre mastodonter som Halo 2, Doom III og Max Payne 2. Det vi har sett hittils vitner om at neste generasjons gameplay, grafikk, AI og Gordon er på vei til verdens umettelige gamere. Hold deg fast! 30. september invaderer HL2 din hverdag og ingenting vil noensinne bli det samme igjen!

Relaterte tekster

1
Half-life 2 - XboxScore

Half-life 2 - Xbox

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Carl Thomas har reist tilbake til City 17 og vært med på tidenes beste eventyr enda en gang. Vi har satt karakter!

Half-Life 2Score

Half-Life 2

ANMELDELSE. Skrevet av Vegar Beide

Gordon Freeman står nok en gang i fronten, i kampen mot overmakten. Valves genistrek er en uovertruffen opplevelse!

0
Half-Life 2-forfatter er tilbake hos Valve

Half-Life 2-forfatter er tilbake hos Valve

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Valve sitt Half-Life ble en stor hit i 1998. Half-Life 2 ble en enda større hit i 2004. Vi har ennå ikke fått et Half-Life 3, men vi har ikke gitt opp håpet riktig ennå....



Loading next content