Prince of Persia

Prince of Persia

Det er en stund siden den persiske prinsen tok oss med storm i sitt første tredimensjonale spill på Playstation 2. Prince of Persia: The Sands of Time var en magisk opplevelse på alle måter, men oppfølgerne gjorde sitt beste for å ødelegge spillserien.

Derfor er det betryggende å se at Ubisoft tildels har gått tilbake til røttene i prinsens debut på nestegenerasjonskonsollene. Borte er metal-musikken og den sinte emo-prinsen, tilbake er et mer lettbent eventyr i magiske omgivelser.

Jeg er den navnløse prinsen, en slags blanding av den selvsikre og kjepphøye Han Solo fra Star Wars og en ultrasmidig Jackie Chan. Han er akrobatikkens mester, som kan løpe på vegger og langs tak, hele tiden akkompagnert av den mystiske Elika. I starten av spillet er prinsen ganske så uspiselig, han oppfører seg som Keanu Reeves i de gamle Bill & Ted-filmene, og jeg forventer når som helst et "Whoa! Dude!" fra munnen hans. Han har holdningen til en mindre intelligent amerikansk college-student, og jeg begynte her å tvile på om jeg holdt ut mange timer i selskap med en slik amøbe.

Heldigvis endre inntrykket seg gradvis. Han går fra å være en slitsom idiot til å bli mer og mer lik Han Solo, småfrekk og humoristisk, uten å irritere alt for mye. Dialogen med partneren Elika varierer fra glimrende til pinlig, men er jevnt over underholdende nok.

Prinsen og den magiske Elika slår seg sammen da Elikas far med vilje bryter et hellig segl og slipper ut en ond gud som mørkelegger kongeriket. Riket er delt opp i fire store regioner, som alle har sin egen vokter. Og dermed er eventyret i gang. Prinsen og Elika må samle lyskrystaller for å aktivere magiske transportplater som gir de tilgang til magiske områder der de kan fordrive ondskapen og bringe liv og lys tilbake til områdene. Dette er noe dårlig forklart i spillet, men man finner fort ut av det. Hele spillet er lagt opp som en gigantisk åpen verden, slik som i for eksempel Grand Theft Auto, og det er helt opp til deg hvor du vil gå og hvilke transportplater du vil aktivere først.

Dynamikken mellom prinsen og Elika føles i starten litt påtatt. Jeg er vant til at prinsens eventyr gjennomføres alene, der prinsen står ensom på kanten av et stup og slenger seg fra stolpe til stolpe, og ikke har et kvinnfolk som dilter i hælene konstant. Men samarbeidet blir etter hvert helt naturlig. Elika er prinsens magiske følgesvenn, og redder ham når han faller utfor stup eller får juling av en fiende. Hun klarer seg alltid selv, og går sjelden i veien. Gjennom hele spillet kan du trykke på samtaleknappen for å snakke med henne, enten for å få hint om hvor dere bør gå, eller for å flørte, snakke om fortiden, personlige opplevelser, og så videre. Det er et fint system som lar deg velge selv hvor mye dialog og bakgrunnsinformasjon du vil ha, og bidrar også til å gjøre forholdet mellom de to hovedpersonene mye sterkere.

Elika sørger også for at du aldri dør i spillet. Dersom du hopper utfor et stup, dukker Elika magisk opp i luften og drar deg i sikkerhet. Blir du slått ned av en fiende støtter Elika han tilbake, og hjelper deg på beina igjen. Det er en vanskelig balansegang, men fører til at spillet blir langt mindre frustrerende enn det kunne vært. Det føles heller ikke som spillet blir for lett. Redder Elika deg fra en fiende får han helsen tilbake mens du kommer deg på bena, slik at kampen starter på nytt igjen. Det er rett og slett et gjennomtenkt system som oppfordrer deg til å eksperimentere og prøve deg frem i stedet for å straffe deg nådeløst hver gang du tråkker feil.

Grafikken i Prince of Persia er tegnefilmaktig, noe som kler spillet svært godt. Den magiske stemningen fra 1001 natt skinner gjennom i omgivelsene, og prinsen beveger seg veldig bra. Men jeg savner kanskje enda mer variasjon i verdenene man beveger seg i, det blir litt mye av det samme, mye fordi man trenger de samme indikatorene hele tiden for å finne frem.

Lydmessig har spillet bra lydeffekter, men musikken er litt for anonym, og kunne godt ha litt mer særpreg. Det ruller og går en fin melodi i bakgrunnen, men jeg savner en mer spenstig produksjon.

Det meste i Prince of Persia handler om utforsking og akrobatikk, og prinsens bevegelser er vanvittig imponerende. Han kan løpe langs vegger og tak, hoppe fra stolper, svinge seg fra stenger, hekte seg på kroker og ake ned stupbratte vegger. Det føles overraskende lett, og det er fordi spillet hjelper deg veldg. Selv de mest imponerende løp der prinsen hopper fra vegg til vegg, svinger seg rundt en stang, flyr gjennom luften med et dobbelthopp før han løper langs nok en vegg, svinger seg rundt en ring på hjørnet, og så på en stolpe, opp i taket, ned en ny stolpe og over på en avsats mister litt av storheten når du finner ut at prinsen gjør det meste av seg selv, du må kun trykke å rett knapp til rett tid. All løpinga er automatisk.

Men dette er litt flisespikking, det ser fortsatt imponerende ut, men det blir mot slutten enkel rutine å løpe selv de mest halsbrekkende ruter langs stupbratte fjellsider enn spennende.

Et element som også har sine svakheter er kampene. Det er heldigvis ikke kamper rundt hvert eneste hjørne som i mange actionspill, de er spredd godt ut over, og blir dermed som regel alltid spennende og sjelden rutine. Men kampsystemet savner litt dybde, det handler om å flette sammen kombinasjoner basert på fire knappetrykk: grep, sverd, magi og akrobatikk. Man kan parere innkommende slag og få åpninger for egne angrep, men kombinasjonene man skal taste inn føles litt seige og trege, det er litt for lang responstid. Det ser som regel like spektakulært ut som løpesekvensene, men også kampene lider av at de etter hvert blir rutinepreget i stedet for spennende.

Men dette er også det jeg har å komme med av kritikk. Spillet føles rett og slett magisk fra start til slutt, og når man løper over kanten av et stup og hopper mot fjellveggen for å løpe mot en stolpe langt der borte får man et skikkelig sug i magen. Prince of Persia er rett og slett et koselig spill med en fabelaktig atmosfære. Den åpne spillverdenen er imponerende satt sammen, og jeg kjenner at suget etter å samle enda flere lyskrystaller nekter å gi seg.

Et imponerende comeback av prinsen. Og et perfekt romjulsspill.

Prince of PersiaPrince of PersiaPrince of PersiaPrince of Persia
8 / 10