Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: The Sands of Time

Sammenlignet med originalen er denne oppfølgeren i og for seg ganske lik...

Mange husker vel kanskje det originale Prince of Persia til Nintendo 8-bits eller PC. Den geniale blandingen mellom tenking og slåssing gjorde spillet til en klassiker, men det er ikke før nå, nesten 10 år etter, en verdig oppfølger har kommet.

Historien i dette spillet er ikke rare greiene. Du spiller en persisk prins som finner en kniv, som viser seg å være magisk og innehar evner som kan manipulere tiden. Denne kniven viser seg også å være roten til noe ondt.

Sammenlignet med originalen er denne oppfølgeren i og for seg ganske lik. Man skal igjennom store slott og "dungeons" for å finne ut mer om denne mystiske kniven. Tidlig i spillet finner man forskjellige scrolls som gir en forskjellige egenskaper. Manipulering av tid står sentralt blant disse egenskapene. Etter hvert kan man "spole" tiden tilbake for å unngå å dø, eller for eksempel leke neo fra The Matrix ved å gjøre at tiden går sakte. For å utføre disse magiske triksene har man noe et "sand-meter" som viser hvor mye sand som er igjen i kniven. Har man ikke mer sand igjen kan man ikke bruke de tidsmanipulerende triksene som den innehar. Trenger man sand kan man drepe soldater og så absorbere livkraften deres ved hjelp av kniven, eller finne poser med sand. Etter hvert møter man også på en kvinne som har pil og bue og mange gåter kan kun løses ved å bruke disse to karakterene aktivt.

Kontrollene fungerer ypperlig i Sands of time, alt fra hopping til slåssing går som en drøm, her har man full kontroll over hva man driver med. All ære til UbiSoft for gode kontroller, ettersom vi alle vet at dårlige kontroller fort kan ødelegge et spill helt og holdent.

Grafisk sett er dette spillet bedre enn sin forgjenger på alle måter, men kunne også vært langt bedre med tanke på at GBA helt klart takler tyngre grafikk enn dette. Fargene kan virke litt blasse og kjedelige av og til, men det er nå kanskje mest på grunn av at spillet er satt i en Østlig setting. Uansett savnes det her litt mer livaktige karakterer og farger, men animasjonene er derimot gode. Hopping, løping og kniv-fekting ser nogenlunde realistisk ut, noe som forsåvidt er godt gjort på et lite format som dette.

Lyden i The Sands of time kunne med fordel vært mye bedre. Musikken er rett og slett kjedelig, uinspirerende og flat. Repeterende "kvasi-østlige" melodier, dårlige lydeffekter og dets like preger dette spillet, noe som resulterer til at man skrur av lyden etter hvert. Dette er skammelig vil jeg si, etter som lyden også kan spille en stor rolle i enkelte spill slik som dette.

Vil du ha utfordring er dette spillet vel verdt å kjøpe. Man vil garantert møte store utfordringer i dette spillet. Man må løse problemer basert på både logikk og karakterens fysikk her, og UbiSoft har klart å lage en salig blanding av dette. Noen ganger kan man sette seg fast og lure på hva man skal gjøre, men dette skjer heldigvis ikke ofte. Bare man utforsker områdene godt nok og prøver seg fram går dette som fot i hose. Liker du utfordrende spill som lar deg tenke og gruble litt innimellom, men ikke bryr deg så altfor mye om verken grafikk eller lyd, vil jeg anbefale dette spillet på det varmeste.

8 / 10
+
Gode kontroller, middels vanskelig, samme konsept som originalen med nye elementer