Pro Cycling Manager 2010

Pro Cycling Manager 2010

Sola steker utenfor, men det er på skjermen årets vakreste natureventyr foregår. Med Le Tour de France i gang i Frankrike er det nok en gang klart for mer Pro Cycling Manager.

Med den enormt økte interessen for sykkel har utvikler Cyanide klart å bygge en stor fanbase også her i Norge. Jeg har selv fulgt serien siden den bare het Cycling Manager, noe som er ni år siden.

I selve manager-delen er det meste som før. Designet er mer av det samme som fjorårets utgave ga oss, med unntak av hovedmenyen. Det føles fortsatt litt slapt og kronglete. Det merkes at den nye grafikkmotoren har vært hovedfokuset til Cyanide i år. Ingen ny funksjoner har blitt lagt til, bare mindre forbedringer som er vanskelig å fange opp. Når denne delen allerede har vært svak i dybden tidligere er det litt trist at fokuset ikke er større her.

Som nevnt har Cyanide slått på stortromma med ny grafikkmotor i år for å presse maskinvaren ytterligere. Endelig får naturen vist sin naturlige skjønnhet. Men alt er ikke en fryd. Cyanide har prøvd å bruke Motion Blur for mer naturtro bevegelser. For min del blir det uskarpt og bare masse rot siden det som regel kan være over 100 ryttere på skjermen av gangen.

Heller ikke den nye kameraføringen er kløktig gjort. Kameraet har en tendens til å vri seg når man tar svinger. Dermed peker kameraet rett som det er inn i fjell, trær, hus, låver, kuer og andre ting som finnes på landeveien. Også byttet mellom grupper kan være slitsomt i lengden siden det er tregt og veldig kronglete. Man kan jo selvsagt zoome litt ut for å få oversikt og slippe disse småproblemene, men vi vil da ikke se syklistene fra et helikopter?

Et lite stykke ut i spillet kom jeg til Giro d'Italia (Italia rundt), et etapperitt den unge svensken Thomas Lövkvist ikke skal ha noen sæelig sjanse i. Jeg bestemte meg derfor for å prøve ut treningsleiren, som brukes til å gjøre dine ryttere bedre i forskjellige elementer av spillet, men som i de tidligere versjonene gjør bare dette spillet altfor lett. Når man vinner Giro d'Italia med uferdige Lövkvist det første året, da er ikke treningsleiren veldig balansert - spesielt ikke når de datastyrte motstanderne ikke er smarte nok til å benytte seg av funksjonen.

Det blir i tillegg i overkant enkelt når den kunstige intelligensen fortsatt angriper på de merkeligste steder i løpet av etappen, men det er likevel betraktelig mer overkommelig enn hva vi måtte lide oss igjennom i forrige utgave av Pro Cycling Manager. Nå ligger det i hvert fall litt logikk bak hvert angrep.

Pro Cycling Manager-serien har alltid hatt en fanskare med stor lidenskap for å forbedre spillet. I år har Cyanide lagt til rette for dette ved å gjøre etappeverktøyet betydelig enklere. Ved å legge inn GPS-koordianter gjør verktøyet halve jobben for deg ved å lage et ganske presist høydelandskap til etappen din. Jeg lekte selv med å lage noen legendariske Le Tour de France-etapper, og sjeldent har det vært så moro å leke rundt i et slikt verktøy.

Lyden har aldri vært det helt store for denne serien, og i år er intet unntak. Det er de samme overivrige kommentatoren og tonene som durer i bakgrunnen uten at jeg bryr meg nevneverdig. For min del blir alt raskt erstattet med egne sanger og mine energiske hyl mot PC-skjermen.

Det sosiale i manager-spill er som regel minimal, men Pro Cycling Manager-serien har prøvd å skape en onlinedel med sitt eget spillsenter som har det originale navnet Gamecenter. Og én ting er å si om den, ustabil. Noen ganger funker det strålende, men andre ganger vil man kaste PC-en i bakken på grunn av at du aldri kommer deg inn på etappe. Hvis du vil spille med venner vil jeg heller anbefale programmet Hamachi som gjør det mer stabilt og lukket, men da får du ikke spille med andre enn venner du har avtalt med fra før av.

Det er mye som kan bli fikset og forbedret. Pro Cycling Manager 2010 er ikke som Football Manager ennå. Den nye grafikkmotoren gjør det strålende, og det samme gjøre etappeverktøyet i sin jobb. For min del vil jeg heller se et større fokus på manager-delen for å gjøre spillopplevelsen mer dyp og taktisk, slik sykkelsporten handler om. Jeg mener ikke at tilfeldighetene skal vekk, men den totale kontrollen over sitt eget lag kan bli mye større. Alt i alt er Pro Cycling Manager 2010 et gjennomført spill med masse glede for sykkelelskere. Liker du å se svette menn slite seg ut TV, så hvorfor ikke slite dem ut selv foran PC-skjermen?

Pro Cycling Manager 2010Pro Cycling Manager 2010Pro Cycling Manager 2010Pro Cycling Manager 2010
6 / 10
+