Pro Cycling Manager

Pro Cycling Manager

Taktisk neglebiter som Tour de France-nachspiel. Pro Cycling Manager er som Championship Manager på hjul!

Touren er over. Lance Armstrong sitter på flyet hjem med den gule trøya pent pakket ned i bagen, mens Thor Hushovd drar hjem til Norge for å lade opp til neste ritt. Jasså? Du vil ha mer? Pro Cycling Manager er et must for alle som liker spenningen og taktikken involvert i syklingens verden. Her kan man prøve seg som manager for sitt eget sykkellag, med alle de opp- og nedturer den utfordringen kommer med. Men Pro Cycling Manager inneholder et par irritasjonsmomenter som trekker litt ned.

Det å styre et sykkellag kan være en rimelig avansert operasjon, noe Pro Cycling Manager viser til fulle gjennom å gi deg - spilleren - ansvar for alt fra innkjøp av nye sykkelhjelmer til oversikt over alle syklistenes pulsmålere i løpet av et ritt. Spillet er todelt, slik at man på den ene siden tar seg av alle administrative avgjørelser som kontrakter, sponsing osv., og på den andre siden leder laget sitt gjennom sesongens ritt, der mange av dem til og med går samtidig. Den administrative delen er pent satt opp, med brukervennlige menyer à la LMA Manager 2004 eller Championship Manager-spillene.

Ritt-delen av spillet er nervepirrende og morsom, ettersom man hele tiden må følge med på sitt eget lag, i tillegg til andres rykkforsøk, innlagte spurter og klatrepoeng. Her ligger det enormt mange muligheter med tanke på taktikk. Skal man sende sprinteren sin frem i brudd, eller prøve å senke tempoet i hovedfeltet for så å satse på en massespurt? Brukergrensesnittet i løpsdelen er lagt meget oversiktlig opp. Man kan også dele opp laget sitt i ulike grupper med egne hurtigtaster, slik at man kan holde oversikten hele tiden. I tillegg finnes informasjon om blant annet posisjon for hver rytter, pulsfrekvens og avstand til neste innlagte spurt eller klatring. Denne delen av spillet er vanskelig å beherske for nybegynnere; det tok lang tid før jeg skjønte hvordan man unngikk at deler av laget kom syklende inn et kvarter etter hovedfeltet.

For den som ikke er veldig kjent med nyansene i sykkelsporten vil Pro Cycling Manager gi mange nye inntrykk, spesielt med tanke på hvordan syklistene er avhengige av god ledelse for å prestere på høyt nivå. I administrasjonsdelen er kontakten med syklistene også svært viktig. Kontraktsforhandlinger og samtaler kan knytte lagmedlemmene tettere til deg som leder, og lojale medlemmer er gode medlemmer.

Grafikken i spillet er rimelig bra. Rytterne er godt gjengitt, om ikke på skjegg- og rynkenivå. Omgivelsene har derimot fått desto mindre oppmerksomhet. Tilskuerne kan til tider se litt firkantede ut, men dette er ikke et stort irritasjonsmoment. Bygninger og skoger ser bra ut, men jo lenger bort man beveger seg fra veien, desto mer firkantede og kornete ser omgivelsene ut. Det må likevel presiseres at når neglene bites som verst er ikke detaljrikheten på furua i utkanten det man legger særlig merke til.

Det man derimot legger merke til er lyden. Av en eller annen merkelig grunn har Cyanide hyret Gerard Teyssier med orkester for å lage verdens mest irriterende heismusikk. Ideen er muligens anonyme bakgrunnsmelodier som skal surre og gå mens man konsentrerer seg om andre ting, men den ideen slo i så fall feil. Det positive her er muligheten for å kopiere inn egne musikkfiler, noe jeg anbefaler på det sterkeste dersom man ønsker å holde seg mentalt frisk. Kommentatorstemmen kan også på lang sikt virke litt monoton, og kommentatoren kommer av og til med rare uttalelser. Allikevel synes jeg denne delen fungerer ganske bra, uten store brølere fra utviklerens side.

Som spill er Pro Cycling Manager et meget bra alternativ til Tour de France på TV. Det å beherske ledelsen av laget sitt og styre et sykkelfelt er overraskende god underholdning, selv om det kan ta litt tid å komme inn i systemet. Et siste, litt småirriterende element er problemet med navn på lag og syklister. Cyanide har ikke skaffet seg rettigheter hos alle lagene, noe som gjør at de mest kjente lagene heter sånt som T-Lekom og Lost Channel(Telekom og Discovery Channel), med syklister som J. Ullrach og A. Venokurov(Ullrich og Vinokurov). Allikevel er Pro Cycling Manager et holdbart spill som kan gjøre ventetiden til neste års Tour de France litt kortere, selv om soundtracket neppe kommer ut på CD.

Pro Cycling ManagerPro Cycling ManagerPro Cycling ManagerPro Cycling Manager
7 / 10
+