Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Project Cars 2

Project Cars 2

Project Cars 2 kun utkonkurrere Gran Turismo og Forza Motorsport denne høsten, men det trenger fortsatt en del finpuss...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Det første spillet er kanskje den mest interessante racing-simulatoren i nyere tid. Det var et ekstremt ambisiøst prosjekt som startet med en lavt budsjett, og ble utviklet gjennom en ny form for folkefinansiering. Det ferdige spillet leverte en glimrende kjøreopplevelse, men ikke alle var like fornøyde. Det hadde noen problemer på konsoll, og visse deler av det lovede innholdet uteble.

Project Cars 2 er ikke et helt nytt spill, men det ser ut til å være en solid forbedring sammenlignet med forgjengeren. Alt er litt mer sofistikert og storslått, og det føles som en med levende opplevelse allerede i menyen. Presentasjonen minner mer om et av EAs store sportsspill enn noe fra et tidligere indiestudio. Antall baner har økt til over 60, og utvalget av biler har økt med mer enn det dobbelte til drøyt 180. Det handler dog ikke bare om mer av det samme, for denne gangen er rallycross inkludert. De har også fått med ovale baner, noe som skulle ha vært med i det første.

Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2
Dette er en annonse:

Slightly Mad Studios har fortsatt arbeidet med å forbedre kjøringen. Det er ikke snakk om enorme forskjeller, men bedre dekkfysikk og følelse er absolutt verdsatt, og det gjør bilene mye morsommere å kjøre. Dette kommer spesielt frem i svingene, naturligvis, der veigrepet sammen med force feedback gjør det mer interessant å jobbe gjennom hver sving. På dette området føltes forgjengeren en anelse stivere og kjedeligere.

Det er også enklere å stille inn force feedback denne gangen. I stedet for en meny med tekniske justeringer, kan vi velge mellom tre forhåndsdefinerte innstillinger. Disse kan dessuten justeres ytterligere, og det er enkelt å forstå hva hver innstilling betyr. Skulle du starte et løp med en innstilling som viser seg å være feil for deg, så kan dette enkelt endres midt i spillingen.

Project Cars 2

Når det kommer til karrieredelen, trenger du ikke å forvente de store fremskrittene. Grensesnittet gjør imidlertid en god jobb med å gjøre denne modusen mer interessant, og du har hele tiden oversikt over sesonger, poeng og hva du har oppnådd. Som vanlig skal man jobbe seg opp karrierestigen, men spillet har ingen bestemt rute som du må følge til toppen. Hvilke serier du melder deg på, eller hvor lange sesongene skal være, er det du som bestemmer.

Dette er en annonse:
HQ

Jeg hoppet inn i Formula Rookie med en Xbox 360-kontroller (på PC). Håndkontrollere var et av problemområdene i det første spillet, og utvikleren har lovet forbedringer. Det føltes i hvert fall ganske smidig med PC og kontroller, og bilene var enkle å styre selv om de manglet litt downforce. Man er nødt til å være litt mer forsiktig i forhold til konsollspill som Forza, men det er neppe noe problem.

Racet på Ruapuna Park i New Zealand var ekstra minneverdig. Det var nemlig lagt til isende kulde og tåke som ble blåst rundt av kraftig vind og gjorde sikten dårlig. Allerede i den første svingen merket jeg hvor vanskelig det var å opprettholde riktig temperatur på dekkene, og dette er takket være de forbedrede værforholdene som påvirker racingen.

Project Cars 2Project Cars 2

Deretter tok jeg turen til Clio Cup, og da byttet jeg ut kontrolleren med Fanatecs nye CSL Elite PS4-ratt. Det var en hyggelig overraskelse å oppdage hvor engasjerende kjøringen var, og jeg endte opp med å ratte rundt i treningsmodusen i 30 minutter. Denne modusen var også et sted for å vise frem værsystemet. I begynnelsen var det en kamp om veigrepet mens regnet høljet ned, men etter en stund begynte banen å tørke opp. Det var fascinerende å se hvordan våt vei ble til våt vei med tørre områder, før det til slutt var en tørr bane med kun noen våte flekker. Jeg kunne tydelig kjenne hvordan banen ble raskere. Dette er som kjent ikke nytt for serien, men det er tydelig forbedret i toeren.

Jeg fikk også testet rallycross i Norge, iskjøring i Sverige og et ovalt race i USA. Det viktigste å si om dette, er at de bød på tre veldig forskjellige opplevelser. Forskjellen på kjøretøyenes personlighet og hvordan de håndteres representerer en variasjon som det første spillet manglet.

Project Cars 2Project Cars 2

Spillet trenger fortsatt en del finpuss, og det er ikke så altfor lenge til lansering. Kanskje er spillet nok en gang litt for ambisiøst, men jeg håper virkelig at det jobbes med å få alt ferdig. Det har en solid grunnmur, så det er grunn til å tro at de utnytter den siste tiden riktig. Hvis de får på plass de siste detaljene, kan Project Cars 2 bli årets racingspill.

HQ

Relaterte tekster

4
Project Cars 2Score

Project Cars 2

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Petter har kost seg med ratt og pedaler i oppfølgeren til det kritikerroste Project Cars, men hadde også litt høyere forventninger til enkelte deler av spillet.



Loading next content