Norsk
Gamereactor
forspill
Prototype

Prototype

Sugen på knuse en tanks på Brodway, eller løpe nedover finansdistriktet i New York langs skyskraperveggene? Hans Frederik har kikket nærmere på mutantactionspillet Prototype.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I Prototype møter vi unggutten Alex. Et bittert medisinsk prøveprosjekt som prøver å finne ut av sine røtter. Forfulgt av sin egen fortid har han hovedrollen i en hemmelig krig midt i storbyens gater, og det hele truer selvsagt menneskeheten.

Vi skal til New York i nåtid. En mann ved navn Alex Mercer våkner brått på obduksjonsbordet uten noe som helst minne fra fortiden. Forvirret og alene legger han ut på et grundig hevntokt for å finne de som har gjort dette mot han. Alex oppdager fort at han ikke er som alle andre - han har nemlig blitt menneskenes svar på kameleonen, han arver egenskapene til alle han dreper. Han kan plukke opp offerets krefter, tanker og utseende, noe som fort kan bli en artig vri på et spill som utfordrer mange store og etablerte spill i en av spillbransjens prestisje-kategorier.

Prototype er nemlig et såkalt sandkasse-spill. Du kan gjøre hva du vil, når du vil, hvor du vil. Utviklerne selv beskriver Prototype som en mutert blanding av Grand Theft Auto-serien og spillet Crackdown. Ekstrem frihet og store muligheter kombineres med et endeløs liste med superkrefter, som sammen med Alex sin hevntørst blandes sammen til Radicals mest spennende spillcocktail hittil.

Parallelt med det hele finner vi et skummelt virus som sniker seg igjennom New Yorks gater. Viruset muterer stadig og blir mer og mer motstandsdyktig. Det angriper uskyldige sivile, som etter hvert rotter seg sammen for å ta knekken på deg. Hvorfor vet vi ikke. Kanskje har Alex en sammenheng med viruset? Det er bare å la spekulasjonene rulle fritt.

Dette er en annonse:

For staten er Alex et stort uromoment. En tikkende atombombe uten sikring, som kun er ute etter å stikke kjepper i hjulene for myndighetene. De jobber konstant med å få has på den alvorlig farlige gutten, som etter hvert begynner å mestre sine spesielle evner. Dette resulterer i en blodtørstig treveis-krig, hvor både de smittede sivile og militærets spesialstyrker døgnet rundt vil følge Alex hakk i hæl.

Kreftene til Alex kjenner ingen grenser. Når han dreper sine fiender utvides hans allerede skumle kamparsenal ved at han absorberer det det som måtte være av fordeler hos offeret. Angrepene hans får han hovedsakelig fra den smittede sivile gruppen, som hele tiden blir mer og mer berørt av det skumle viruset. Han henter også fordeler fra de militære styrkene som han etter hvert blir nødt til å hamle opp med. I tillegg har Alex massive motstandsangrep som blir tilgjengelige når kreftene hans overbelastes. Disse kan ta ut et stort antall fiender samtidig, og kan være en gigantisk fordel når kampene blir tette og intense.

Frihet er et viktig stikkord i Prototype, et veldig viktig stikkord. New Yorks høye bygninger rundt deg er ikke hindringer, men din personlige lekeplass. Alex er en akrobat av de sjeldne og kan minne om en dyktig parkour-utøver på speed. Her hoppes det fra bygning til bygning, fra bil til bil, og fra gate til gate.

Da Gamereactor intervjuet Radical Entertainment om Prototype i 2008 snakket utvikleren mye om hvorfor de valgte New York som by i spillet. Tanken er at man skal kunne kjenne seg igjen og føle at dette er en virkelig setting - på en litt uvirkelig måte. De sivile siger igjennom gatene tett i tett, og den amerikanske trafikken pumper akkurat slik vi kjenner den. Times Square står slik vi har sett det på film og TV, og så videre. Her skal du kjenne deg igjen, og bli dratt rett inn i infernoet.

Dette er en annonse:

Radical Entertainment leker virkelig med ilden denne gangen. Det er ikke bare-bare å hive seg med tenna først inn i en kategori hvor Grand Theft Auto-serien har tronet øverst i mange, mange år. Det å skulle utfordre en serie som fansen nærmest har fått et religiøst forhold til blir ingen søndagstur i parken. Men det ser ut til at bitene kan falle på plass for Radical Entertainment. Kombinasjonen stor frihet, massive disponible områder og Alex sine spennende superkrefter ser ut til å kunne bli riktig spennende.

Spillet hadde i utgangspunktet lansering i 2008, men ble utsatt fordi utviklerne følte de trengte mer tid. Det vil si, de så mest sannsynlig hvor detaljrik Grand Theft Auto IV var og bestemte seg for å pusse Prototype grundig opp. Og grafikken har virkelig fått seg et ansiktsløft siden sist vi så spillet i aksjon. Dermed stiller vi vår lit til at historien rundt Alex Mercers spesialkrefter klarer å binde sammen denne sandkassen på en tilfredsstillende måte. Det lover godt så langt.

PrototypePrototypePrototypePrototype
PrototypePrototypePrototypePrototype
PrototypePrototypePrototypePrototype

Relaterte tekster

PrototypeScore

Prototype

ANMELDELSE. Skrevet av Marius Kvitberg Evjenth

Kaoset er totalt når Alex Mercer inntar Manhattan. Men klarer Activisions sinte antihelt å overgår Sonys briljante Infamous? Marius Kvitberg Evjenth har anmeldt!

Prototype

Prototype

FORSPILL. Skrevet av Hans Frederik Bjarkøy

Sugen på knuse en tanks på Brodway, eller løpe nedover finansdistriktet i New York langs skyskraperveggene? Hans Frederik har kikket nærmere på mutantactionspillet Prototype.



Loading next content