Norsk
Gamereactor
artikler

PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker

Selv om Playstation 4 og Xbox One er like på veldig mange områder, har begge en og annen funksjon konkurrenten ikke helt klarer å matche med deres maskin. Vi har sett på de tre beste sidene ved hver konsoll...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det blir selvfølgelig mye snakk om de nye konsollene for tiden. Playstation 4 og Xbox One står for døren, og kommer til å gi spillverden en vitamininnsprøytning som alle kommer til dra nytte av. PC-spillene kommer til å bli mye penere, og Nintendo må ta i enda litt mer for å overbevise oss om at deres spill er de beste.

Ved første øyekast er Playstation 4 og Xbox One ganske like hverandre. De har samme prosessor, like mye RAM, like store harddisker, et utseende som minner om hverandre, beslektede grafikkort, begge bruker Blu-ray, mangler bakoverkompatibilitet og så videre. Faktum er at likhetene antageligvis er flere enn forskjellene, men det betyr ikke at de er fraværende.

Og det er nettopp med dette i tankene jeg har lyst til å nevne de tre unike fordelene ved både Playstation 4 og Xbox One som jeg ser mest frem til. Tre fordeler som konkurrenten ikke kan måle seg med, eller rett og slett mangler fullstendig. Ja, funksjoner som gir konsollen prikken over i-en, og som tross alt gjør dem ganske eksklusive. Førstemann ut er Playstation 4...

Det tre største fordelene med Playstation 4:

Dette er en annonse:
PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker
Den 500 GB store harddisken i Playstation 4 kan enkelt byttes ut med en større en, akkurat som man kunne med Playstation 3-harddisken.

• 15 minutters opptak - Regn med at nettet vil oversømmes av folk som vil dele sine spilløkter når neste generasjon drar igang. Begge konsollene tar nemlig opp mens man spiller, slik at man senere kan lage videoer og legge dem ut til allmenn beskuelse. Det er bare den ene konsollen som gjør dette skikkelig, nemlig Playstation 4. Den lagrer automatisk de siste 15 minuttene av spillingen, og man kan dermed gå ganske langt tilbake for å lage en kul filmmontasje eller lignende.

På Xbox One spilles det bare inn fem minutter, og det er dessverre ikke nok. De fleste flerspillerkampene varer vesentlig lenger enn som så, og det samme gjelder heftige bosskamper og lignende. Sonys variant er dessuten så godt implementert at det finnes en egen Share-knapp på kontrolleren. Da har jeg ikke engang nevnt hvor snedig de har løst live streaming mens man spiller. Her kan man eksempelvis vise andre hvordan man gjør noe, eller man kan få hjelp selv hvis man står fast. Alt dette er gjennomtenkt, og vil gi Sony en klar fordel.

PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker
Playstation 4-håndkontrolleren har blitt designet fra grunnen av, men tanke på forbedre ergonomi.
Dette er en annonse:

• Dual Shock 4 - Sony lyttet til Dual Shock-kritikken, gikk tilbake til tegnebordet og endret kontrolleren til det bedre. Ergonomien er bedre, analogspakene er konkave og lavere, presisjonen er forbedret, skulderknappene har blitt fikset og de meningsløse Select og Start har blitt erstattet av en betydelig smartere, berøringsfølsom flate. Dermed kan Playstation 4-spillene få helt egne funksjoner. Ettersom alle vil ha like kontrollere, kan utviklerne tilpasse spillene sine etter dette, og ikke minst lage spill med suveren spillkontroll.

PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker
Kan PS Vita få løftet konsollen trenger via streaming-teknologi fra Gaikia?

• Gaikai - Både Microsoft og Sony satser tungt på nettskyen, men på helt forskjellige måter. Begge har mye å bevise, men begge er også omtrent like lovende. Sony kjøpte Gaikai i fjor, antageligvis den mest lovende streaming-tjenesten av dem alle. Playstation 4 består av en helt annen maskinvare enn Playstation 3, og derfor kom ikke bakoverkompatibilitet på tale - men takket være Gaikai ser det ut til å bli en realitet likevel.

Tanken er at man kan streame spillene sine med Gaikai, og teknisk sett spille på en maskinvare som står et annet sted. Sony har allerede lovet at dette skal bli en realitet, så forhåpentligvis vil tjenesten være i drift innen kort tid. Dermed vil man fortsatt kunne kose seg med sine gamle spill på den nye konsollen, selv om selve disken ikke brukes til noe annet enn å bekrefte at det faktisk er du som eier spillet (hvis spillet er lastet ned fra PSN, så blir det automatisk verifisert i kjøpshistorikken). Det er kanskje ikke en optimal løsning, men det er uendelig mye bedre enn å ikke ha bakoverkompatibilitet i det hele tatt. Noe som ser ut til å være tilfellet med Xbox One.

Det tre største fordelene med Xbox One:

PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker
Disse tre dingsene følger med alle Xbox One-konsoller. Selve konsollen, håndkontrolleren og Kinect.

• Nye Kinect - Jeg tror de fleste av oss kan være enige om at den første Kinecten ikke var teknisk god nok, men det behøver ikke å bety at den var en dårlige idé. Snarere tvert imot. Med Kinect som et suplement fremfor hovedkontroll vil den gjøre livet mye enklere for oss spillere. Eksempler på dette er hvis du og dine venner foretrekker forskjellige kontrolloppsett når dere spiller Mortal Kombat eller Halo, så vil disse automatisk forandre seg når man overrekker kontrolleren til en ny spiller. Samtidig vil vedkommendes profil lastes inn automatisk, og alle achievements går til rett person. Spilleren som sitter lengst til venstre får dessuten den slåsskjempen som er til venstre i bildet, alternativt bilderuten til venstre hvis dere spiller på delt skjerm. Det betyr slutten på å gå inn i innstillingene for å endre slike kjedelige ting.

Kinect kan også brukes som en tredje analogspak. Hvis du spiller Battlefield 4 og ønsker å titte rundt hjørnet, så kan du bare lene deg litt til siden for å se om kysten er klar. Det samme gjelder når du ligger i dekning. Da vil du kunne løfte hodet ditt litt, og så skjer den samme bevegelsen på skjermen. Ingen knappekombinasjoner, og ikke noe stress. Kinect vil gjøre spillingen enklere på flere måter, og om noen år vil dette føles som en selvfølge. Dessuten vil alle Xbox One-eiere ha Kinect, så utviklerne trenger ikke å bekymre seg for om hvorvidt funksjonene de implementerer vil bli brukt eller ikke.

PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker
Takket være nettskyen skal den kunstige intelligensen i Forza Motorsport 5 bli 600 prosent bedre.

• Nettskyen - Microsofts enorme satsning på nettskyen er annerledes enn Sonys, og handler mer om å kunne lagre data på nett og dedikerte spillservere. Det er noe som kommer til å bli veldig spennende og praktisk (mer om det i neste avsnitt), men det virkelig spennende er hvordan nettskyen skal fungere som en forlengelse av konsollen. Microsoft mener at Xbox One er betraktelig sterkere enn tallene antyder, og at alt som ikke krever øyeblikkelig utregning vil blir utført i deres nye serverparker. Det inkluderer eksempelvis kunstig intelligens, fotorealistiske bakgrunner og mer levende og dynamiske spillverdener.

Dermed får konsollen mer kraft til å bruke på andre ting. Denne kraften kan legges i grafikk - hvis man vil. Hvis dette fungerer, så kan Xbox One-spillene bli utrolig pene å se på. Akkurat som med Sonys Gaikai-satsning, er det mange som mener at disse tjenestene ikke vil kunne brukes til noe som helst. Grunnen til mistroen er en antagelse. Mange tror nemlig at bredbåndslinjene ikke vil være gode nok til å levere varene, men dette er ikke helt sant. Sant nok, databeregningene som må til er store, men svarene på alle regnestykkene er ikke på langt nær like omfattenede, og det er kun spørsmålene og svarene som må sendes over nettet. Inntil Sony eller Microsoft driter seg ut og leverer et system som ikke fungerer (de vil ha ha kastet bort milliarder av kroner) ser jeg på teknikkene som fantastisk lovende.

PS4 vs. Xbox One: Rivalenes største styrker
Ved hjelp av en adapter kan du bruke Xbox 360-headsettet ditt også sammen med Xbox One.

• Xbox Live - Sony får ha seg unnskyldt, men det er vanskelig å la seg imponere av lovnaden om cross game-chat som en funksjon å være stolt av, når Xbox Live har hatt dette så lenge vi kan huske. Det meste Sony har nevnt om onlinesatsningen dreier seg nemlig om å ta igjen gapet til Xbox Live, til tingene Xbox 360-spillere har lært seg å ta for gitt. Ser man fremover mot Microsofts Xbox One-planer ser man et sammensatt system der man kan lete etter en multiplayer-lobby i det ene minuttet og zappe over for å se på TV i det neste. Når en match er funnet kan man like enkelt hoppe tilbake til spillet. Tiden preget av meningsløs venting i multiplayer-menyer kan dermed være over, uansett hvor dårlig en utvikler eventuelt har designet systemet sitt.

Funksjonene kalt Smart Match er også ut til å kunne forbedre machmakingen vesentlig, mens rangeringssystemet Enforcement United luker ut alle verstingene du ikke har lyst til å spille med. Videre kommer såkalte Challenges som er utfordringer man fullføre sammen i grupper. Her får man dessuten mer enn bare Achievements-poeng, da Microsoft lover kule, ekte premier. Legger man til nettskyen og dens muligheter fortsetter Xbox Live å peke seg ut som det selskrevne alternativet for alle som vil ha et lettvindt, gjennomtenkt og stabilt system for multiplayer.



Loading next content