Norsk
Gamereactor
forspill
Pure

Pure

Black rock Studios lover å gi oss en helt ny opplevelse innen ATV offroad racing med sitt nyeste prosjekt Pure. Klarer de å overbevise? Trym er på saken.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Racingsjangren må nok være den vanskeligste å "revolusjonere", hva kan en egentlig gjøre i et racingspill som ikke er gjort før? Vi har sett offroadracere som Motorstorm med sitt heseblesende gameplay og overdrevne hopp, vi har sett middelmådige titler som MX vs ATV. Felles for disse er fart, gjørme og raske doninger. Pure lover dette og litt til i en meget pen innpakning. Black Rock Studios er ikke ukjente med sjangeren, tidligere titler er Moto GP og ATV Offroad Fury, hvorav sistenevnte har fått god omtale.

I utgangspunktet er Pure et racingspill men introduserer triksing som en vesentlig del av spillet. Etter et vellykket triks blir man premiert med turboboost. Dette skaper en interessant kombinasjon der man må trikse og booste med en viss strategi for å vinne løpet. Man må vite når man skal dra et kjempetriks og når man skal booste. Denne typen gameplay setter krav til banen, og dette er blitt tatt hensyn til. Hver bane har kortere og lengre veier, med hver sin mengde hopp og rette strekninger. Dette skaper et balansert og variert gameplay.

PurePure
Sentralt i racingsystemet er triks, å gjøre triks premieres med boost.

Selv om førsteprioritet i racingspill er å komme først i mål er det flere moduser i spillet som fokuserer annerledes. Freestyle gir deg ingen tidsbegrensing, mens triks fyller opp tanken din når du freser rund banen og plukker opp spesielle powerups som gir deg andre fordeler. Race kombinerer racing og triksing, mens Sprint er et kort løp rundt en liten bane. En annen modus er en såkalt ATV-mode, hvor du kan skru sammen din egen ATV med alle relevante deler, her kan du mekke veldig detaljer, eller du kan skru sammen i en fei.

Dette er en annonse:

Modusene er virkelig forskjellige, sprint er hektisk fordi det er færre hopp på en kortere bane, så alle trykker seg sammen mye mer. På de større banene blir en mye mer spredt utover banene. Her kommer banedesignet til sin rett, det gjelder å finne kombinasjonen av snarveier og hopp der man tjener turbo for å vinne. Den kunstige intelligensen ser god ut, men ei heller her tror jeg det blir noen revolusjon. Motstanderne kjører aggressivt, men gjør kun halvhjertede forsøk på å forstyrre deg.

PurePurePure
Banene i spillet er basert på virkelige lokasjoner i verden.

Når en utvikler lover "fotorealisme" gjelder det å ta dette med et lastebillass med salt, til syvende og sist bruker slike spil å havne der med alle de andre. Jeg har problemer med å se at Pure skal revolusjonere sjangeren rent grafisk, men det er utvilsom pent slik det ser ut i dag. Pure har store åpne brett, hentet fra en mengde virkelige baner i blant annet USA og Europa. Dette innebærer Sandy Mountain i Wyoming, ørken i New Mexico og Lake Garda i Italia.

Det er lagt stor vekt på at det å dra triks skal være morsomt, det er knapt noe verre enn spill der nøkkelelementene er dødskjipe. Det kan i verste fall ødelegge spillet. Jo fler og varierte triks betyr mer turbo, men du blir straffet for repetitive triks. Her er vi spennte på om de klarer å komponere en morsom spillopplevelse for et bredt spekter av spillere.

Dette er en annonse:
Pure
Detaljnivået er høyt, og magasuget er absolutt tilstede i Pure.

Selv om spillet i stor grad er ferdig, samt ser meget lovende ut, er det både tid og rom for forbedringer før releasen i høst, men vi er mest spente på om Black Rock klarer å lage en god spillopplevelse for massene.

PurePurePurePure
PurePurePurePure

Relaterte tekster

PureScore

Pure

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Ren fart. Ren arkade. Ren spenning og enorme stunts. Motorstorm møter SSX, og resultatet er møkkete racing på fire hjul!

Pure

Pure

FORSPILL. Skrevet av Trym Haugerud

Offroad-racing med ATVs tar steget inn i neste genereasjon. Trym har sett nærmere på ATV offroad-spillet Pure fra Black Rock Studios.



Loading next content