Quantum Conundrum

Quantum Conundrum

Skaperen av Portal er tilbake med et nytt herlig gåtespill, og hun har slett ikke glemt sine gamle kunster...

Se for deg at du står på kanten av en dyp avgrunn og skal over til den andre siden. Ved siden av deg står en blytung safe. Du blir stående å klø deg i hodet en stund, helt til noen gir deg en mystisk hanske. Hansken lar deg veksle mellom den virkelige verden og en rekke alternative dimensjoner. Du hopper over i fluffy-dimensjonen, den der alt er ti gangere lettere, og plukker opp den nå fjærlette safen. Deretter kaster du den fremover mot avgrunne før du raskt går over i slow motion-dimensjonen. Du tar sats og hopper oppå safen, som nå beveger seg sakte fremover i løse luften. Med føttene godt plantet på safen veksler du mellom den virkelige verden og dimensjonen med omvendt tyngdekraft, helt til du når den andre siden. Alle disse tingene er mulig i Quantum Conundrum.

Quantum Conundrum
Utivklerne har satset på en tegneserieaktig og hjemmekoselig stil. Dachsen på bildene blir lengre og lengre etterhvert som du jobber deg gjennom spillet.

Eventyret startet i 2005. Amerikaneren Kim Swift var ferdig som student ved Digipen Institute of Technology, og hun og hennes medstudenter hadde tatt turen til Valve. Der viste de frem Narbacular Drop, et unikt konsept som lot spilleren leke med portaler. Valve-sjef Gabe Newell ble umiddelbart interessert, Swift ble tilbudt jobb, og som prosjektleder skapte hun monsterhitten Portal. I 2009 forlot hun Valve til fordel for Airtight Games, og forrige uke så Quantum Conundrum dagens lys. Spillet plasseres seg i samme sjanger som Portal, men kan det overgå Valves perle? Svaret er nei, men det er et helhjertet forsøk.

Ved første øyekast er ikke likhetene mellom Portal og Quantum Conundrum åpenbare. I rollen som en navnløs 12 år gammel gutt besøker du den fornemme herregården til Professor Fitz Quadwrangle. En eksentrisk oppfinner som tilfeldigvis også er onkelen din. Straks du er ankommet går noe galt med ett av Quadwrangle eksperimenter, og den helsprø professoren havner i en annen dimensjon. Du kan fortsatt høre ham, men ingen vet hvor han befinner seg. Det blir derfor din oppgave å jobbe deg gjennom herregården og rette opp det som rettes opp kan, for å befri en slektning som egentlig ikke liker deg.

Quantum ConundrumQuantum ConundrumQuantum Conundrum
Herskapelige Quadwrangle Manor har gått gjennom mang en renovering gjennom årene.

Herfra kommer likhetene til Portal på løpende bånd. Dette er nemlig lagt fra noen ordinær herregård, men heller et gigantisk laboratorium fylt til randen av merkelige duppeditter og intrikate gåter. Røde knapper skal trykkes på, kuber skal plasseres på trykksensitive plater og dører skal åpnes. Man kan falle så langt man vil uten å ta skade, og et løpende kommentatorspor fra Hr. Quadwrangle følger deg fra rom til rom.

Samtidig er ikke dette noen blåkopi av Portal. Langt derifra. Den visuelle stilen er helt annerledes, og de sterile Aperture Sicence-lokalene har blitt erstattet av treverk og hjemmekoselige møbler. Grafikken har på den måten mer til felles med Team Fortress 2 enn Portal, da omgivelsene kan minne om noe man finner i en tegneserie. Samtidig er portal-geværet borte, til fordel for denne mystiske hansken. Et såkalt Interdimensional Shift Device.

Quantum Conundrum
Det er ikke på Portal-nivå, men Quantum Conundrum er også preget av humor.

Hansken danner altså mye av grunnlaget for de herlige gåtene Quantum Conundrum har å by på. Ved hjelp av hansken kan du nemlig hoppe mellom vår egen verden og fire alternative dimensjoner. I den første dimensjonen er alt ti ganger lettere enn i vår verden, og i den andre er alt ti ganger tyngre. I den tredje dimensjonen går tiden mye saktere, og i den fjerde snus tyngdekraften opp ned. Hvilke dimensjoner som er tilgjengelige varierer fra rom til rom, men du står fritt til å bytte dimensjon etter fri vilje. Omgivelsene endres umiddelbart, men du blir ikke selv påvirket av byttingen. Kombinerer man de ulike dimensjonene skapes et hav av kreative muligheter, i tråd med eksempelet jeg nevnte innledningsvis.

Byttingen mellom de ulike dimensjonene får markante følger for omgivelsene.

Konseptet er med andre ord nytt og spennende, og det er imponerende hvor mange snedige gåter utviklerne har snekret sammen. Denne delen av spillet fungerer veldig bra, og de beste gåtene er på høyde med de vi kjenner fra Portal-spillene. Læringskurven er dessuten jevn og fin, og de har truffet en god balansen mellom utfordring og mestring. Du må tenke for å finne løsningen, men det er ikke så vanskelig at du blir frustrert. Samtidig har de vært flinke med designet av kuber, knapper, plater og liknende, slik at man umiddelbart kjenner igjen mekanikkene fra rom til rom. Her er har utviklerne lært mye av Portal-spillene, men samtidig er leken med dimensjonene så annerledes at Quantum Conundrum har sin egen identitet.

Etter hvert som du jobber deg gjennom herregården øker vanskelighetsgraden og kompleksiteten til gåtene, men du blir også lært opp til å se mulighetene. Brettdesignet varierer fra bra til genialt, og selv om grafikken egentlig er ganske anonym er designet effektivt. Det er tydelig hva man skal gjøre, spørsmålet er hvordan man skal få det til. Quantum Conundrum er et spill som gir deg mer og mer jo lengre inn du kommer. Bare én gåte til. Okay, to gåter til.

Quantum Conundrum
Et helt alminnelig lekerom i Quadwrangle Manor.

Mens selve gåtene imponerer, kan ikke det samme sies om alt rundt. Professor Quadwrangle er en blek skygge av Glados og Wheatley, og humoren underholder langt mindre en de sarkastiske kommentarene til førstnevnte morderiske robot. Historien fungerer som et greit rammeverk for gåtene, men Airtight Games vinner neppe noen priser for manuset. Man oppdager også fort at både rekvisittene og gangene mellom hver gåte brukes om og om igjen. Dette bryter med illusjonen av en massiv og variert herregård. Man ikke forvente produksjonsverdien til et fullprisspill av et nedlastbart eventyr til 100-lappen, men samtidig er det litt pussig å kutte disse hjørnene når resten av spillet er så gjennomført. Noen gåter stiller også litt vel høye krav til fingerferdigheter og timing, men følelsen av å endelig klare det blir desto større.

Hvis vi ser bort fra det tåpelige navnet gjør Quantum Conundrum det meste riktig. Airtight Games mangler litt når det gjelder historieformidling, men det unike og gjennomtenkte konseptet legger grunnlaget for et glimrende gåtespill. Utviklerne tør å skille seg ut fra de sedvanlige førstepersonsspillene, og de gjør det på en gjennomført og overbevisende måte. Dette er en sikker vinner både for Portal-fans og nye spillere. Anbefales!

Quantum Conundrum er forløpig kun tilgjengelig til Windows og Steam, men Playstation 3- og Xbox 360-versjoner skal slippes den 11. juli. Systemkravene finner du i Steam-butikken. Prisen er ca. 112 kroner (15 Euro).

Quantum Conundrum
Før du kan ta ibruk de ulike dimensjonene må de aktiveres i en såkalt ISD Receptical.
8 / 10