Norsk
Gamereactor
forspill
Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Hva hadde skjedd om vi hadde sendt Sackboy til Kina og lært han en 3000 år gammel kampsport? Vi ville antagelig fått noe i retning av Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Fredag kveld skulle kjæresten min og jeg ut og møte noen venner. Som vanlig var jeg ferdig og klar for å dra, med jakke og sko på, mens hun fortsatt sto og sminket seg. Et klassisk scenario for alle kjærestepar. I denne døtiden satt jeg meg ned for å lynteste betaversjonen av Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic til Playstation 3. På de 15 minuttene jeg rakk å spille, syns jeg det var ganske kjedelig. Jeg avskrev det raskt som en simpel Super Smash Bros.-klone, akkurat som Xbox Live Arcade-spillet Small Arms. Men denne historien slutter ikke der.

HQ

Søndag ettermiddag plukket jeg opp kontrollen på nytt, og gikk grundig gjennom opplærlingsdelen, steg for steg, i ro og mak. Og det var en helt ny verden. Det som umiddelbart så ut som et knappemosespill, viste seg å være et dybt og interessant slåssespill med et enkelt og forståelig spillsystem og en klokkeren spillkontroll. Hva mer kan man ønske seg?

Mark Healey heter mannen bak dette fjollete slåssespillet. Healey jobbet i Lionhead da han begynte å pusle med Rag Doll Kung Fu på fritiden. Prosjektet fikk raskt mye oppmerksomhet, så Healey sa opp jobben, og grunnla et nytt spillstudio - et studio du kanskje har hørt om allerede: Media Molecule. Siden har han laget et av de mest kritikkerroste spillene til Sonys Playstation 3 - vi snakker selvsagt om Little Big Planet.

Og det merkes. Det merkes at Rag Doll Kung Fu kommer fra samme hode. Kontrollen er ganske lik, grafikken er i samme gate og jeg kjenner igjen fysikkmotoren. Men mest av alt så har Rag Doll Kung Fu den samme sjarmen som Little Big Planet. De små plastdukkene lager tullete kungfulyder mens de slåss, de gjør fjollete poseringer for å terge motstanderne, og du kan kle dem opp i så dumme kostymer du bare vil. Og det legger opp til timevis med flerspillermoro, akkurat som Sackboys plattformspill.

Dette er som en blanding av Little Big Planet og Super Smash Bros. Brawl. Fire spillere hopper rundt på et brett og målet er å gi hverandre juling, kaste hverandre utenfor banen, og prøve å spise nudler for å sikre seg litt ekstra helse. Hele tiden dukker det opp våpen og gjenstander man kan benytte seg av i kampen, og så fort staven eller nunchucken kommer, er racet i gang.

Dette er en annonse:

Kontrollen virker veldesignet og fin. Kanskje ikke umiddelbart megaintuitiv, men etter opplæringsdelen har jeg god oversikt over alle knappene. I tillegg du benytte deg av sixaxis-funksjonene for å bli en ekte kungfumester. Et lite rist på kontrollen lader opp en ildkule, og hvis du snur hele kontrollen på hodet kan du veksle inn chi-energi til helse. Det føles responsivt og naturlig, og gir spillet den tøysete party-følelsen.

Eneste problemene jeg opplevde var litt kameratrøbbel. Siden alle fire er på samme skjerm hele tiden, kan det bli irriterende for den ene spilleren som forsvinner utenfor kamera. Ellers ser Rag Doll Kung Fu ut til å bli et hyggelig partyspill til Playstation 3. Spesielt hvis du misunner alle Wii-eiere deres Super Smash Bros. Brawl.

Rag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of Plastic
Rag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of Plastic
Rag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of PlasticRag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Relaterte tekster

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

FORSPILL. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Hva hadde skjedd om vi hadde sendt Sackboy til Kina og lært han en 3000 år gammel kampsport? Vi ville antagelig fått noe i retning av Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic.



Loading next content