I serien om den multinasjonale antiterrorstyrken Rainbow er Red Storm nå kommet til kapittel tre, som har fått undertittelen Raven Shield. Intro-videoen trekker tråder tilbake til 2. verdenskrig, hvor finansiering av nazistenes voldsregime går gjennom en bank i Zagreb. Senere - i år 2005 - tyder mye på at midlene fra den gang har generert renter, så nye terrortrusler mot verden og menneskeheden er overhengende. Kun Rainbow Six står mellom verdensfreden og terroristernes skumle planer.
Det ville være synd å si at Raven Shield byr på epokegjørende nyheter i gameplayet. Det er fortsatt snakk om en squad-basert taktisk shooter, et vanskelig uttrykk for en spillgenre som Red Storm nærmest har oppfunnet selv. Raven Shield er utviklet med den nyeste Unreal-teknologien og som det første standalone-Rainbow Six-spillet, er det basert på en ikke-proprietær 3D-motor. Denne slår nærmest lufta ut av én, når man ser de utsøkte teksturene på figurene, deres klær og utstyr og ikke minst i omgivelsene.
I et av spillets oppdrag, som er basert på fengelsøya Alcatraz, ser man rustne stålrør, flassende maling og overgrodde utearealer, som gir en opplevelse av slitasje, alder - og utrygghet på filmisk nivå. I tillegg vil synet ditt bli tydelig slørete når du er iført nightvision goggles, hvilket forøvrig går igjen når enten ditt eget team eller motstanderne bruker tåregass. Den visuelle effekten fra bruken av sjokk- og fragmentgranater er tilsvarende nydelig gjennomført. Den imponerende grafikken blir rundet av med en fysikkmodell for personene, som gjør bevegelsene deres meget realistiske, ikke minst når du treffer en motstander og han kollapser.
Den kunstige intelligensen har fått en alvorlig overhaling, og reaksjonsmønstret hos dine teammates er akkurat like acslappet og veloverveid, som om de hadde steppet rett ut fra Tom Clancys romaner. Hvis de står stille for lenge, blir de urolige og analyserer konstant omgivelsene for fiender og fiendtlig aktivitet. De beveger seg i meget varierte mønstre, så det er vanskelig for en snikskytter å overmande dem, og bakerste mann overvåker konstant området bakover, så teamet ditt ikke blir angrepet fra den kanten.
Det er ikke minst under kamp at man opplever hvordan den kunstige intelligensen hos dine teammates er forbedret. Der deres reaksjoner i flere tidligere spill, har vært irrasjonell og til tider direkte tåpelig, stormer nå teamet ditt f.eks. et rom med en mye tydeligere oppgave for den enkelte. Dine teammates dekker dermed automatisk områder innenfor døren, som faller utenfor ditt eget synsfelt. Samtidig merker man også en mye sterkere årvåkenhet hos motstanderne. De tilkaller hjelp ved den minste lyd og omgrupperer seg irriterende intelligent i forhold til din egen posisjon. Til slutt er gisslenes reaksjoner blitt mer markant og ikke minst mer uforutsigbar, hvilket kan gjøre skuddvekslinger med gisseltagerne til en risikabel affære.
Kontrollen av flere av de tidligere Rainbow Six-titlene har vært vanskelig å overskue, men Raven Shield inneholder en omfattende tutorial, som gir en god og grundig innføring i bevegelse, våpenbruk og et utvalg av de taktiske oppgavene som du og teamet ditt vil stå over for. Man kunne kanskje ha ønsket at introduksjonen av muligheten til å åpne en dør langsomt, ved bruk av musehjulet, ble vist med en dør som ikke åpnes ut mot spilleren.
Utvalget av våpen er både omfattende og detaljert, og det er selvfølgelig også presset inn en håndfull nye våpen. Deriblant både russiske og kinesiske håndvåpen. Kjenner man Red Storm rett, så er de gjengitt ned til minste detalj, og spillerens opplevelse av lyd og rekyl vil være tilsvarende realistisk. Ustyret til teamet ditt består dessuten av en varmesøker, som registrerer kroppsvarmen fra fiender som står innenfor tre fot på den andre siden av veggen foran deg. Det åpner for muligheten til å arrangere den mest fordelaktige taktiske oppstillingen, og ikke minst til å gi dine observasjoner videre til de andre i teamet. Uansett om du lister deg opp en tretrapp med teamet ditt, kryper gjennom sand eller lader en maskinpistol er lydsiden varieret og skarp. Den er ganske enkelt flott tilpasset de konkrete begivenhetene. På den måten utfyller lydsiden opplevelsen av et spill, som på fremragende vis forener action, spenning, samarbeid og frem for alt en god historie.