Norsk
Gamereactor
forspill
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege - Outbreak

Gamereactor fikk prøve seg på Outbreak under Six Invitational-turneringen i Montreal.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Ubisoft først begynte å snakke om Rainbow Six: Siege sin Outbreak-modus under Rainbow Six Pro League-finalene i november var det mange som begynte å klø seg i hodet. Karantenesymbolene, den skumle atmosfæren og uttalelsen om at dette ville være noe helt annerledes førte tankene rett til zombier. Nå traff vi ikke helt blink, men er ikke så langt unna heller.

HQ

For Outbreak, som i utgangspunktet bare blir tilgjengelig i fire uker, kaster realismen Rainbow Six: Siege er kjent for ut av vinduet, og erstatter den med noen nye, interessante ideer. Det starter allerede i figurutvalget. Her får vi bare velge mellom 10 operatører, hvor to av disse kommer med utvidelsen. De utvalgte tar vi så med på tre historieoppdrag hvor vi skal undersøke en utenomjordisk infeksjon som truer menneskeheten, samtidig som vi må ta oss av monstrene som ønsker å gjøre jobben vanskeligere.

Vi fikk prøve to av oppdragene da vi besøkte Six Invitational-turneringen i Montreal, og hver av disse hadde sine egne særegenheter. Det første oppdraget tok oss for eksempel til et relativt stort nabolag, hvor de åpne områdene gjorde det lett å se hva som ventet lenger framme. Derfor var det ganske lett å snike oss forbi fiender eller fyre av noen kuler mot de intetanende hodene deres om vi ønsket det. Det andre oppdraget var på sin side mer klaustrofobisk siden det tok oss til de trange korridorene i et sykehus. En god plass om man er glad i nærkamper.

Dette er en annonse:

Du bør uansett ikke bli veldig selvsikker, for som sagt møter vi ikke på de vanlige fiendene her. Denne gangen er virkelige mennesker erstattet med utenomjordiske vesener av ulike slag. Den mest vanlige typen kalles enkelt nok "grunts", og er ganske enkle å ta seg av så lenge man ikke har for mye å passe på. Utenom det har vi flere andre varianter de fleste vel har sett i lignende moduser før. Her snakker vi om fiender som eksploderer når de er nærme, noen som kan lime deg fast til bakken, en type som bare vil storme mot deg, og Apex-en som vil tilkalle hjelp så snart den ser deg. Hver av disse har ulike svakheter, så her lønner det seg å tenke og handle taktisk for å overleve.

For spillet har fortsatt ikke blitt helt "run and gun". Sniking er fortsatt den beste taktikken. Grunts er mye lettere å drepe når de ikke har oppdaget deg, for disse vil mutere til sterkere skapninger så snart de merker at noe er galt. Samtidig er det jo mye lettere å ta seg av eksplosive fiender på avstand enn når de plutselig overrasker deg på nært hold.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Siden gameplayet er såpass annerledes i modusen er ikke de ti operatørene helt som vanlig heller. Modusen henter litt inspirasjon fra Left 4 Dead ved at de ti utvalgte har klart definerte roller. For eksempel er Doc, hold deg fast, legen som kan hjelpe andre, den nye Lion kan oppdage fiender med sensoren sin, og Finka vil styrke ulike ting avhengig av hva situasjonen trenger. Ubisoft sier derfor at det virkelig lønner seg å alltid spille tre sammen, for hvis ikke kan utfordringen bli altfor overveldende. Outbreak minner altså om Left 4 Dead på flere områder, og de fleste vet hvor populært det spillet var, og til en viss grad fortsatt er.

Dette er en annonse:
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Denne sammenligningen gjelder også grunnen til at vi dreper disse skapningene. Endelig får vi nemlig mer historie i Siege. Frem til nå har vi vært vant til noen få filmatiske sekvenser og dialoger, men hvert Outbreak-oppdrag vil komme med sin egen historie og dialoger for å fortelle akkurat hvorfor vi gjør alt dette. I sykehusoppdrag skal vi for eksempel finne en lege som visstnok er den eneste som kan redde menneskeheten fra denne infeksjonen. Når vi så sniker oss gjennom korridorene vil vi få mer informasjon og historie gjennom radioene. Her er det altså ikke bare mer potensiale for fan-fic, men også en historie som forhåpentligvis er underholdende i seg selv.

Vi vil dog råde deg til å ikke bli så oppslukt i historien at du glemmer hvor du er, for Outbreak er veldig utfordrende. Gjennom vår tid med spillet måtte vi ofte beskytte et bestemt område fra fiender mens en dør åpner seg eller eksplosiver tennes, og disse viste virkelig hvor vanskelig ting kan bli når ulike fiender samarbeider om å drepe deg. Hver av dem krever en god del treffsikkerhet for å drepes så raskt som mulig, og klarer de å komme seg nærme nok ved at du bommer eller at de bryter seg gjennom vegger bak deg tar det ikke lang tid før kampen er tapt. Utviklerne poengterte derfor gang på gang at det ikke bare er viktig å ha nok ammunisjon og andre ressurser, men også å kommunisere og treffe med skuddene. Ikke misforstå, du har større sjanse for å lykkes ved å pepre løs her enn i resten av spillet siden det er flere fiender, men du bør ikke overdrive heller.

HQ

Alt i alt er vi veldig imponert av det vi fikk prøve i Outbreak. Hvert av de tre kartene er spesialdesignet for å skape tre unike opplevelser, noe som bare forsterkes ved at de ti operatørene vi kan velge blant er tilpasset modusen og ikke bare blåkopier av de vanlige. Når vi på toppen av det hele får noen interessante fiender å kjempe mot sitter vi egentlig bare igjen med ett spørsmål: hvorfor vil denne modusen bare være tilgjengelig i fire uker? Ubisoft har sagt at vi bare får to nye kart i år, men her har vi tre stykker med egne historier som helt klart har tatt flere måneder å lage. Vi hadde det veldig gøy med denne modusen, så vi blir ekstremt skuffet om den ikke blir mulig å spille etter disse fire ukene. Vet Ubisoft noe vi ikke enda om modusen, eller har de bare ikke innsett akkurat hvor bra den faktisk er?

Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Relaterte tekster

6
Rainbow Six: SiegeScore

Rainbow Six: Siege

ANMELDELSE. Skrevet av Anders Mai

Det nye Rainbow Six fokuserer sylskarpt på samarbeid, og har du venner å spille med tilbyr det en intens og annerledes opplevelse. Vi har satt karakter...



Loading next content