Rainbow Six: Vegas

Rainbow Six: Vegas

Etter det arkadeaktige fiaskoen Rainbow Six Lockdown gjenoppstår Ubisoft i en ny glans med Rainbow Six: Vegas. Kristian forteller hva han synes og hvorfor spillet er så bra...

Det er tre enkle regler man bør følge om man skal overleve som terrorist i et Rainbow Six-spill. Når du tror at du hører noe, sjekk nøye. Aldri dra en spøk på antiterrorlagets regning. Etter du har hørt noe, ikke sjekket og deretter dratt en spøk på antiterroristene sin bekostning, ikke plasser deg med ryggen mot den døren du mente å høre en lyd fra. I så fall er det bare å skru på lyddemperen, og la eventyret begynne.

Det er Sin City som er under angrep, og la meg si det med en gang; Rainbow Six: Vegas er en kruttønne av et spill. For dere med sans for historie, la oss spole litt tilbake. Det første Rainbow Six spillet ble sluppet på PC i 1998, og vant raskt mange hjerter. Blandingen av realisme, taktikk og utførelse frydet mange, og spillet bidro til å skape en sterkt voksende spillsjanger i "taktisk action". Senere vokste serien så konsollspillere kunne ta del i kaka, men ikke uten offer. For at serien skulle passe på konsoll tonet utviklerne ned de strategiske elementene, og forenklet spillbarheten slik at den typiske konsollspilleren skulle trekke serien til sitt bryst. Hardbarkede pc-spillere og Rainbow-fans ble så frustrerte at de ikke spiste Grandis på flere måneder. Serien ble mer og mer forutsigbar, og etter mange utvidelsespakker må jeg ærlig innrømme at jeg mistet interessen for serien. Heldigvis tok Ubisoft faresignalene på alvor, og serien havnet på dreiebenken til det prestisjefulle Montreal Studios. Serien har fått en nestegenerasjons overhaling av alt det måtte innebære, men det er selve gameplayet som er mest interessant. De fleste brikkene har falt på plass, og det er bare å nyte av den intuitive spillbarheten som følger deg gjennom Vegas.

Et nytt element i serien er det dynamiske dekningssystemet. Man kan bruke alt av vegger, biler, sofaer blant mange andre ting, til å søke dekning fra fiendtlig ild. For å gå i dekningsmodus holder man inne "left trigger". Da vil kamera skifte fra første persons perspektiv til et oversiktlig over skulderen tredjeperson utsnitt. Dekningssystemet gir ikke bare ly for kuleregnet, men også bedre oversikt i pressede situasjoner og under skuddvekslinger. Det tilfører også serien en ny dimensjon av realisme i forhold til hvordan spilleren må tenke. Man blir i større grad tvunget til å bevege seg strategisk, og hele tiden bruke omgivelsene til sin fordel. Realisme blir innført i spillet på en naturlig måte, som gir en stor stjerne i margen. Det er en heftig opplevelse og bli fanget bak en søyle og ta dekning, vente til fienden bytter plass eller må ta ladegrep, før du lener deg ut av dekning for å fyre av et par velplasserte susere i retning truten. Det er flere spill som har tatt i bruk lignende dekningssystem tidligere, men aldri før har det føles så kontrollert og intuitivt som nå.

Strategisk planlegging er et annet element du må beherske i rollen som lagleder. Et rom fullt av terrorister kan klareres ved å storme rommet aggressivt med tung skyts, men er det gisler i rommet trenger man en tanke og plan bak angrepet. Det er først og fremst viktig å få oversikt over situasjonen. Om det ikke finnes vinduer kan man skyve et "snake camera" under dørsprekken. Da får man oversikt over hva som skjuler seg bak døren, og man er klar til å planlegge angrepet. Her blir ofte rollene til lagkameratene viktig. De har en rekke ulike muligheter til å angripe og klarere rom. Krever angrepet røyk for å forvirre fienden, eller er det best å gå inn med granater? Det hele kontrolleres med noen enkle trykk på D-padden. Man har også muligheten til å sette prioritet på fiendene, så lagkameratene dine kan fokusere på andre fiender enn de du angriper. Dette er spesielt viktig om man har planlagt en flankemanøvrer, eller angripe terrorister som holder gisler. Er angrepet godt planlagt og utført rekker ikke terroristene engang å trekke pusten før de ligger strødd. Enkle strategiske elementer avsluttet med en saftig action cocktail. Her skinner den adrenalinfylte spillopplevelsen i Vegas.

Lite blir overlatt til fantasien i den visuelle avdelingen. Vegas stiller høyt i toppsjiktet av lekre 360 spill, og byr på det meste man kan forvente av heftige spesialeffekter. I tillegg er animasjoner og ragdollfysikk myke og gjennomførte. Bildeoppdateringen kan falle litt i blant, men dette er aldri nevneverdig plagsomt med mindre man har et godt trent øye og er meget ømfintlig for hver eneste frame på skjermen.

Onlinedelen av Rainbow Six leverer også varene. Utviklerne har satset stort på å gi spilleren muligheten til å skreddersy sin egen karakter. Ulike klær og våpen-påbygginger låses opp og blir tilgjengelige ved å spille historien i enspiller modus. Man kan til og med mappe sitt eget ansikt på karakteren via Xbox Vision-kameraet, om man er villig til å stikke sitt eget ansikt frem i kuleregnet. I tillegg til standard flerspillerdel, vil også hele enspillerhistorien være tilgjengelig både i online og offline coop-modus, noe som gjør Vegas til en attraktiv onlinetittel.

Er man interessert i actionspill er Rainbow Six: Vegas en tittel man absolutt bør vurdere. Spillet har en solid og gjennomført enspillerdel, og en flerspillermodus som definitivt kommer til å være blant de mest attraktive på Xbox Live. Selv om Vegas trolig vil falle i skyggen av det mektige Gears of War, bør ikke spillet overses. Rainbow Six: Vegas er en intens, actionfylt og herlig suppe, som kommer til å underholde langt utover vinteren.

Rainbow Six: VegasRainbow Six: VegasRainbow Six: VegasRainbow Six: Vegas
9 / 10
+
God co-op, meget god fysikk, bra coversystem.
-
Tidvis dårlig bildeoppdatering.

En annens mening

Vegas er rett og slett utrolig fett. Det morsomte er utvilsomt å spille i co-op sammen med en kompis, men også enspiller er veldig underholdende. Jeg orket aldri spille de første spillene, rett og slett fordi det ble for vanskelig. En vellykket tilnærming arkadesjangeren! 8/10
_Carl Thomas Aarum

Til tross for at jeg er størst fan av denne typen spill til PC, fungerer Rainbow Six: Vegas bra til konsoll også. Det finnes få andre spill hvor man er så komplett avhengig av taktiske manøvre, og ørsmå forskjeller betyr ofte veldig mye. Underholdende, på tross av enkelte skjemmende og irriterende feil. 8/10
_Frode Haugen

• HHH
    Med Rainbow Six: Vegas beviste Ubisoft at det fortsatt var liv i Rainbow Six-serien. HHH har pakket maskinpistol, håndgranater og en stilig hjelm,... 8/10