Rare slapp sist uke en del informasjon om den neste patchen på den offisielle Sea of Thives-siden, men den inneholdt en liten detalj som kunne få store konsekvenser: I patchen hadde de tenkt å implementere en avgift hvor du ville bli trukket en viss mengde gull for hver gang du døde. Jo mer unngåelig det aktuelle dødsfallet var, jo mer gull måtte du betale.
"Death Cost - This new feature has the Captain of the Ferry of the Damned deduct a small gold fee when you die. Rates are dependant on the cause of death, so the more avoidable the death, the less patience the Captain will have when we enable this feature!
Please note, we never intended to charge players for PvP related deaths, as we understand the negative impact this would have on player experience."
Etter dettte ble kjent reagerte communityet som forståelig negativt, og etter mye kritikk bestemte Rare seg for å legge denne endringen død - noe de annonserte i en nyhetsoppdatering.
"One piece of additional feedback we've seen is around a proposed change listed in our release notes last week, and we've heard the sentiment there, so I can confirm that Death Cost is, well, dead. Thanks for the feedback here. We're listening."
Oppdateringen inneholdt også detaljer om flere planlagte endringer på tvers av Rares økosystem, som vil forbedre stabiliteten og spillopplevelsen når de slipper en ny spillklient i dag. Dette er en fullstendig oppdatering som kommer til å fikse blant annet: At spillere midlertidig mister gjenstander, ytelsesproblemer på Xbox One X, og at spillere som for eksempel skal ha Black Dog Pack ikke har mottatt denne.
Det at belønninger og spillerprestasjoner/achievements blir forsinket og andre serverproblemer er fremdeles under utbedring.