Rebel Moon - Part Two: The Scargiver

Rebel Moon - Part Two: The Scargiver

En klar forbedring fra den første filmen, men det er fortsatt vanskelig å se hva visjonen var.

I likhet med mange andre kan du trygt si at jeg ikke likte Rebel Moon - Part One: A Child of Fire da jeg så den første gang. Alle hatet den, skal vi tro Andrés anmeldelse. Personlig mener jeg at Zack Snyders første forsøk i sin nye sci-fi-franchise absolutt var et feiltrinn, men at den ikke imponerte mer enn at den var en ren fornærmelse for øynene.

Det var en treg scene-setter av en film, spekket med tell, don't show-dialog, historiebiter som føltes som om de var plukket rett fra Warhammer 40,000- og Dune-trærne, og action som bare føltes som kamper som skjedde foran deg hele tiden, spesielt når filmen viser at teamet vårt blir samlet.

Få av dere forventer nok mye her, men jeg må si at jeg likte Rebel Moon - Part Two: The Scargiver mye bedre enn del én. Som nevnt er Part One en scene-setter, en film som ikke utretter så mye når det gjelder historien, noe som betyr at The Scargiver får mange av de store historieslagene, actionscenene og annet som det føles som om den første filmen mangler. Vi får vite mye mer om hovedpersonene våre, inkludert hovedpersonens bakgrunnshistorie, noe som ærlig talt ville ha hjulpet mye med å gi den første filmen et emosjonelt ankerfeste uten å bare slenge inn en tilfeldig overgrepsscene.

Vi fortsetter der vi slapp i Rebel Moon - Part One: A Child of Fire, med Kora, Gunnar og gjengen som har flyktet fra Motherworld-styrkene tilbake til Veldt. Heltene tror de har vunnet dagen, men ser ikke stolpen nederst på skjermen som viser at det fortsatt er to timer igjen av filmen, og får en brå oppvåkning da det viser seg at Ed Skreins Admiral Noble er på vei tilbake til Veldt for å hente korn og Koras hode.

Rebel Moon - Part Two: The Scargiver

Og det er oppsettet vårt. Derfra er handlingen i filmen svært enkel, noe som er til filmens fordel. Det er ikke behov for noe mer enn disse bøndene og en håndfull helter som forsvarer sitt nye hjem mot Imperiet - jeg mener Motherworld. Siden handlingen er så enkel, får vi også vite mer om heltene våre, og selv om de ikke er de dypeste karakterene, gir det i det minste en følelse av tilknytning til dem når vi går inn i det store slaget. Det gir også en følelse av omfanget Snyder tenker på når det gjelder Rebel Mooniverse. Det er egentlig synd at vi er henvist til en ganske intetsigende jordbruksplanet i denne filmen, for det finnes nok av mer interessante steder og historier i bakgrunnssekvensene. En film om en planet fra viktoriatiden med gryfoner, takk, Mr. Snyder.

Selv om det er tydelig at Snyders nye sci-fi-univers har hentet mye fra andre store IP-er, er det fortsatt ganske interessant som konsept. Visuelt sett er mange av romvesenene, planetene og skipsdesignene spennende, og jeg vil gjerne slå et slag for roboten Jimmy, som får stemme av selveste Anthony Hopkins. Det er en anstendig fryd for øyet, og fungerer absolutt som den grusomme sci-fi-filmen som fansen håpet på. Rebel Moon, i begge filmene, kommer imidlertid ikke helt unna å være kjedelig.

Rebel Moon - Part Two: The Scargiver

Det er tydelig at Snyder og alle de som jobber sammen med ham har brukt mye tid på å skape dette universet, og når jeg så visse øyeblikk begynte jeg å undre meg over visse aspekter av dette universet, men en slik investering fra publikum blir ikke akkurat belønnet av filmens sluttprodukt. Ja, du kan undre deg over moderverdenen, Kora, Noble og hva som ligger under den overfladiske kunnskapen du får om dem i filmen, men det er egentlig ingen teaser for noe av det. Det du ser, er det du får, mens fansen i enhver vellykket sjangerfranchise alltid vil spørre hva som menes med en bestemt replikk, et øyeblikk eller en hendelse som det refereres til, og som ennå ikke har blitt utforsket.

Prestasjonene i filmen er gode, tatt i betraktning at dialogen ikke gjør så mye ut av seg. Det er vanlige actiongreier, egentlig. Tøffe karer, tøffe jenter, sprenger vilkårlige skurker til hodet på slangen er kappet av. Apropos det, jeg vil gjerne trekke frem Ed Skrein her, som alltid skiller seg ut som en bemerkelsesverdig skurk selv med sin tåpelige frisyre. Jeg kjedet meg aldri da jeg så Rebel Moon - Part Two: The Scargiver. Det er ganske bra tempo, selv om den aldri virkelig hopper over den lave linjen av grunnleggende.

Rebel Moon - Part Two: The Scargiver er filmen en 14 år gammel meg ville ha elsket, på godt og vondt. Den inneholder mye action, den utspiller seg i et ganske kult univers, og det er akkurat nok karakterøyeblikk til å minne deg på at det er mennesker det er meningen at du skal følge. Men det er heller ikke mye som holder deg investert når det gjelder handlingen, og det føles ofte som en helt vanlig actionbragd, når vi trenger litt bedre enn det for å skape et navn for seg selv som en ny utfordrer mot det beste innen sci-fi. Forhåpentligvis er ikke hatet like stort denne gangen, for jeg synes fortsatt at andre halvdel utgjør en mye bedre helhet.

5 / 10
+
Strammere historie, mer fokus på action, Ed Skrein gir alt han har.