Mitt første møte med Recore fant sted for så lite som tre uker siden, og de 30 minuttene jeg testet den gangen ga mersmak. Nå har jeg fått mer, og selv om det er mye av det samme hele veien gjennom, er det like fullt et godt spill Armature Studios har laget.
Vi befinner oss på planeten Far Eden, alene med kun roboter til selskap. Hovedpersonen, Joule, våkner fra såkalt cryo-søvn for å ta sitt skift som vedlikeholdsarbeider, men ting har ikke gått etter planen. Terraformingen av planeten har gått galt, og vi tar på oss oppgaven med å finne ut hva som har skjedd. Joule er utstyrt med en rifle, dobbelhopp, boost-støvler og roboter kalt corebots, og summen av alt dette gjør henne god til plattforming så vel som i kamp.
Noe har nemlig skjedd med robotene som jobbet på Far Eden, og de er nå veldig fiendtlig innstilt ovenfor Joule og hennes corebots. De angriper gjerne i flokk, noe som stiller store krav til mobilitet og oversikt. Her gjør kontrolleren og kontrolloppsettet en god jobb. Kontrollen er presis og responsiv, og autosiktet jevner ut oddsen i møte med mange fiender samtidig. Fienden har dessuten ulike kjerner, representert ved farger, og du blir mer effektiv ved å velge riktig ammunisjon. Røde fiender er svake for rød ammunisjon og så videre. I tillegg har Joules egne corebots ulike farger og egenskaper i kamp, noe som tilfører enda mer dybde til kampene.
De ulike corebots-ene er noe du får tilgang til underveis i spillet, og de gir deg igjen tilgang til nye steder på kart du allerede har vært. I beste metroidvania-still skal du altså gå tilbake til områder du har besøkt tidligere, for ved å slippe til på nye steder kan du samle enda mer loot og erfaringspoeng. Det er bare noen få ting som ødelegger litt for dette, og det er i kjernen spillets egen feil. Denne reisingen frem og tilbake krever at du enten benytter fast travel eller går til fots og bytter område ved å laste dem inn. Lastetidene i flere deler av spillet er dessverre så lange (godt over minuttet!) at man glemmer hva man skulle når man kommer frem. Kanskje må du innom basen for å oppgradere corebots-ene eller bytte ut hvilke du vil ha med deg, og da må du gjennom et par lasteskjermer ekstra. Med mindre du er veldig flink til å sysselsette deg i disse pausene, garanterer jeg at du kommer til å bli smågal.
Dette er veldig synd, men som vi kjenner fra tidligere erfaringer kan lastetider kortes ned via oppdateringer etter lansering. Vi har imidlertid testet spillet med den såkalte dag-1-oppdateringen innstallert, så dette problemet vil være der når spillet slippes på fredag (tirsdag i Nord-Amerika) med mindre det kommer enda en oppdatering innen den tid.
Mellom lastetidene byr Recore på en solid spillopplevelse. I halvåpne områder beveger vi oss rundt på jakt etter loot, oppgraderinger og dungeons i beste Zelda-stil. Sistnevnte har ulike temaer, som hovedsakelig plattforming eller kamp, og de er både underholdende og utfordrende. Ellers finner vi en rekke utfordringer på Far Edens ørkenaktige overflate, som til tross for at det ikke har generasjonens mest imponerende grafikk blir reddet av et veldig fint design.
Historien får vi fortalt underveis mens vi spiller, og jeg liker hvor enkelt Armature legger den frem. Det er fullt mulig å få en dypere innføring ved å plukke opp lydlogger som ligger utplassert på Far Eden, men som hyperallergisk mot slike logger eller ting jeg må lese innad i spill har jeg ikke fulgt spesielt godt med. Det skyldes like mye at jeg foretrekker å fokusere på den neste fienden jeg skal ta ut, og det er uansett her Recore har sine største styrker.
Summen av det hele er at Recore er et godt actionplattformspill, og jeg gleder meg til å hoppe inn i det igjen. Jeg har fortsatt dungeons som skal utforskes, oppgraderinger som skal gjennomføres og mekaniske robotdeler som skal bygges. Designet redder den litt svake grafikken, og det underholdende gameplayet redder lastetidene. Recore er et såkalt budsjettspill, altså koster det nesten halvparten av vanlige spill, men det spilles som et fullverdig eventyrspill. Det er dessuten cross-buy mellom PC og Xbox One, så du får det til begge formatene uansett hvilken versjon du kjøper, og du kan plukke opp spillingen der du slapp på tvers av formatene. Jeg har ingen problemer med å anbefale dette til dere som liker både plattform og action, men kanskje kan det være en idé å vente til den andre oppdateringen slippes.