Capcoms Remember Me er et actioneventyr med gåteløsning satt til fremtiden. Spillet utvikles av det franske studioet Dontnod, noe som understreker den japanske utgiverens ønske om å nå ut til et mer vestlig publikum.
Når Capcom begynner den første gameplay-demonstrasjonen, ser det med én gang ut som utgiveren har laget sin egen vri på Uncharted-serien. Filmatiske plattformseksjoner, regisserte sekvenser med eksplosjoner og angrepshelikopter - dette er ting vi allerede har sett i Drakes eventyr. Det vil si, foruten Naughty Dogs plettfrie animasjoner, men Remember Me er tross alt ikke ferdig enda.
Hovedpersonen i Remember Me går under det litt uvanlige navnet Nilin. Hun er både ung og modig, egenskaper som kan komme til nytte når du er en tidligere minnejeger som nå har mistet din egen hukommelse. Som minnejeger gjorde Nilin inngrep i andres hukommelser for å endre på minnene deres, og evnen til å gjøre dette er alt hun husker fra sitt tidligere liv. Sammen med aktivistlederen Edge skal de to komme til bunns i mysteriet som er Nilin.
- Noen vil si at hukommelsestap har blitt en slags klisjé i spillbransjen. Jeg skal ikke nekte for det, men i et spill som Remember Me, hvor det handler om hvor intime og personlige minner kan være, og hva som skjer når vi endrer på dem, gir hele konseptet fullstendig mening, forteller sjefsdesigner Jean-Maxime Moris i et intervju med Gamereactor.
The Fifth Element er en annen åpenbar sammenligning hvis man tar en titt på byen Remember Me foregår i. Store, påtrengene reklameskjermer i HD og selskaper som kontrollerer alt er hverdagskost for befolkningen. Spillets kontrast mellom skitne bakgater og plettfrie korridorer minner også om verdenen i Deus Ex: Human Revolution. Dette er neonlysutgaven av Paris, året er 2084, og den vitenskaplige verden har virkelig kommet langt.
Spillets kampsystem minner derimot mer om Batman: Arkham City, med et stort fokus på timing og kontring av angripende fiender. Men det er Nilins evne til å endre på folks sinn som faktisk tilføyer noe friskt til mekanikkene, spesielt når evnen brukes i kamp. I ekte Syndicate-stil kan Nilin hacke både maskiner og mennesker, og skulle du ønske å overhopphete datachippen i hjernen på en person, eller få en pilot til å glemme treningen sin, kan du det. Nilin kan også få fiender til å ta sitt eget liv, men det krever en langsommere, og mer komplisert prosess.
Det er her gåteelementene tar form. Nilin vil møte på andre minnejegere i løpet av spillets gang, men hun har et ess i ermet. Det viser seg nemlig at Nilin har en helt unik evne kalt Memory Remix, som lar henne åpne andre menneskers sinn som om de var et filsystem i Windows - like lett å hacke er det også. Du kan for eksempel snike deg inn i en intetanende stakkars sinn, bare for å endre på noen essensielle personlighetstrekk, for så å se resultatet av personens nye personlighet utspille seg foran deg.
- Det er du som trekker i trådene. Du har full kontroll, og du kan spole tiden frem og tilbake ved hjelp av den venstre analogstikka. Når du hacker et menneskesinn vil det første du gjør være å lete etter feil - revner i menneskets hukommelse som du kan utnytte for å løse gåten. Det finnes mange kombinasjoner og muligheter, og noen av dem har artige resultater. Dreper du for eksempel en person mens du fortsatt befinner deg inne i hukommelsen, blir du fanget, ettersom hukommelsen slutter å eksistere når man dør, forklarer Moris.
I demonstrasjonen trenger Nilin seg inn i sinnet på en mann kalt Frank Forlan. Målet er å få Frank til å ta sitt eget liv, og siden mannen for tiden sliter på kjærlighetsfronten, er det noe du kan bruke mot ham. Ved å endre på minnet fra den siste krangelen mellom Frank og kjæresten, kan du gjøre den langt mer alvorlig enn det den egentlig var, og Frank ender opp med så mye skyldfølelse at han tar sitt eget liv. Dette er en prøve og feile-prosess, og du kan prøve så mange ganger du vil, skulle det gå dårlig første gang. Hvordan spillere som løser gåtene perfekt på første forsøk vil bli belønnet ble derimot ikke forklart.
Det har blitt mange sammenligninger her, men jeg kan lett slenge med et par til, som for eksempel Mirror's Edge, Blade Runner, AI eller Minority Report. Men selv om spillet passer som hånd i hanske til den populære futuristiske hacker-sjangeren, har Remember Me flere spennende ideer som kan gjøre det til mer enn bare enda et spill som kun eksisterer for å følge dagens trender. Ved å annonsere et helt nytt merkenavn så nært slutten av dagens konsollgenerasjon, viser Capcom at de er villige til å sjanser, og det er ikke bare en god ting, men også sjeldent å se i dagens spillmarked. Remember Me var en positiv overraskelse på årets Gamescom, og vi blir å finne i telt utenfor den lokale spillsjappa når spillet lanseres i mai neste år.