Leon S. Kennedy var politinykomlingen som kastet seg inn i kaoset i Racoon City på sin første dag på jobben. Etter å ha fått litt hvile og spesialtrening tar han steget inn i den amerikanske presidentens familie. Akkurat før han går til sin nye jobb ble datteren i familien kidnappet og bortført. Alle spor leder til en skitten liten spansk by der store deler av verdens økser og høygafler finnes.
Etter at GameCube-eiere fikk ta del av det underbare eventyret var det klart for Playstation 2-eiere å gjøre det samme. Playstation 2-versjonen led av noe dårligere grafikk, men til gjengjeld inneholdt det en spillbar episode der man fikk kontroller over Ada Wong fra Resident Evil 2. PC-versjonen inneholder alt fra de to tidligere spillene som helt klart er positivt.
Hvor bra Resident Evil 4 enn var på GameCube og Playstation 2, faller det dessverre litt til kort på PC'en. Om man ikke har en håndkontroller til sin data er man nemlig tvunget til å spille med tastaturet ettersom støtte for mus savnes helt og holdent. Personlig synes jeg at det er nesten dødsstraff å ikke inkludere musestøtte i et action-spill på PC i år 2007. Klart er det et konsoll-spill fra begynnelsen, men hvor vanskelig er det egentlig å fikse støtte for en mus i et spill? Selv om jeg ikke er en utvikler, anser jeg at det nok handler om latskap enn tekniske muligheter.
Grafikken føles både gammel og uinteressant. Mye av omgivelsene er håpløst lavoppløste og dårlige, samtidig som Leon og hans fiender har blitt for skarpe til at det ser ut som om de ligger utenpå bildet. De passer ikke inn lengre og gjør at spillet taper litt av sin på forhånd flotte stemning. På PC er vi vante med høyere oppløsninger enn på GameCube og Playstation 2, dog blir det ikke flottere jo mer man stiller på oppløsningen. Utover det går det dessuten bare å stille inn om man skal ha spillet i widescreen eller ikke. Om man ikke bruker en widescreen-skjerm, kommer de svarte kantene til å komme i spillet og gi et widescreen-perspektiv akkurat som i konsollversjonene.
De uten håndkontroller kommer altså til å få spille med tastatur og så lenge man ikke behøver å utkjempe kamper eller actionhendelser, fungerer det faktisk greit. Når man skal sikte kan dere tenke dere hvilken omstilling det blir fra analoge spaker, til knappene på et tastatur fungerer. Siktet flagrer over halve skjermen og man får hele tiden kjempe for å kunne sikte rett. Klart er det spillbart, men i min mening føles det litt som at vi befinner oss i år 1991 og jeg spiller Alone in the Dark igjen.
Ellers har vi en liten detalj når vi kommer til knappanvisningene i spillet. La oss si at man skal plukke opp noe som ligger på marken. På GameCube var jo dette veldig enkelt. For på skjermen kom beskjeden "trykk på a-knappen". PC-versjonen instruerer spilleren til å bruke knapp nummer 3. Hva - knapp nummer tre sier dere. Selvsagt handler det om actionknappen som i dette tilfellet er enter-knappen. Spørsmålet som da dukker opp i mitt hode er hvorfor man ikke kan få dette opp på skjermen, at det handler om action, eller enter-knappen. Normalt er dette ikke et problem, men før man har lært seg alle nummerene på knappene og hva de betyr, er f.eks. de korte actionsekvensene der man skal hamre en eller flere knapper hardt en umulighet. Disse bytter jo knapper titt og ofte, noe som er utrolig irriterende i begynnelsen.
Resident Evil 4 har alltid vært og kommer alltid til å være et bra spill. PC-versjonen må inneholde alt fra GameCube-originalen, men det unskylder ikke det faktum at det er en veldig svak konvertering av et godt spill. I et actionspill er som sagt spillkontrollen det viktigste og de stakkars uten håndkontroller kommer til å slite av sitt hår av bare frustrasjon. Dessuten synes jeg at den to år gamle grafikken kunne ha fått seg en ansiktsoppløftning, men som med alt annet, handler det om latskap også her. Resident Evil 4 er et heftig spill, men PC-versjonen er en dårlig konvertering.