Resident Evil Zero

Resident Evil Zero

Det var egentlig meningen at Resident Evil Zero skulle bli utgitt på Nintendo 64, i det som den gang var litt av en silikon-sjef.

Resident Evil Zero lanseres 7. mars

Selv om det har kommet et eller annet spil i Resident Evil serien stort sett hvert år, så begynner det å bli en stund siden utvikleren satte ferske blodrøde fotspor i form av et nytt kapittel. GameCube eiere kunne naturligvis fråtse i den overdådige og gode remakeversjonen av originalen i fjor, men det er først med Zero historien for alvor tar en ny retning. Selv om det er snakk om en prequel denne gangen - altså et forløpsom ligger før Resident Evil i tid.

Det var egentlig meningen at Resident Evil Zero skulle bli utgitt på Nintendo 64, i det som den gang var litt av en silikon-sjef. Men etter som tiden skred frem ble det tydelig at formatet ikke var det helt rigtige til et slikt eventyr, men det er GameCube der i mot. Stappfullt av nye monstre, lokasjoner og en interessant partner-swapping feature, er det igjen på tide å gå på zombie jakt i Raccoon City. Spilleren tar rollen som henholdsvis Rebecca Chambers og den rømte fangen Billy Cohen. Etter å ha møtt hverandre på et tog, finner de fort ut at noe er fryktelig galt i denne lille byen og særlig hos det omfangsrike biotechfirmaet Umbrella. Historien er hverken imponerende eller nytenkende, med alt avvikles med Capcoms vanlige flair for dramatik og grøss, noe som absolutt ikke trekker ned.

Visuelt er ikke spillet et kvantesprang som fjorårets remake versjon, men det var egentlig ikke forventet heller. Capcom har klart å puste enda mer liv i de pre-renderte bakgrundene, hvilket bl.a. viser seg i rullende flasker, dryppende kraner og blafrende gardiner. Det er unektelig med på å heve spenningen til nye høyder, når sydende frityreolje bobler og gir lyd fra seg eller når en skapdør faller ned fra sine rustne hengsler. Det forandrer allikevel ikke det faktum at serien snart bør ta det endelige skrittet til 3D. Capcom har gjort det med Code Veronica, og GameCube kan garantert kjøre de samme landskapene i samme antall polygoner.

Styringen har dessverre ikke fått den ellers så nødvendige forbedringen. Selv om spilleren guider karakteren rundt med den analoge joypadden, er det fortsatt ingen følelse av å ha full kontroll over de nervepirrende kampene. Det finnes også dødvinkler og irriterende kryp nok til å fylle en mindre container, hvilket gjør en ekte analog styring til en nødvendighed hvis det skal siktes med noe som minner om presisjon. Til gjengjeld er historien mer sammenhengende nå, og dermed mindre fragmentert enn tidligere. Fans som elsker å dykke dypere ned i Umbrellas dunkle historie har rigelig å ta seg til og det vil utvilsomt være flere deja vu opplevelser i vente.

Resident Evil Zero’s største pluss forblir fraværet av de evinnelige oppbevaringskistene og evnen til å kunne legge fra seg eventuelle likegyldige items og våpen på gulvet. Dette fungerer optimalt og selv om det kunne endt i et evt. mareritt, hvor spilleren ikke kan finne igjen en viktig gjenstand, så skjer det aldri på grund av et stort og nøyaktig kart, som indikerer hvor man har lagt tingene sine. Den andre og antagelig viktigste fornyelsen, kommer i form av muligheden til ikke bare å spille én, men hele to karakterer på en gang. Ved hjelp av et enkelt trykk på en knapp, kan spilleren velge å ta styringen over enten Rebecca eller Billy og dermed har Capcom muligheten til å lage gåter som krever to personer - noe som utnyttes maksimalt og som er med på å heve spillet over den store mengden spill som finnes i genren. Dessverre er ikke den innlagte AI’en særlig god. Hvis man velger å la den datastyrte karakteren være aggressiv, så drøyer det ikke lenge før han/hun har brukt opp våpenarsenalet sitt. Velger man derimot å la dataen være defensiv, får man aldri den nødvendige hjelpen, og dermed feiler delvis ideen med å spille med to karakterer.

Allikevel kan man ikke annet enn å glede seg over Resident Evil Zero. Til tross for å være akkurat som sine forgjengere, inneholder det fortsatt masse skremmende øyeblikk og på nesten alle punkter er det en foredling av det ellers noe mørbanka konseptet. Du bør med andre ord ikke forvente deg de helt store omveltningene før utvikleren slipper Resident Evil 4, en gang i 2004. I mellomtiden kan du nyte Shinji Mikamis nye grøsserepos, i form av Zero, som allikevel vil underholde de fleste.

7 / 10
+
Penere, større og skumlere enn tidligere. Det er Resident Evil slik vi kjenner det.
-
Manglende analog styring, til tider dårlig AI, en smule for kort, usammenhengende historie.

0
Resident Evil ZeroScore

Resident Evil Zero

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Tangaard

0
Capcom lager humbug side - igjen!

Capcom lager humbug side - igjen!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Det skjedde med det første Resident Evil spillet, og nå har de kreative hjernene bak fortsettelsen annonsert at Resident Evil Zero siden også er online - og som tidligere er det snakk om en spoof side, med underliggende info om spillet.

0
Resident Evil Zero releasedato

Resident Evil Zero releasedato

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

De fleste Resident Evil fans er sikkert snart ferdige med det originale spillet, som kom som en remake på GameCube for litt siden. Men når er den neste Resident Evil fix'en klar?

0
Nintendo - når pengene flyter fritt

Nintendo - når pengene flyter fritt

NYHET. Skrevet av Thomas Tangaard

I følge Nintendo selv, så vil de bruke mer enn 140 millioner dollar, før jul, på å markedsføre GameCube og Game Boy Advance i USA. Og med titler som Metroid Prime og Resident Evil Zero ser fremtiden lys ut.

0
Resident Evil Zero - nye screens

Resident Evil Zero - nye screens

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Mens europeiske GameCube spillere i nyter Resident Evil, kryper den såkalte prequel'en Resident Evil Zero nærmere. Spillet som forteller historien om hva som skjer i forkant av klassikeren, blottlegges mer og mer.

0
Resident Evil Zero - grøssbare screens

Resident Evil Zero - grøssbare screens

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Så har Shinji Mikami og Co. enda en gang kastet en neve screens fra Resident Evil Zero vår vei. Spillet som vil bli vist frem ved årets ECTS, er en såkalt prequel til det opprinnelige Resident Evil spillet.