Det var en gang I 1992, da nesten alt som kunne krype og gå, falt for dataspillet Wolfenstein 3D. Som det første betydelige spillet i sin genre, var det nå mulig for spilleren foran skjermen å bli plassert midt i morderiske begivenheter i "3D". Grafikken var - målt med nåtidens 32-bits farger og 3D-akselererte grafikkort - grovt og primitivt, men den gangen vakte spillet stor oppsikt.
Handlingen var enkel og overskuelig: Du spilte en amerikansk kommandosoldat, som var sperret inne på Castle Wolfenstein. Oppgaven var i all sin enkelhet: Skyt deg vei ut av slottet - og gjør kål på så mange ’krauts’ som mulig underveis.
Activision har nå - nesten 10 år etter utgivelsen av forgjengeren - kastet seg over det vågestykket det er, å forsøke og gi ut en oppfølger. Så det var både med en nostalgisk tåre i øyekroken og en viss angst, at CD’en til Return to Castle Wolfenstein ble satt i PC'en. Kanskje det hadde lykkes dem å holde en fornuftig balanse mellom tradisjon - og moderne gameplay?
Basert på virkelige hendelser?
Opplegget til det nye spillet er, at de 2 amerikanske kommandosoldatene er forsvunnet under et oppdrag. De skulle finne ut mer om, hva det egentlig var man holdt på med rundt og på Castle Wolfenstein. Er det kanskje noe i ryktene, som fortalte, at nazistene håpet på å vende krigslykken ved hjelp av okkulte besvergelser og genetiske eksperimenter?
SS-lederen Himmler hadde faktisk en del okkulte foreteelser gående. Hele det forstyrrede mytologiske grunnlaget for den nazistiske ideologien bærer preg av det. Det fandtes faktisk også et slott i virkeligheten, hvor SS-ledelsen utførte besvergelser for den indre kretsen i toppen. Så spillet har - tross sin noe fantasifulle historie - et visst grunnlag i faktiske begivenheter.
Introvideoen kaster et tilbageblikk til en fjern fortid tydelig på nordisk/germansk mytologi. Sceneskift til samtiden - altså under krigen. De alliertes militære ledere er i møte, hvor man diskuterer, hvordan de 2 soldatene kan befris. Skal man hente dem ut - eller gi dem ekstra tid til å finne ut mer? Det er med andre ord lagt opp til en cocktail av handlingselementer fra så forskjellige stemninger som X-files, den klassiske krigsfilmen Ørneredet og ikke minst den fandenivoldske Indiana Jones.
Vår helt - som fortsatt heter B. J. Blazkowicz - holdes i starten av spillet, fanget i kjelleren under slottet. Bare bevepnet med en dolk, har han det som mest av alt ser ut som en umulig oppgave. Han får fort uskadeliggjort en vakt, og får dermed fatt i en Luger, så han kan begi seg ut i kjellergangene...