Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Ridge Racer 6

Ridge Racer 6

Namcos Xbox 360-debut er et uinspirert og uambisiøst racingspill som fører tankene til det bleke Ridge Racer V

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er en Ridge Racer-fantast. Jeg elsker Ridge Racer og har gjort det siden første gangen jeg fant en glinsende arkademaskin i Trocadero-galleriet i London sommeren 1995. Ridge Racer Revolution, Rave Racer, Rage Racer, Ridge Racer Type-4 - om jeg regner sammen alle timene jeg har brukt i Namcos solrike racingverden så ville Linas 900 spilltimer i World of Warcraft fremstå som småtteri.

Etter å ha kost meg lenge og vel med den strålende PSP-versjonen av Namcos ekstremt sjarmerende arkadekonsept, var forventningene til Ridge Racer 6 enorme fra min side. Dessverre lever ikke spillet opp til halvparten av dem, og skuffelsen sender tankene til det middelmådige Ridge Racer V som ble sluppet til PS2-premieren.

Ridge Racer 6 byr på samme opplegg, samme biler og nesten eksakt samme vanvittige bilfysikk som PSP-spillet. Spilleren kastes inn i det Namco har valgt å kalle World Xplorer, en internasjonal racingturnering som spenner seg over hele 111 ulike løp. Eneste muligheten å avansere er å havne øverst på pallen, og akkurat som i PSP-versjonen låser hver seier opp en eller flere nye bilmodeller.

Banene er 15 i tallet, og et fåtall av dem er hentet direkte fra PSP-spillet. De nydesignede banene er i det store og hele ikke av samme gode kvalitet som jeg er vant til, og Ridge Racer 6 fremstår derfor som et stressprosjekt der Namcos designere ikke har fått tid til å skape de velbalanserte og svingete veiene som eksempelvis PSP-spillet var proppfullt av. Veibanen er ofte for bred og sammen med spillets dårligere fartsfølelse fremstår Ridge Racer 6 som en treg og altfor enkel affære. Jeg hadde ikke noen problemer med å kapre førsteplassen fra de dumme motstanderbilene allerede første runden, for siden å bare ligge midt i femfelts-motorveien og vente på å kjøre i mål. Men om du har tålmodighet til å spille deg gjennom Ridge Racer 6, så tar det seg heldigvis litt opp. Mot slutten av World Xplorer-turneringen får du tilgang til de kjappeste bilene, og da føles dette like raskt som Ridge Racer til PSP'en. Likevel, at 80% av spillet fremstår som en fartssinke tar jo bort mye av nytelsen med Namcos spillserie som alltid har handlet om nettopp utrolig fart og herlige brede arkadesladder.

Dette er en annonse:

Den deilige bilfysikken fra PSP-spillet er intakt, men det har blitt hakket enklere å hente inn sladdene igjen. Og det var jo allerede veldig enkelt. Mange ganger føles Ridge Racer 6 nesten automatisert da de brede veiene og den enkle fysikken gjør at man lett vinner hvert løp uten å sneie verken motstanderens bil eller et rekkverket.

Motstanderne er de mest livløse og infantile jeg møtt i et bilspill i løpet av de fem siste årene. Ikke én gang gjennom mine 111 løp i Ridge Racer 6 har noen av motstanderne knuffet med hverandre, knuffet med meg, knuffet med rekkverket eller noen gang i løpet av de tusentalls svingene de har tatt, gjort en eneste feil. Dette gjør at de oppfattes som døde spøkelsesbiler uten å vite hvordan jeg eller de andre konkurrentene kjører. Det eneste de tilfører er sterilitet og tristhet til et allerede steindødt spill. Akkurat som i PSP-spillet går det heller ikke an å kjøre forbi flere enn fem biler pr. runde uansett hvor feilfritt man kjører. Dette er innskrevet i spillets AI og lukter låst spilldesign a'la 1992 lang vei. I Ridge Racer til PSP brydde jeg meg aldri om dette ettersom både vanskelighetsgraden, banedesignet og fartsfølelsen var betydelig bedre ... i Ridge Racer 6 er det ytterligere et irritasjonsmoment.

Heller ikke på det grafiske imponerer Ridge Racer 6, som faktisk er det minst attraktive spillet jeg hittil har testet til Xbox 360. Bilmodellene er altfor enkle og på tross av fete refleksjoner i lakken, er lyssettingen begrenset og dårlig. Videre kommer også de livløse brungrå banene uten spillseriens patenterte begivenhetsflora. Og det verste av alt er at man bruker ekstremt lang tid på å laste det inn. Tross mange biler, rimelig bra fysikk og en stabil og ganske underholdende Live-del (og da først og fremt Global Time Attack-modusen) er Ridge Racer 6 en uengasjerende og steril spillopplevelse som ikke formidler den lekne bilkjøringen som serien har gjort seg kjent for.

Ridge Racer 6Ridge Racer 6Ridge Racer 6Ridge Racer 6
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Brede sladder!
-
Trist og blek grafikk, lange lastetider, dårlig fartsfølelse
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Ridge Racer 6Score

Ridge Racer 6

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Engelin

Namcos Xbox 360-debut er et uinspirert og uambisiøst racingspill som fører tankene til det bleke Ridge Racer V



Loading next content