Ring Fit Adventure

Ring Fit Adventure

Sommerkroppen 2020, here I come!

NB! Denne anmeldelsen er skrevet av en slaskete student med lite treningserfaring i voksen alder. Det har vært mange forsøk på å starte rutiner, hvor hver eneste har endt med latskap. Målet her er å se om Ring Fit Adventure er nok til å holde en rutine gående. Anmeldelsen er også skrevet etter ca. en uke med treningsøkter. Da hoveddelen av spillet er regnet til å vare sånn omtrentlig tre måneder vil det ikke være noen inntrykk fra senere deler av spillet og det vil komme regelmessige artikler om treningseventyret mitt. Kjør anmeldelse!

Ring Fit Adventure er Nintendos nyeste forsøk på helsefremmende gaming, a la Wii Fit. Siden Wiiens storhetstid har de forsøkt å aktivisere vår spilletid og samtidig inkludere folk som ikke vanligvis ville tydd til videospill. Der Wii Fit traff den sistnevnte målgruppen meget godt, bommet den litt da det gjaldt spillopplevelse. Med Ring Fit Adventure forsøker de å også treffe de som er mer interessert i spillfronten, med en «ekte» RPG-opplevelse kontrollert av jogging, situps og litt for mange squats.

Ring Fit AdventureRing Fit Adventure

Ring Fit kontrolleres med ekstrautstyret du får med i esken, nemlig Ring-Con, en tøyelig ring designet til å brukes i alt av øvelser, og en stropp du fester til låret ditt for å måle beinbevegelse. Du fester bare en Joy-Con i hver og du er klar til å trene. Så langt er det imponerende hvor presise begge kontrollerne er. De føler alle de små bevegelsene du gjør til en grad som gjør spillet veldig vanskelig å lure. Du slipper sjeldent unna med å late som du gjør øvelsen. Ring-Con er en solid kontroll som jeg er nysgjerrig på å se hvor kreativt Nintendo kan utnytte fremover.

Ring Fit Adventure

I hoveddelen av spillet bruker du kontrolleren til en oppdragsbasert action-RPG. For hvert oppdrag får du en variert joggetur gjennom flotte fantasilandskaper med en stil ikke ulik Breath of the Wild. Spillet motiverer deg med fin stil og god grafikk til å jogge videre og se hva som gjemmer seg bak hvert hjørne. Hver bane er strukturert som en hinderløype hvor du må variere fremgangsmåten din for å effektivt fullføre løpet. Løper du gjennom en myr eller opp en trapp må du ta høye kneløft i virkeligheten. Skal du bruke en huske må du ta knebøy for å svinge den frem og tilbake. Det er nok variasjon til at hver bane føles relativt unik og utfordrende nok til at du får en ordentlig treningsøkt ut av det. Det var sjeldent jeg ikke følte svetten dryppe på slutten av hvert oppdrag - og jeg håper jeg ikke er alene om det.

Ring Fit Adventure

I løpet av joggeturene kommer du mest sannsynlig over fiender du må bruke diverse treningsøvelser for å bekjempe. Man starter spillet med relativt få øvelser å gjøre, men etter andre verden lar kampsystemet deg utforme hva slags treningsøkt du ønsker. Fiendene og angrepene dine er fargekoordinert slik at du må variere øvelsene dine for å gjøre maksimal skade, samtidig som det tvinger treningsøkten din til å fokusere på flere deler av kroppen. Selve gameplayet er aldri vanskelig, men det var flere ganger fiender med store mengder helse fikk meg til å stoppe opp og ta en pust i bakken etter ørtende skvis av kontrolleren.

Utenfor hovedeventyret har Ring Fit en god del andre ting å bruke treningsøkten din på. Du har en mer tradisjonell treningsplanlegger der du selv kan velge hvilke øvelser du vil gjøre og i hvilken sekvens, noe jeg ser meg selv utnytte da jeg er ferdig med Adventure-delen. Man kan også bruke Ring-Con til å gjøre øvelser uten å ha på Switchen. Alt du gjør utenfor spillet vil lagres i kontrollen og gi deg XP neste gang du fortsetter ditt eventyr. I tillegg er det tolv minispill som utfordrer deg til å benytte kontrollen på kreativt vis til å for eksempel forme leire eller spille whack-a-mole. Morsomme aktiviteter for når man har besøk. Det er såpass presist at man ikke tenker over kontrolleren, noe som gjør det enda lettere å passere kontrolleren rundt. Det eneste som skurrer litt her er at det er relativt tungvint å ta av og på lårstroppen, som kan sette en brems for stemningen. Ellers anbefaler jeg å ta med noen venner på en Ring Fit-kveld, mye uhøytidelig moro å høste her.

Ring Fit AdventureRing Fit Adventure

Men er Ring Fit Adventure en ordentlig treningsøkt? Sommerkroppen 2020 er ikke der enda for meg, men jeg merker en markant forskjell i kroppsfølelse etter hver økt. Der «vanlig» trening fort blir demotiverende finner Ring Fit måter å lokke meg videre og ha det gøy med ting jeg vanligvis aldri ville likt. Og det gjør meg svett. Sånn, ordentlig svett. Det er som om jeg hadde tatt meg en joggetur eller gått innom treningssenteret bare at jeg gjør det med muligheten til å krasje på sofaen rett etter. Foreløpig akter jeg å fortsette med Ring Fit, og jeg anbefaler andre i lignende situasjon (les - tjukk) å gi det en sjanse. Det er for tidlig å si om dette er livsendrende, men jeg har en god følelse om det. Vi snakkes om en måneds tid for neste oppdatering!

PS. De av dere som har kjøpt Ring Fit og har begynt et eget treningseventyr, del gjerne opplevelser i kommentarene! Så kan vi motivere hverandre i månedene fremover.

8 / 10
+