Ringenes herre: Atter en konge

Ringenes Herre: Atter En Konge (GC)

Kan vi snart kalle dette en epoke? Ringenes Herre-tiden?

Kan vi snart kalle dette en epoke? Ringenes Herre-tiden? Mange reagerte da det var splætterkongen Peter Jackson som skulle filmatisere Tolkiens fantastiske eventyr. Ville dette ende opp som en halvgod parodi på historien? Vi vet jo hvordan det gikk. De to første filmene har jo fått strålende kritikker, det kan jo nesten ikke slå feil nå som den siste filmen står på trappene. Spillene derimot, har ikke bestandig stått helt i stil med filmene. Vivendis FOTR var jo en regelrett katastrofe. Det var riktignok ikke lisensiert på filmen, men det er ikke noen unnskyldning. Det neste spillet, The Two Towers (TT) fra EA var jo absolutt mye bedre. Selv om det var rein hack'n'slash, så var det bedre. Det hadde med seg filmlisenser også, så der fikk vi jo litt ekstra snadder, som intervjuer og consept art å kose oss med mellom slagene. Nå er det da oppfølgeren til TT som er ute, og vi har selvfølgelig testet!

Spillet begynner der du slapp i TT, i Helms Deep. I første omgang har du kontroll over Gandalf, når han kommer til unnsetning, og du blir kastet rett inn i kampens hete. Første brettet er veldig greit, det skjer mye rundt deg, og det er ganske stressende musikk. Alt for å stresse deg som sitter bak spakene. Men ta det helt med ro, det er ikke så mange som angriper deg... enda. Du får noen kjappe tips om hvordan du skal få banet deg vei gjennom havet av orker, og hvilke knapper det lønner seg å trykke på, og når. Hvert enkelt orkedrap blir bedømt, Fair, Good, Excellent eller Perfect. Jo bedre du er til å trykke på riktige knapper i riktige øyeblikk, jo bedre score får du. Omsider så begynner du å skimte bunnen av dette orkehavet, og første brett er ferdig. Utførelsen blir oppsummert ved banens slutt, og du får en total mission rating.

I disse menyene du kommer til nå, kan du kjøpe deg oppgraderinger som skal hjelpe deg videre gjennom kommende slagmarker. Du kan kjøpe komboer, og drive en mer grasiøs og elegant slakting, som lettere fører til de høyeste utmerkelsene, eller du kan øke styrke, helse, bedre distansevåpenet ditt, osv. Nytt siden sist, er at du kan velge om du vil kjøpe oppgraderinger til bare den ene karakteren, eller til alle i brorskapet. Kjøper du til alle, blir det jo ganske mye dyrere, men du vil absolutt tjene på det i lengden. Du kan ikke spille brett om og om igjen, bare for å sanke poeng, og kjøpe deg mer oppgrades. Du kan faktisk ikke spille samme brettet om igjen, med samme karakter, før du har runna hele spillet.

Det samme gamle gameplayet fra TT er med hit også, men med noen utvidelser. Du har større mulighet til å benytte seg av elementer rundt deg, som spyd, fakler, katapulter o.l., og det funker veldig greit. Litt variasjon i drepingen må man jo ha, og det er absolutt et vellykket grep som er gjort der. Det er bare det at jeg ville sett enda mer av de utvidelsene. Vi har også fått checkpointer denne gangen, men tilgjengjeld så er mange av bretta ganske mye lenger. Og ganske mye vanskeligere. Selv på easy trengte jeg flere gjennomkjøringer på noen av bretta. Ellers så har vi også fått med oss 2 player coop, som funker sånn midt på treet. Ikke noe annet enn at dere er to som gjør en manns arbeid. Det er klart det er litt mer sosialt, men det er absolutt ikke den beste 2 player-delen jeg har sett.

Spillet gjør absolutt ikke dine følgesvenner en tjensete. Noen ganger ble jeg bare så innmari sur på Legolas og Gimli! Makan til tiltaksløse gutter skal du lete lenge etter. På for ett av oppdragene blir det mye bueskyting og da er det jo en selvfølge at Legolas hjelper til litt?? Men nei da. Han bare står og ser på. Og mens jeg skal skyte med bue, så strømmer det på med orker for å ta meg, og da burde de gutta i det minste ta seg av dem! Men nei da..! De løper egentlig bare etter meg, så må jeg gjøre alt selv. Jeg blir så frustrert! Evneveike, blodfattige unnasluntrere! Da er det greit å ha 2 player modusen.

Det er intet mindre enn meget imponerende å se bildet skifte fra film til grafikk. Tidvis hersket det stor tvil om det var grafikk eller klipp fra filmen som rullet over skjermen. Det er bare vakkert. Miljøene kjenner man igjen fra boka og filmene, og det er særdeles velgjorte karakterer, som ser ut som er klippet rett ut av filmrullene. Av og til kan det bli veldig mange orker å hamle opp med, og skjermen blir helt overfylt. Da er det ikke så lett å skille deg fra møljen, og du ender med å bare sitte å trykke på samtlige knapper bare for å prøve å forsvare deg for garanterte angrep. Ellers er det ingenting å utsette på det grafiske. Howard Shores eventyriske soundtrack lydsetter det hele, og toner fra filmene marsjerer majestetisk ut av anlegget. Flere av nøkkelskuespillerne har også vært inne i studio og lagt på stemmer, og det er jo i kjent kvalitet. Alt sammen bærer THX kvalitetsstempelet, så det skulle ikke være mye å utsette på lydsiden heller.

Det er nok holdbarheten på dette spillet som svikter litt. Det er kult nå før jul, og i oppkjøringen mot ROTK, men når du så har spilt deg gjennom alt en gang, er det ikke spesielt mye mer å hente. Som TT er så er dette også ganske kort. 13 brett, pluss 2 bonusbrett. Du kan jo spille gjennom alle brettene med spillets ni forskjellige karakterer, men det er lite, eller ingen variasjon i deres egenskaper. Alle har de samme komboene, ingen er merkbart raskere, sterkere, eller bedre enn andre på f.eks. distanse angrep, nærkamp osv. Det blir rett og slett gjentakelser. Her kunne det vært en del mer å hente for EA. Gimli, den lille feite dvergen, burde jo vært tregere, men sterkere enn for eksempel Legolas. Noen sånne enkle grep hadde gjort det til et helt annet spill.

Hvis du eier en Gameboy Advance og har skaffa deg ROTK til den også, så er det jo muligheter for å koble alt dette sammen. Du får litt ekstra gryn til å kjøpe mer oppgraderinger, og det kommer jo veldig godt med hvis du har kjørt deg fast på et brett eller noe. Kjempe viktig er det vel egentlig ikke, men det ga meg mye mer forståelse av selve historien, enn hvis jeg bare hadde spilt en av versjonene. Jeg vil si at de to spillene utfyller hverandre veldig godt, så hvis du kan, burde du skaffe deg begge.

Den gamle leksa om spill av filmer har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige i det siste, men man kommer altså ikke utenom. Uten Ringenes Herre lisensen, så hadde nok dette vært stakkarslige greier. Spillet formidler jo ikke noen sammenhengende historie for seg selv, men gir deg dypere innsyn i en du allerede kjenne på forhånd. Så at det er veldig lineært kommer vi nesten ikke utenom, fordi historien er lagt på forhånd.

Raskt oppsummert så er dette spillet i aller høyeste grad en oppfølger til TT. Mye av det samme, med noen nyvinninger i gameplayet. Grafisk og lydmessig er dette i særklasse, men det holder ikke at det bare er pent å se på. Litt kort, og litt ensformig, men for fans av historien (og hvem er vel ikke det?) er det underholdende. Som før kan du jo hele tiden låse opp consept art og intervjuer av forskjellige skuespillere osv., og det er jo artig, men alt i alt, kan du like gjerne leie det eller låne det av en kompis.

7 / 10
+
Kult for fansen. Gir deg et dypere innsyn i Tolkiens utrolige univers.
-
Litt ensformig, og ganske kort.

0
EB Games bryter med utgivelsesdatoer!

EB Games bryter med utgivelsesdatoer!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Det er ingen hemmelighet at det i de seneste årene er blitt syndet i butikketikken - spesielt i USA og England hvor spill ofte selges lenge før det er meningen. Det har nettopp skjedd med Ringenes Herre: Atter en Konge på DVD. Mer innenfor.