Ringenes herre: To Tårn

Ringenes Herre: To Tårn

Ringenes Herre: To Tårn er så å si en hybrid av et rpg spill og et action spill.

Tolkien er sjefen
Ringenes Herre har siden den kom ut, vært en utrolig populær trilogi. J.R.R Tolkien’s skildringer av Alver, Enter, Hobbitter og Orker har lenge vært et ikon i fantasysjangeren innen litteratur. Det at Tolkien faktisk skapte et helt eget språk kalt alvisk imponerer selvsagt også, men bøkene er veldig mye mer enn merkelige språk og små hobbitter. Tolkien’s evne til å skildre omgivelser og personer/dyr er helt unik, og det er ikke mange som mestrer skildringskunsten like godt som ham. Men nok om det, la oss heller snakke om spillet som er basert på filmen To Tårn.

Når man starter opp spillet blir man møtt med en utrolig imponerende intro, som er en blanding av autentiske scener fra filmen, og grafikken i selve spillet. På en nærmest genial måte har EA klart å gjøre overgangen fra film til grafikk så myk som overhodet mulig, og dette imponerer veldig. Etter introen blir du kastet rett inn i slaget om Middle Earth, du befinner deg ved roten av "Mount Doom" og spiller rollen som Isildur. Grafikken er meget iøynefallende, og orkene myldrer nærmest sagt rundt deg. Du får også en fin liten innføring i hvordan du skal styre karakteren din med de forskjellige knappene. Etter å ha fullført dette oppdraget starter spillet for alvor. Nå kan du velge mellom å spille som Legolas, Aragorn eller Gimli. Alle tre har sine fordeler og ulemper. Legolas er kjapp men ikke så veldig sterk, mens hans motstykke er Gimli som er sterk og treig. Allrounderen er selvsagt Aragorn, som briljerer med sin barbariske slåssestil. Stemmene i spillet er autentiske, og både Elijah Wood og Viggo Mortensen har bidratt med både stemmene og bevegelsene i form av motion capture.

Hack & slash eller rpg?
Ringenes Herre: To Tårn er så å si en hybrid av et rpg spill og et action spill. Essensen i oppdragene er som oftest å drepe så mange orker eller uruk-haier som mulig. Etter hvert oppdrag får du erfaringspoeng som du kan bruke til å kjøpe deg mer liv, bedre våpen eller nye og bedre angrep. Forventer du deg et reinspikka rpg blir du nok skuffet vil jeg tro. Spillet er så å si et rent "hack & slash" spill, med noen halvhjertede rpg elementer, noe som forsåvidt trekker ned. Noe som hadde vært betydlig bedre enn at man får erfaringspoeng etter hvert oppdrag, hadde vært om man kunne fått erfaringspoeng i real time. Altså at man kan gå opp i level mens man slåss og ikke må vente til man har fullført oppdraget. Tenk Baldur’s Gate: Dark Alliance, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Gameplayet funker så å si smertefritt. L og R-knappene brukes til å skyte piler og gjøre et såkalt "Lethal attack", som gjør at de ufyslige orkene som regel dør på et slag. A knappen brukes til å slå vanlig med, mens Y og X brukes til å utføre forskjellige slagkombinasjoner. Kombinasjonene mangler fullstendig fantasi, og de kombinasjonene du kjøper når du har gått opp en level er mer eller mindre de samme kombinasjonene som bare gjør litt mer skade. Dette systemet kunne med fordel ha blitt gjort bedre. Det ender som oftest opp med at du bare gidder å bruke 1 eller 2 forskjellige kombinasjoner, noe som forsåvidt er litt synd når man har en hærskare av kombinasjoner å velge mellom.

En grafisk hobbitt
Grafikken i dette spillet er det lite å utsette på. Aragorn ser faktisk ut som Aragorn, og Mines of Moria er så å si helt likt som det man ser i den første filmen. Noe som forbauser meg litt er at frameraten ikke alltid er konstant, spillet "lægger"(hakker) når det skjer mye på skjermen innimellom, og det vil jo enhver Gamecube eier ha seg frabedt. Dette tyder på dårlig optimalisering av spillmotoren. Gamecube ville garantert ha klart å kjøre spillet i 60 fps konstant. Noe annet som kan virke litt forvirrende er at EA har vevd litt av den første filmen inn i spillet. De to-tre første oppdragene er hentet fra handlingen i den første filmen, og litt om litt beveger man seg inn i handlingen til To Tårn. Dette er vel egentlig ikke negativt, men det kunne sikkert ha vært gjort på en mer overbevisende og logisk måte.

Lydmessig er spillet ganske atmosfærisk. Lydeffektene virker autentiske og karakterene jamrer og skriker akkurat som de gjør i filmen. Bakgrunnsmusikken er kanskje noe beskjeden, men holder helt klart mål. Uansett har EA skapt et relativt klart lydbilde, og beviser at grøtete lydklumper er en ting fra fortiden.
Ringenes Herre: To Tårn har egentlig ikke så stor holdbarhet i spillelengde. Man kommer uten problemer til nest siste brett etter noen fåtalls timer. Noe som trekker opp er at man kan låse opp forskjellige intervjuer med blant annet Elijah Wood og Viggo Mortensen. Andre ting som kan låses opp er bilder fra filmen, et hemmelig oppdrag og en hemmelig karakter, og ja, that’s it. Ikke så altfor mye for de hardtjente kronene, men verdt en titt hvis du synes filmen var bra og er glad i sanseløs hack & slash action.

7 / 10
+
Vakker grafikk, hardbarket action og meget autentisk.