Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords

Tyske Piranha Bytes har kuttet ut trebeinene og øyelappene, og satser heller på et middelalderspill der det er opp til deg å forme opplevelsen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Med Risen 2: Dark Waters sto Piranha Bytes frem som en moderne utvikler. Teamet fra Essen i Tyskland beviste at de var i stand til å sette sammen spennende nye spillmekanikker, samtidig som de forbedret kampsystemet og pakket det hele inn i et flunkende nytt pirattema. Likevel ble spillet aldri enestående, ettersom utviklerne ikke klart å leve opp til sine egne skyhøye ambisjoner på alle områder. Resultatet var heller et spill proppfullt av gode ideer, som ikke alltid var blitt realisert på best mulig måte. Det manglet det lille ekstra, og det manglet sjarm.

Dette skal utviklingsteamet nå rette opp i, og de virker å være mer selvsikre enn noen gang. Planen denne gangen er å returnere til det mer kjente middelaldertemaet, samtidig som noen av ideene fra piratspillet bevares. I Risen 3: Titan Lords er guilds og factions tilbake, og man skal få utforske alt fra dype skoger til forlatte ruiner og grotter med et gotisk preg. Dessuten er crystal magic tilbake. Samtidig vil altså noen av konseptene fra forgjengeren være med, og piratene vil spille en rolle i eventyret også denne gangen. Ved siden av områdene inspirert av Middelalderen vil man også få øyer å utforske, og noen av de tropiske miljøene fra Risen 2: Dark Waters vil dukke opp også denne gangen.

Risen 3: Titan Lords

Historien kretser rundt en navnløs helt, som lever i en verden der The Titans er i full krig mot menneskeheten. Denne krigen er imidlertid bare bakteppet for historien, som dreier seg om å vinne tilbake sjelen sin. Denne blir stjålet av en mektig Shadow Lord på begynnelsen av spillet, og din oppgave er gjenvinne deg selv på sett og vis. Det er ikke et plott som blåser oss av banen, men det setter opp alt man trenger for spillopplevelsen. Ettersom man ikke lenger er som folk flest kan man velge om man vil fordype seg i sin demoniske side, eller fortsette som menneske. Uansett hva man velger er det dessuten rom for assistanse i form av magi.

Dette er en annonse:

Ved siden av trylleformler har man også et kampsystem, og basert på det vi har sett så langt ser det ut til å fungerer greit. Man kan kombinere magiangrep med mer tradisjonelle angrep, eksempelvis med sverdet ditt, og det blir lagt mye vekt på å bygge opp komboer. Det handler om timing, enten du slåss mot skjelletter, gigantiske krabber, søte små ender (ja, faktisk) eller hissige kalkuner. Ved siden av slåssingen kan man også fordype seg i spillverden på andre måter, og alt du foretar deg gir gevinst eller straff i form av påfyll eller avtrekk av såkalte Soul Points. Samtidig har naturligvis vanskelighetsgraden til oppdraget du har begitt deg ut på betydning for belønningen du kan høste når jobben er gjort.

Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords kjører på en forbedret spillmotor. Detaljnivået er bedre enn noensinne, men animasjonene under dialogene er fortsatt litt stive og rare. Setter man dette opp mot kommende storspill som The Witcher 3: Wild Hunt og Dragon Age: Inquisition er det ikke til å komme utenom at Risen 3: Titan Lords allerede føles litt utdatert på det tekniske. Heldigvis har ikke dette vært hovedfokuset til Piranha Bytes, som heller har rettet ambisjonene sine mot spillmekanikker og utforskning. Det kan høres ut som en unnskyldning, men det er ikke nødvendigvis så dumt. Med tanke på konkurransen gjør nok Piranha Bytes lurt i å velge sin egen retning fremfor å utvikle et spill som skal være mainstream. De har valgt å fokuserer på variasjon og valgfrihet for spilleren.

Etter en lineær introduksjon foldes Risen 3: Titan Lords ut som en åpen opplevelse, akkurat som forgjengeren. Det er opp til deg hvor du vil reise, og det foreligger ingen fastsatt rekkefølge på oppdragene og hendelsene du har i vente. Du kan også regne med flere forskjellige slutter, og ulike måter å takle oppdragene på. Det er en struktur spillet deler med titler som Divinity: Original Sin, og vi kan så absolutt like den store friheten.

Dette er en annonse:
Risen 3: Titan LordsRisen 3: Titan Lords

Når det er gjort riktig fører det nemlig til en innlevelse man aldri kan oppleve i et lineært spill. Man blir en mer naturlig og dynamisk del av spillverdenen på en måte. Man blir ikke holdt i hånda, men etterlates heller i sine egne sko, slik at det blir din jobb å forme din egen skjebne.

Risen 3: Titan Lords skal etter planen slippes i August, drøyt to år etter forgjengeren, med hovedfokus på PC-versjonen. Faktisk blir konsollversjonene portert av en ekstern utvikler, men Piranha Bytes følger nøye slike at også konsollversjonene blir fornøyelige. Vi håper og tror de har lært av fellene de gikk i med de foregående spillene i serien, selv om vi ikke er helt overbevist enda. En spennende verden å utforske på sine egne premisser er alltid velkomment. Derfor krysser vi fingrene for Risen 3: Titan Lords.

Relaterte tekster

2
Risen 3: Titan LordsScore

Risen 3: Titan Lords

ANMELDELSE. Skrevet av Tobias Garsten

Piranha Bytes fortsetter å splitte spillverden med sine rollespill. Høye ambisjoner og slurvete arbeid sørger for like mye ris som ros når vi setter karakter...

1
Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords

FORSPILL. Skrevet av Martin Eiser

Tyske Piranha Bytes har kuttet ut trebeinene og øyelappene, og satser heller på et middelalderspill der det er opp til deg å forme opplevelsen...

0
Risen 3: Titan Lords annonsert

Risen 3: Titan Lords annonsert

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Det tredje spillet i Risen-serien bærer navnet Titan Lords, og utviklingen er allerede godt igang hos Piranha Bytes. Det kommer frem av det nyeste nummeret av tyske PC...



Loading next content