Robot & Frank

Robot & Frank

De fleste har sett nok kompisfilmer til å vite hvor det bærer hen, men kombinasjonen Frank Langella og en robot er derimot en ny vri. Linda har latt seg sjarmere...

Robot & Frank er en film om vennskap mellom en aldrende tyv og en mekanisk "sidekick". Filmen er satt til en ganske nær fremtid hvor teknologien har kommet noen skritt videre, mens verden ellers ser ut som nå. Frank (Langella) er på de tidligere stadiene av demens, og sønnen Hunter (James Marsden) vil gjerne gi ham en hjelpende hånd. Vel vitende om at faren ikke vil på pleiehjem, skaffer han ham roboten VGC-60L.

Robot & Frank
Skal det være noe mat?

VGC-60L er en mekanisk assistent med behagelig stemme (supplert av Peter Sarsgaard). Frank er ikke så begeistret for forandringer, og da heller ikke for sin nye hjelper. Men etterhvert ser derimot Frank at roboten blir et fint avbrekk i hans hverdag. Gradvis blomstrer det også et noe merkelig vennskap mellom Frank og roboten. Det faktum at roboten er totalt amoralsk gjør den også til den perfekte "partner in crime", så Frank bestemmer seg for å trene den opp i det han elsker høyest - tyverier.

Filmens hovedhandling foregår altså rundt et usannsynlig vennskap, og faller derfor innenfor den temmelig etablerte undersjangeren kompisfilm. Men som en løk har også denne filmen flere lag, den reflekterer nemlig også en del rundt alderdom, døden, foreldrerollen og selvfølgelig teknologi.

Dette er en imponerende produksjon, og det er det flere grunner til. Det tok kun 20 dager å spille inn filmen og den hadde et snevert budsjett på 14 millioner kroner. Når en i tillegg får med seg at hele filmen er basert på et filmskoleprosjekt fra langfilmdebutanten Jake Schreier og manusforfatter Christopher D. Ford, blir det enda mer imponerende.

Robot & Frank
Hvem har vel sagt at en robot ikke kan være en fin spionasjekompanjong?

Det er ingen tvil om at Frank Langella gjør en god rolle. Han er en fantastisk skuespiller, og fungerer utmerket sammen med roboten. Det er mellom disse to magien skapes. Selv om Frank og roboten blir venner så utvikler roboten aldri menneskelige følelser, annet enn hva den er programmert til å gjøre, og det fungerer veldig bra.

Susan Sarandon gjør også en god rolle i bibliotekaren Jennifer. Hun fungerer som et interessant supplement til historien. Når det kommer til sønnen Hunter og datteren Madison (spilt av Liv Tyler) er jeg litt usikker. De er litt på siden av historien, og det burde kanskje gått litt mer energi i å la de bli en litt større del av filmen. De er riktignok ikke er helt uten mål og mening (det er jo tross alt sønnen som gir Frank roboten), men det føles halvhjertet.

Robot & Frank
Awkward!

Dette er ikke den mest interessante filmen jeg har sett, rent tematisk, men jeg har heller aldri sett noe helt som denne. Den har en sjarm og humor som gjør den verdt å se. Filmen viser en temmelig sannsynlig fremtidsvisjon, og er en kombinasjon av sci-fi, drama, en slags kompiskomedie og kupp-thriller. Og den fungerer som alt sammen. Det er i bunn og grunn en sørgmodig, men koselig historie om en eldre mann som begynner å skrante. Jeg trakk på smilebåndet flere ganger, og humret en god del for meg selv. Manuset er godt skrevet og skuespillet er det absolutt ingenting å si på. I tillegg serveres vi en liten vri mot slutten som jeg absolutt ikke var forberedt på. Alt i alt - uten tvil verdt en titt!

7 / 10
+
Sjarmerende film med godt skuespill.