Rock Band 2

Rock Band 2

Han har spilt alle musikkspillene du kan tenke deg. Sjefredaktør Jon Cato er redaksjonens største musikkspillfan, og har pløyd seg gjennom Rock Band 2.

Å komme med en oppfølger til Rock Band allerede kan ved første øyekast synes som en ren melking av serien og en unødvendig oppfølger. Skjermbildene er omtrent identiske med forgjengeren, og når det hele tiden slippes nye låter på nettet, kunne man vel heller laget en utvidelsespakke til det første spillet, som tross alt ble gitt ut i Norge for bare fire måneder siden?

Den tilbakestående distribusjonen av spillet er et kapittel for seg selv. Kort fortalt har Electronic Arts klart å rote det til noe forferdelig av grunner absolutt ingen i hele verden kan forstå. Rock Band ble lansert i USA i fjor høst, og det skulle ta nesten et år før det kom i Norge. Og da via snikimport fra distribusjon i Sverige. Men med konkurrenten Guitar Hero World Tour i butikkene denne uka, har EA skuffet ut oppfølgeren så fort som mulig. Heldigvis.

Resultatet er at det bare er spillet som står i hyllene, ikke de nye instrumentene, som uansett er temmelig identiske til de gamle. Ettersom både Rock Band og Guitar Hero World Tour har klart å bli enige om å gjøre instrumentene kompatible med hverandre, er det uansett en smal sak å bygge opp sin egen instrumentstall med de instrumentene du selv føler er best. Jeg har kranglet med mange om hvilken gitar som er deiligst å bruke, og det virker som alle har sin egen favoritt. Når man nå kan bruke hvilket instrument man selv vil, blir det dermed selve spillsystemet som skal bedømmes, fremfor kvaliteten på plastinstrumentene.

Men først litt info for de uinnvidde. Rock Band 2 et musikkspill der du ved hjelp av noen plastinstrumenter skal følge anvisninger på skjermen for å lage musikk. Ideelt sett skal det spilles med fire stykker der en synger, en spiller gitar, en bass og en trommer. Musikken i spillet er fra kjente og mindre kjente artister, og spillet er enkelt, intuitivt, og ekstremt tilfredsstillende.

Rock Band 2 virker på papiret bare som det første spillet med nye låter, men er faktisk mye, mye mer. Det Harmonix har gjort er å se på alt som fungerte og ikke fungerte i forgjengeren, og bygd et spill som er så solid at du aldri mer kommer til å klare å gå tilbake til det første spillet. Det er detaljer som gjør at Rock Band 2 fungerer så mye bedre. Som at du bare trenger å lage en figur som behersker alle instrumenter. Eller at enspillerdelen har blitt så uendelig mye bedre. Eller den enorme nettbutikken med musikk. Og nettspillingen, der man silkemykt kan hoppe inn og ut av band med folk fra hele verden. De ukentlige utfordringene fra Harmonix. De mange referansene til musikkhistorie. Alt har blitt pusset og strammet opp og finjustert, og resultatet er det mest komplette musikkspillet som noen gang har blitt laget.

Det første du kanskje vil gjøre hvis du allerede har Rock Band er å eksportere sangene som fulgte med det første spillet. Dette kan gjøres via menyene i det første spillet, og koster 400 Microsoft-poeng. I tillegg følger det med en kode som gir deg 20 ekstra bonuslåter som kan hentes ned fra Xbox Live. På denne måten vil du ha over 150 låter tilgjengelig i Rock Band 2 når du begynner å spille. Har du lastet ned låter fra nettet til Rock Band er disse selvsagt også tilgjengelig i Rock Band 2. Selv har jeg over 300 låter på min maskin nå.

Med så mange låter sier det seg selv at det kan bli overveldende å finne frem, og heldigvis har Harmonix tenkt på dette. Borte er den uendelig lange låtlista med altfor store bokstaver i eneren, nå ligger alle i et grensesnitt som minner om musikkbutikken. Man kan sorter på ulike måter, og raskt hoppe mellom kategorier uten å måtte rulle forbi 120 låter for å finne akkurat den man vil ha når man bare vil spille noen låter kjapt, eller sette opp en låtliste.

Som før er hjertet av spillet World Tour-modusen, der man tar med bandet sitt på verdensturné. Men der man i det første spillet kun fikk reise på turné hvis man hadde venner med seg på de andre instrumentene, kan du nå dra på turné alene. Det er mye mer motiverende enn å spille seg gjennom en lang liste med låter fra a til å, her har man full oversikt over poengsummene sine, hvilket nivå man har klart de ulike konsertene på og så videre. Man kan bytte instrument når som helst og fortsette den samme turnéen. Og man kan ta med seg bandet sitt ut på nettet og spille med andre som fyller inn som bandmedlemmer.

Sistnevnte funksjon er så smertefri og naturlig, at jeg ble nesten satt ut over hvor glatt det hele gikk. Plutselig dukket tre amerikanere opp i spillet mitt, alle selvsagt på expert-nivå, og hjalp meg å samle stjerner på verdensturneen til bandet mitt. Senere stilte jeg opp for andre. Jeg hadde aldri trodd at den gode bandfølelsen skulle innfinne seg når man spiller på nett med fremmede, men den gjorde faktisk det. Jeg ble plutselig mer bevisst og skjerpet på å spille bra, jeg ville jo ikke drite meg ut blant disse ekspertene, og da jeg endte opp med like høy treffprosent som mine medspillere følte jeg en stolt følelse bre seg. Jeg hadde ikke sviktet bandet, jeg hadde gjort jobben min og sikret oss fem nye stjerner.

Nettdelen til Rock Band 2 stopper ikke der, det går an å duellere med andre spillere i tillegg til å spille sammen. Men noe av det beste er de ulike utfordringene Harmonix presenterer hver uke. Her dukker det opp ulike konkurranser der du får forskjellige mål å jobbe mot, og der du konkurrerer mot spillere over hele verden. Det kan være alt fra en bass-utfordring der man må spille tre utvalgte sanger på bass og få høyest poengsum, eller en utfordring der man skal klare fem metal-låter uten å bruke overdrive, og så videre. Utfordringene har ulike temaer og kriterier, og gjør at du hele tiden får lyst til å sjekke hva som har dukket opp.

Selv om følelsen av å spille i band med fremmede over nettet er god, er det ingenting som slår det å samle et band i sin egen stue. Samholdet og bandfølelsen man får av å spille Rock Band er det ingen andre spill som slår. At man kan redde hverandre ved å aktivere sin egen overdrive er et fantastisk påfunn som bidrar til at alle passer på hverandre. Å samtidig aktivere Overdrive for å få maksimal bonus er like givende. Så og si alle sangene har et balansert lydbilde som gjør at uansett hvilket instrument jeg spiller føler jeg at det er enkelt å høre mitt instrument. Som flerspilleropplevelse på fest finnes det ikke et eneste spill som slår Rock Band 2.

Låtutvalget i Rock Band 2 er for det meste veldig bra. De har gått i noe av den samme fella som Guitar Hero World Tour, det finnes et par kommersielle låter her valgt ut fordi de er typiske vorspiel-klassikere i stedet for at de er genuint morsomme å spille, men kvaliteten er jevnt over høyere enn i Guitar Hero World Tour. Det er masse låter jeg aldri hadde hørt før jeg begynte å spille, men som jeg nå har blitt glad i, og det er tydelig at Harmonix består av musikknerder som lager dataspill, og ikke datanerder som lager musikkspill. Hele produktet utstråler nemlig betingelsesløs kjærlighet for musikk.

Og det er her det store skillet til Guitar Hero World Tour merkes. Det er uunngåelig å sammenligne de to spillene, Guitar Hero ble tross alt funnet opp av Harmonix, som nå lager Rock Band, og begge spillene er så og si identiske i utførelse. Men det som gjør at Rock Band 2 blir bedre er rett og slett at det føles som et mer ekte produkt, laget med respekt og kjærlighet ovenfor musikk og musikere. Rock Band 2 har bedre spillmoduser, både alene og sammen med andre, en overlegent bedre nettbutikk med et fantastisk utvalg låter, og en bedre flerspillerdel på nett. Det har mer rockekredibilitet i de utallige referansene til rockehistorier og musikere, og det tar seg selv seriøst samtidig som det våger å senke skuldrene. Den rene presentasjonen når man spiller er utrolig mye bedre enn Guitar Hero World Tours rotete smørje av målere og grumsete gitarhalsbakgrunner, og hele spillsystemet er skrudd sammen på en optimal måte.

Kjærligheten for musikk og den autentiske rockefølelsen gjenspeiler seg i alle ledd av spillet. Fra den upåklagelige rene presentasjonen, til spillets avanserte trommetrener. Man kan trene på forskjellige trommerytmer og brekk i en egen modus, som er ren praktisk trening man kan ta med seg til et ekte trommesett. Man kan til og med spille egen musikk som er lagret på 360-en, og spille trommer oppå musikken. Det er små detaljer, men de bidrar til å gi spillet det lille ekstra som skiller det fra konkurrentene.

Rock Band 2 er årets beste musikkspill. Nei, stryk det. Tidenes beste musikkspill. Harmonix har gjort det samme som de gjorde da de tok steget fra Guitar Hero til Guitar Hero II, de har finpusset grunnsystemet, lagt til essensielle nye elementer, og gjort spillopplevelsen komplett. De har utvidet spillet betraktelig for deg som liker å spille alene, og laget en nettdel som er så grundig og omfattende at spillet hele tiden vil komme med nye utfordringer og innhold. Med en gigantisk låtdatabase som vokser hver eneste uke er Rock Band 2 det ultimate musikkspillet på markedet i dag og et av årets aller beste spill.

Rock Band 2Rock Band 2Rock Band 2Rock Band 2
10 Gamereactor Norge
10 / 10