Rock Band 3

Rock Band 3

Harmonix tar musikkspillsjangeren til neste nivå med keyboard og plastgitarer med 102 knapper. Er det fortsatt moro med lekeinstrumenter i stua?

Her hadde det passet veldig bra å åpne anmeldelsen med forskjellige låttitler. Det er like vanskelig å velge her, som det er under den faktiske spilløkten. «Break on Through» og gjennombrudd, kanskje? Rett på sak med «The Hardest Button to Button»? Eller «Killing Loneliness» for å understreke Rock Band som sosial spillopplevelse? Ah, vent. Ida Maria sier det utvilsomt best. Oh My God.

Harmonix har med Rock Band 3 rodd seg langt opp på land med så mye, men én ting er mer imponerende enn noe annet: at man i et så mettet marked makter å slippe et spill som både føles friskt og spennende. Siden Guitar Heros gjennombrudd for (bare!) fire år siden, har massene blitt oversvømt med musikkspill der vi trykket kjente noter, bladde oss gjennom en evighet av låter for å finne noe som passet alle, og ble tvunget til å reflektere over hvorvidt Aerosmith og Green Day har noen som helst relevans den dag i dag.

Det har vært en lekeplass, men med et underlag av kvikksand. At det er Harmonix som drar oss opp av sanden, er i så måte helt logisk.
Etter å ha skapt, eller kanskje rettere sagt revolusjonert en sjanger (Guitar Hero), har Boston-studioet gjort lite annet enn å forbedre den (Rock Band), blitt prisbelønt for sin innsats med The Beatles: Rock Band og fortsetter for øyeblikket med den mest riktige utviklingen: ett steg nærmere realisme.

Og der vil jeg begynne, for det er nettopp dette som står høyest i Rock Band 3. Dybden. Helt siden vi ble prikket på pannen med «du burde vurdere å skaffe deg en ordentlig gitar» under lasteskjermene i Guitar Hero, har ambisjonen vært soleklar: å dele gleden av å skape musikk på ordentlig. Å forenkle og invitere, men samtidig holde dørene åpne for de som ønsker noe mer. Hvilke andre spill kan skryte av en såpass dyp dedikasjon til å imitere virkeligheten? Microsoft Flight Simulator, kanskje. Et ikke fullt så rocka spill.

Rock Band 3 er en ambisiøs musikktrener. Selv om mange aldri kommer til å bry seg om hvordan man angriper en C-moll på gitar, finnes muligheten. Noen menyvalg fra Easy og festfokuserte fredagsmoduser finnes en guide til hvordan man faktisk kan lage egen musikk. En fantastisk bredde. Dette har følgelig sitt utspring i Mad Catz nye instrumenter, keyboardet og gitaren. Den siste dukker opp i to versjoner: en Fender Mustang-replika med 102 knapper og strenger, samt en Fender Squier som kan kobles inn i forsterker. En ekstra cymbal på de nye, mer lydreduserte trommene gjør også sitt for inntrykket.

Alt dette appellerer i høyeste grad til musikknerden i meg, den som ser en slags romantikk i hvert power chord, hvert trommeslag og hvert rockevræl siden ordet «rock» fikk en betydning utover «stein». Det kan virke avskrekkende, men man må for all del ikke glemme den lettilgjengelige partyfaktoren hvor alle kan gi seg i kast med leketablaturet. Easy-nivået har ikke forduftet, og det holder med grunnleggende motorikk og taktfølelse for å klare seg gjennom låtene - på samme tid som man lever seg inn i bandfantasien. Og takk No Fail Mode. Takk for at du eksisterer.

Keyboardet er et velkomment tilskudd som tillater Harmonix å velge en helt annen type låter. Uavhengig om du liker Lennons Imagine, Roxettes The Look eller alt av The Doors, kommer du til å skjønne at ting har skjedd. I begynnelsen føles det kanskje ikke like rocka å hamre løs på en minisynth, men man kommer fort inn i det.

Utstyret er nemlig bevæpnet med store, smakfulle tangenter og et stødig design. Den byr også på fleksibilitet for hvordan man ønsker å spille: enten med det medfølgende stativet, inntil brystkassa som keytar eller bare liggende i fanget. En rask bevegelse med venstrehånda lar deg klikke på Overdrive-knappen og en liten styreflate gjør det mulig å endre lyden på de lange notene. En MIDI-inngang finnes også, hvis det skulle friste å bruke sitt eget keyboard i spillet.

Når det gjelder gitaren, kommer den i to nye modeller med årets utgave. Ingen av dem medfølger, men blir mulig å kjøpe separat. Den ene versjonen, en såkalt Pro-gitar, kan skilte med 102 knapper og strenger - det blir med andre ord mulig å lære seg ordentlig klimpring med nok dedikasjon.

Selv har jeg hittil bare nådd Medium-nivå i Pro-modusen, med fulltreffer kun på noen få noter og akkorder. Notene vises på skjermen med et siffer ved siden av hver respektive streng, klart og tydelig. Selv om hjernen må gå på høygir når man får beskjed om å plassere fingrene på den tredje strengens fjerde bånd, er oppsettet helt logisk og overkommelig.

Når vi skal lære oss akkorder blir det derimot litt mer kinkig, uten at det er noe negativt. Harmonix har laget et eget system for å markere akkorder gjennom ulike «shapes»; symboler for hvordan man skal angripe de forskjellige akkordene. Her får man bare ett siffer for hvor man skal plassere fingrene, noe som krever en hel del memorisering. At man eksempelvis kun kan gripe D-dur på bare én måte - og ikke med barrévarianter eller lignende - er dog litt synd. Om dette er for vanskelig for andre spillere, får være opp til hver enkelt, men for meg gir det en enorm tilfredsstillelse av endelig å spikre notene. At jeg senere kan plukke opp min egen gitar og dra nytte av Rock Band 3-kunnskapen, er en helskjønn bonus.

Sangpartiene kan nå gjalles av tre stemmer på samme tid, noe vi først så i The Beatles: Rock Band. Jeg spiller fortsatt med sistnevnte bollesveiser for å lære meg de mest kronglete harmoniene, og med Rock Band 3 står drøssevis av nye utfordringer i kø. Låtlisten som teller 83 er uvanlig sterk, med en bredde og variasjon som vil appellere til enhver. Turnémodusen er for øvrig fjernet i denne omgang, til fordel for diverse «Road Challenges» og delmål som fritt kan velges imellom.

Foruten stjerner samler man Spar-symboler som inkasseres gjennom diverse instrumentspesifike utfordringer. Dette har vi tidligere sett i Guitar Hero, som tilbyr meta-utfordringer i form av å aktivere Overdrive et visst antall ganger, eller spikre et visst antall presise notekomboer. Road Challenges og bronse-, sølv og gullmedaljer er en smart løsning som fremfor alt mynter seg på de som kanskje ikke har spilt mer enn i et par timer, men likevel vil føle at de har utrettet noe. Den som vil klare alt i Rock Band 3 må derimot belage seg på flere år med plastinstrumenter, da spillet er proppet til randen med delmål og belønninger (i form av klær, utstyr og instrumenter). Lykke til med Achievement-oppnåelsen Obsessive Compulsive, forresten. Målet? «Hit every note in Rock Band 3».

Det er i tillegg mer smidig enn noensinne å sortere låtbiblioteket sitt og lage spillelister, samt at Rock Band 3 har oversikt over hvilke låter du foretrekker. Rock Band 3 fortsetter å forenkle menysystemet med separate menyskjermer for hver spiller nederst på skjermen, og med et enkelt trykk på Start kan man enkelt hoppe ut av låta hvis fiskesuppen skulle sette seg i halsen.

Rock Band 3 er mer eller mindre perfekt, og definitivt en milepæl i sjangeren. En torn i foten er fortsatt det faktum at man må ut med en hel del penger for å oppleve spillet til sitt fulle, selv om man selvfølgelig har anledning til å bruke sine gamle instrumenter. Tilgjengeligheten, låtarkivet, ambisjonene, dybden og fremfor alt underholdningsverdien, stadfester det faktum vi hele tiden har håpet på: Rock Band 3 er det beste musikkspillet hittil. Hvor veien går herfra, er en svimlende tanke.

Rock Band 3Rock Band 3Rock Band 3Rock Band 3
10 Gamereactor Norge
10 / 10