Rome: Total War - Barbarian Invasion

Rome Total War: Barbarian Invasion

Roms storhet synger på absolutt siste verset. Det er opp til deg å forsvare restene, eller skubbe det over kanten.

Rundt omkring ligger tusenvis av døde soldater og kavalerister, men vi gir oss ikke før fienden har bitt i det sure eplet og virkelig har fått den bitre smaken av nederlag. I horisonten kan vi skimte fiendens general og hans hær, som tydeligvis er skeptisk til om han skal iverksette en full retrett eller storme oss og håpe på seier, siden han er sterkt underbemannet. Plutselig hører vi krigsherren vår rope "Ikke la de bastardene slippe unna! Husk hva de gjorde mot oss og våre familier, ikke vær nådige!". En etter en faller fienden som fluer og vi er noen sekunder unna seier. Bueskytterne får øye på noen som prøver å flykte, et regn av piler gjennomhuller dem og seiersropene kan høres over hele slagmarken. Goterne har seiret over de engang så ærefulle og mektige romerne!

Tilleggspakken til Rome: Total War har nå ankommet markedet, og som du kanskje skjønner gir den deg muligheten til å styre de lovløse barbarene til seier over Roma og Julius Cæsar. Du lurer kanskje på om du er nødt til å gjennomføre kampanjer som er historisk korrekte, vel, svaret er både ja og nei. I hovedmodusen skal du velge deg en av totalt åtte forskjellige barbarklaner, og føre de til seier over de herskende imperiene. I tillegg har man også "Quick Battle", hvor man slipper å ta hånd om økonomi og bygging, her er det store slag som gjelder.. Men lista over moduser stopper ikke der, den obligatoriske multiplayer modusen og online kampanjen er også med, samt en modus hvor man kan utspille historiske slag. Så om du skulle gå lei av å være høvding og krigsherre samtidig er det nok av alternativer.

På grafikksiden har det skjedd svært lite siden hovedutgaven av Rome: Total War. Barbarene har fått en liten overhaling når det gjelder teksturer og animasjoner, men der stopper nok også lista. Grafikken kan alikevel ikke sies å være av det dårligste slaget, med tanke på hvor mange enheter som faktisk er i bevegelse under de store slagene. Noe som imidlertid skuffer litt er hvordan animasjonene til tider utspiller seg. I kampens hete kan du zoome inn på slagmarken, for å se slaget fra krigernes synsvinkel. Mange enheter står merkelig nok bare stille og gir kanskje fra seg et slag nå og da, og faller bare om uten noen form for dødsanimasjon. På en annen side er kanskje dette bare flisespikkeri, siden ikke alle har en trang til å gå "up close and personal" med enhetene sine.

Musikken sørger for riktig stemningen, og pompøs filmmusikk preger store deler av spillet. Creative Assembly har virkelig lykkes med å få lydkulissene på plass i Barbarian, både effektmessig og musikalsk sett. Buldringen av 100 hester som galopperer mot fienden høres ganske autentisk ut, mens sverdlydene er litt mer standard for denne typen spill.

Et nytt tilskudd hos barbarene er at noen enheter har spesialegenskaper, som å for eksempel danne kringvern med spyd, eller en vegg av skjold for å beskytte seg bedre. Dette gir slagene litt mer strategisk verdi, da det ofte er snakk om å balansere troppene sine med en kombinasjon av slagkraft og forsvar. En hær full av bare bueskyttere vil selvsagt være det rene selvmord, i motsetning til en hær med bueskyttere, kavaleri, spydmenn og sverdmenn.

Barbarian Invasion er en tilleggspakke som både fans av originalen og ferske spillere kan like. Det er en fryd å beordre hærene sine inn i massive slag, og sakte men sikkert bygge ditt eget lille barbarimperium. Legg til en middels stor kampanje og krydre med historiebaserte slag, og vips så har du en tilleggspakke som er en god forlengelse av originalspillet

Rome: Total War - Barbarian InvasionRome: Total War - Barbarian InvasionRome: Total War - Barbarian InvasionRome: Total War - Barbarian Invasion
8 / 10
+