Rottatouille

Rottatouille

Det er duket for et rotterace utenom det vanlige når den matglade rotta Remy satser på en karriere innen restaurantbransjen.

Rotter og matlaging er vel ikke akkurat drømmescenarioet for den gjennomsnittlige restaurantgjesten, men på film viser det seg å være en riktig fornøyelig opplevelse. Den unge og ambisiøse rotta Remy er lei av å livnære seg på matrester fra søppelkassene og med det i bakhodet setter han kurs mot mesterkokken Gusteau sin fasjonable restaurant. Remy har forelsket seg i hans kokkekunst gjennom tv-skjermen og er overbevist om dette er stedet for selvrealisering. Det er kun et par ting han overser i ligningen, han er et skadedyr og gourmetkjøkkenet er designet for mennesker.

Pixar har de siste årene nærmest vært synonymt med animasjonskvalitet, Rottatouille er på ingen måte unntaket som bekrefter regelen (den posisjonen er forbeholdt 'Cars'). Forventningene blir ikke mindre av at det er regissør Brad Bird som har hovedansvaret, Bird er forøvrig mannen bak den fantastiske filmen 'The Incredibles'. Personlig var jeg i grunn fornøyd bare ved det faktum at vi endelig beveger oss bort fra isødet og pingvinene. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger de ble brukt som hovedpersoner i løpet av 2006/2007. De var kule i Madagaskar, men utdaterte i Surfs'Up. Forandring fryder og en rotte ser virkelig ut til å være den riktige motvekten. Rottatouille sitt sterkeste kort er uansett animasjonsteknikken og produksjonen, i enkeltscener settes det en ny standard innen sjangeren. Maten ser tidvis ekte og ikke minst fristende ut, jeg blir dirkete sulten av å observere kokkekunsten på nært hold. Videre forsterkes karaktertrekk ved hjelp av herlige detaljer. Storyen og plottet drives først og fremst fremover ved hjelp av de solide karakterene. Naturlig nok står Remy i sentrum, men det er vanskelig å ikke la seg fascinere av Anton Ego, gourmetkritikeren med nese for mat og øye for de minimale, men høyst "betydelige" bagatellene. Ellers står den klønete ryddegutten Linguini sentralt i historien og gjennom hans møte med Remy toucher vi innom et stort følelsesspekter som heldigvis styrer unna de største klisjeene.

Rottatouille skal visstnok ha ført til en markant vekst i salget av rotter som kjæledyr, jeg vet ikke helt om jeg vil trekke min begeistring så langt, men det er ingen tvil om at Remy er det beste som har skjedd disse skadedyrene på lang, lang tid.

RottatouilleRottatouilleRottatouilleRottatouille
8 / 10

6