Sackboy's Prehistoric Moves

Sackboy's Prehistoric Moves

Støtten for Move-kontrolleren har enda ikke tatt av helt. Det kan virke som om Sony har bestemt seg ikke for å gå i samme felle som Nintendo Wii: nemlig det å klistre på bevegelseskontroll på alt og alle, kun for å vise at det er mulig. I Little Big Planet 2 er det derfor ikke Move-funksjonalitet overhodet - eller 3D, for den saks skyld.

Løsningen har vært å lage et eget Move-spill med tøysneipen Sackboy i hovedrollen, hvor én av deltakerne bruker tryllestaven og resten navigerer spillfiguren med tradisjonell håndkontroll. Prinsippet er litt det samme som i Super Mario Galaxy, men med det unntak at den pekeransvarlige kan manipulere omgivelsene med siktekornet sitt.

Opp til fem spillere kan slutte seg til eventyret, men det er fortsatt kun én som får æren av å leke gud med pekepinnen. Det anbefales derimot ikke å spille for mange på samme tid, da kaos og krangel fort blir en realitet med fem Sackboys pilende rundt på skjermen.

Men som sagt, det største ansvaret hviler på mannen med staven. Spiller du med en kompis som skjelver på hånden eller lider av akutte epilepsianfall er nok ikke Sackboy's Prehistoric Moves veien å gå, da det tidvis krever millimeterpresisjon og timing. Du blir for eksempel bedt om å dra plattformer gjennom hindringer i bevegelse, eller beskytte kompisen din mot meteorregn med en fjellparaply. Alt ved å dra de av objektene på skjermen som lyser rosa.

Noe vi fort oppdaget var derimot hvor ubehagelig utfordrende dette kan bli - ikke fordi utfordringene i seg selv er spesielt vanskelige, men fordi Move-kontrollen har en tendens til å lugge litt iblant. Sony skryter av en presisjon på 1:1, hvilket vi også har fått bevist i andre Move-spill, men i Sackboy's Prehistoric Adventures er den rett og slett for treg til å gjøre jobben iblant.

Med det sagt blir man her offer for hell i uhell: da jeg og kompanjongen snublet oss gjennom brettene ble feilgrepene så komisk mange at det nærmest ble en egen form for underholdning. Har dere spilt flerspiller i New Super Mario Bros, skjønner dere hva jeg mener. Èn spiller gjør sitt beste for å forsere hindringene, en annen spiller dulter borti den første spilleren, begge to faller til den sikre død - det er rett og slett ganske morsomt å le av hverandres feil når spillet belager seg såpass på samkjøring og koordinasjon. Til en viss grad, selvfølgelig.

Som en notis kan jeg nevne at grafikken er merkbart røffere i kantene enn storebror Little Big Planet 2, uten at det er noe ødeleggende for opplevelsen. Media Molecule står ikke, som man kanskje tror, bak utgivelsen, men heller det lille utviklerteamet Xdev. Graden av kreative løsninger i brettene er av den grunn ikke like blomstrende som i hovedspillet, men nå er også folkene i Media Molecule helt særegent drevne på dette området. Alt er for øvrig laget ved hjelp av den innebygde brettdesigneren i Little Big Planet 2, med unntak av Move-mekanikkene.

Sackboy's Prehistoric Moves er et artig lite Move-spill som har begrenset verdi på egenhånd. Joda, det er gøy med samspill og manipulering av omgivelsene, men tryllestaven er dessverre ikke hurtig nok i de mest pressede situasjonene. Mon tro det er derfor bruk av Move-kontrollen ble forkastet i hovedspillet? Av den grunn har Sony valgt å legge ved spillet på Little Big Planet 2-disken, som et supplement til hovedspillet. Vi har likevel anmeldt spillet som en frittstående utgivelse, i og med at det ligger tilgjengelig på PSN til en pris på 45 norske kroner.

Sackboy's Prehistoric MovesSackboy's Prehistoric MovesSackboy's Prehistoric MovesSackboy's Prehistoric Moves
6 / 10
+