Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Sacred 3

Sacred 3

Den kjente actionrollespillserien er tilbake etter bytte av utvikler, og vi sendte Terje inn i det aller helligste for å sette en karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

I 2004 så Sacred dagens lys. Dette spillet var sterkt inspirert av Diablo, top-down hack'n'slash-sjangerens gudfar, men det klarte likevel å utmerke seg. Det hadde ikke nevneverdig originalt gameplay, men det var godt gjennomført og hadde et godt fokus på flere av de samme tingene som storebror Diablo, nemlig våpen, rustninger og utforskning. Sistnevnte var dessuten av betydelig større karakter grunnet den enorme spillverdenen. I 2009 kom Sacred 2 på banen og floppet kraftig, noe som førte til slutten for utvikleren Ascaran. Utgiver Deep Silver kjøpte da rettighetene, og utviklingsstudioet Keen Games satte i gang med Sacred 3. Har Deep Silvers endringer i oppskriften gjort Sacred bra igjen? Nei. Spillet har noe bra ved seg, men det er så absolutt en del mindre gode sider også. La oss ta det fra starten...

Historien er som følger: Den onde Lord Zane, herskeren av Ashen-imperiet, har stjålet den legendariske og magiske gjenstanden 'Heart of Ancaria'. Han har alliert seg med demoner og forsøker å bruke Hjertet til å åpne portene til underverdenen. Seraphim, en engelaktig rase som til vanlig vokter Hjertet, har samlet et knippe helter for å stanse Zane og hans allierte. Du kan selv velge hvem av disse heltene du vil spille som. Mitt valg falt på bueskytteren siden jeg alltid ellers velger nærkamp i lignende spill.

Sacred 3

Selve gameplayet er morsomt. Greit nok, det er så uoriginalt du kan få det, men det funker selv om det minner om alle andre spill i sjangeren. Mengdene med fiender er til tider enorme og kampene flyr av gårde, så det blir aldri spesielt kjedelig. Spillet er også konstant online, så når som helst kan andre spillere hoppe inn i ditt spill. Det er forøvrig verdt å nevne at fiendene blir noe sterkere for hver spiller som popper inn (1-4 spillere, online eller lokal multiplayer), men balansen er veldig god. I skrivende stund er ikke spillet sluppet ennå, og derfor skjer det ikke så altfor ofte med meg, men når det først skjer blir det betydelig morsommere å spille.

En ting jeg reagerer negativt på er at de tre andre karakterene du kan velge mellom egentlig skal være med deg i kamp når du spiller alene. Det er i hvert fall det jeg har fått opplyst, men dette er ikke tilfellet. Jeg kan forstå at man er den eneste karakteren på brettet så lenge spillet er online siden andre plutselig kan poppe inn og spillet tillater to like karakterer samtidig, men selv når jeg går inn og skrur av internettilgangen på min PS3 er jeg fortsatt alene. Jeg ser på dette som et avvik fra den informasjonen som finnes om spillet og et aldri så lite løftebrudd fra utviklers side. Det har ingen negative konsekvenser for gameplayet generelt, men når spillets veileder, Aria (jeg kommer tilbake til henne straks), utbryter "dere er fantastiske", rynker jeg litt på nesen ettersom jeg er alene på skjermen. Det henger rett og slett ikke på greip, og det drar meg litt ut av fantasien jeg prøver å holde meg fast i.

Sacred 3

Spillets absolutt svakeste kort må være stemmeskuespillet og manuset generelt. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine når Aria åpner munnen sin. Aria er en Seraphim og en kraftig telepat - hun vet visst middagsplanene til moren sin tre dager i forveien. Hun høres derimot ikke så mektig ut, for hennes måte å snakke på gir meg fjortisassosiasjoner. Ikke nok med det, hun kommer med idiotiske utsagn til enhver tid og prøver å klaske til meg i trynet med tørre, dårlige vitser minst en gang i minuttet. Det hele høres ekstremt tilgjort ut. Det samme gjelder fortellerstemmen i spillet. Plottet virker seriøst nok når man leser det på papir, men med en gang det starter og det hele høres ut som en dårlig Monty Python parodi kaster jeg armene i været mens tårene triller (ikke av latter mine venner). Hele spillet er gjennomsyret av tvers gjennom dårlig humor. En av Zanes allierte går under navnet Zep'Tik. Bare si det høyt for deg selv, så skjønner du hvilket nivå humoren ligger på.

Bueskytteren jeg valgte å spille som er den av de fire spillbare karakterene som har flest teite replikker, men noen av disse humret jeg faktisk av. Problemet er at de bra replikkene blir gjentatt litt for ofte. Hans mest gjentatte er "I have defeated many enemies. None have complained" (komplett med Jorah Mormont-ish stemme). Den kan jeg verdsette de fem første gangene. Synd er det at han sier det omtrent 5000 ganger i løpet av spillets syv til ni timer.

Sacred 3

Ja, spillet varer omtrent 7-9 timer, avhengig av dine ferdigheter og vanskelighetsgraden du spiller på. Selv brukte jeg omtrent 8 timer før rulleteksten dukket opp. Jeg stusser da litt på hvorfor Deep Silver tidligere har gått ut med 'omtrent 100 timer' spilletid. Om man skal nå maks level på alle fire karakterer og ha absolutt alle oppgraderinger er dette forståelig, men det blir bare grinding, ikke den opplevelsen jeg antar at de mener det skal være. Som jeg tidligere har nevnt er multiplayer begrenset til historiemodusen. Det kjører rett og slett parallelt, og har ingen egne dedikerte multiplayer-brett. Det finnes DLC til spillet som jeg ikke fikk testet fordi den ennå ikke var på PSN, sikkert fordi jeg forsøkte å finne det før release. Det er selvsagt noe lenger spilletid med DLC installert og muligens flere våpen og ferdigheter, men denne anmeldelsen går ut fra hva jeg hadde tilgjengelig på daværende tidspunkt.

Til å være et nytt spill i år hadde jeg forventet mer visuelt enn dette. Om Sacred 3 hadde vært utgitt for fire år siden ville det vært bra, men det er for kornete og kjedelig for 2014. Bakgrunner og kulisser er generelt pene, men hoveddelen av spillets områder er ikke så pene som de kunne vært. Nå skal det sies at grafikk ikke er alt, men når spillet ikke leverer mer enn et gjennomsnittlig godt gameplay og det meste utover dette ikke fungerer bra, kan ikke svak grafikk tilgis.

Sacred 3Sacred 3Sacred 3

Alt i alt gir Sacred 3 meg underholdende gameplay, men klarer samtidig å ødelegge det ved å ha et irriterende manus med altfor mange teite replikker i et mislykket forsøk på å være morsomt. Kampene er morsomme, spesielt når man deler det med andre og i disse gode stundene er det lett å blokkere dialogen og den utdaterte grafikken. Sacred 3 er ikke et bra spill, ei heller er det dårlig. De gode og negative sidene utjevner hverandre og karakteren ender opp midt på treet. Jeg håper dog at serien fortsetter og ender opp med et godt spill i neste runde, for potensialet ligger så absolutt og murrer under overflaten. Lykke til neste gang!

Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
Sacred 3
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Veldig underholdene kamper, spesielt med multiplayer.
-
Dårlig humor, irriterende stemmeskuespill og svak grafikk.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Sacred 3Score

Sacred 3

ANMELDELSE. Skrevet av Terje Mardon Kello

Den kjente actionrollespillserien er tilbake etter bytte av utvikler, og vi sendte Terje inn i det aller helligste for å sette en karakter...

Hold utkikk etter disse i august!

Hold utkikk etter disse i august!

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Spillhøsten er ikke helt igang enda, men august ser i det minste litt mer spennende ut enn tørken som har preget sommermånedene. Derfor har vi naturligvis satt sammen en...

Sacred 3

Sacred 3

FORSPILL. Skrevet av Lorenzo Mosna - GR IT

Deep Silver satser på nytt med seriens tredje kapittel. Keen Games har blitt satt til å endre på formelen, og skiftet ser ut til å kle serien...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.