Sacrifice

Sacrifice

Min kjære familie! Jeg beklager, men dere må feire jul uten meg. Jeg har nemlig sett det guddommelige lys, og er redd for, at dere ikke får se meg før en gang til neste sommer.

Min kjære familie! Jeg beklager, men dere må feire jul uten meg. Jeg har nemlig sett det guddommelige lys, og er redd for, at dere ikke får se meg fær en gang til neste sommer. Real-time strategispillet Sacrifice fra Shiny Entertainment må være blant kandidatene til tittelen som årets spill. Det er ganske enkelt magisk og utrolig pent!

Gudenes vrede
Ved færste blikk er det en litt spesiell verden, man beveger seg rundt i. Sacrifice foregår i en fantasifull gudeverden, hvor man som klok trollmann har litt av et problem. Spillets 5 guder har nemlig ræket i tottene på hverandre, og har nærmest har utlæst et prehistorisk ragnarok. Hver gud vil gjerne utrydde de andre, og siden man selv er en hjemlæs og omflakkende trollmann ved navn Eldred, ber hver og en av dem deg om at komme over på deres side og kjempe med dem. Og det kan godt betale seg, å skifte mellom gudene. Fær hver ny mission velger man nemlig, hvem man vil hjelpe. Og ved å bytte litt rundt mellom dem, kan man få disponere forskjellige slags fantasivesener og trylleformularer.

En meget annerledes spillopplevelse
Som i ethvert RTS-spill, handler det om å få has på fienden. Men fær man med fråde om munnen angriper fienden, må man ha bygget opp sin hær. Til dette formålet må man bruke sjeler og mana. Sjeler kan man få på 3 måter: hvis noen av dine vesener dær, kan man umiddelbart samle opp deres blå sjeler. Når man har drept noen av fiendens enheter, kan man konvertere deres ræde sjeler, som ved hjelp av en sac-doctor bringes tilbake til ens alter og ofres der. En billig (og rask måte) er at utradere diverse fredelige landsbybeboere.

Men man må også ha mana. Massevis av mana. Mana fontener er spredt utover landskapet, som, når man står nærme dem, fort fyller opp ditt mana-forråd. Man kan også plassere en manalith på fontenen og på den måten særge for, at kun du kan få mana herfra. Jo lengre vekk fra ens "base" man kommer, jo lengre tid tar det at få fylt opp manaen. Derfor kan man kalle på en manahoar, et lite vesen, som særger for en stædig stræm av mana.

Sjelene er meget viktige. De benyttes til å fremkalle forskjellige skapninger, som du skal benytte til å nedkjempe fienden. Noen krever 1 sjel, andre 2. Og siden man ikke har uendelig antall sjeler til rådighet, må man sette sammen sin styrke fornuftig. Samtidig må man også passe på sine "bygninger", spesielt alteret. Hvis fienden får mulighet til å vanhellige ditt alter, er slaget tapt. Så man må hele tiden overveie, hvor stor en styrke man vil ha ved sin side, og hvor mange vesener, man har råd til å bruke som forsvarere. Disse er nemlig bundet til bygningen.

Alt ses i 3. persons perspektiv. Styringen er rimelig simpel, men også en faktor, som kan være litt irriterende. Man har fri kamerastyring, og kan derfor zoome inn og ut og se til sidene og bakover, når man beveger seg, men din karakter er så å si midtpunktet. Alt roterer rundt Eldred og gjær, at man ikke har det komplette overblikket. I hjærnet har man et minikart, hvor fiender, venner og bygninger er merket som forskjellig fargede prikker, og man kan også benytte det til å gi ordrer, men det er ikke helt presist. For når færst kampene utfolder seg i de utrolig flotte landskapene, utarter det seg lett til et kaos, hvor det kan være vanskelig å gi presise ordrer, også selv om man benytter grupperinger av troppene. Din trollmann er utrolig viktig og derfor er det en god ide å holde ham litt på avstand fra begivenhetene, ved for eksempel at plassere ham oppe på en bakketopp og så la ham kaste noen trylleformularer med på fienden herfra, alt mens dine tropper tar seg av nærkampene.

9 / 10
+
Ufattelig flott, medrivende historie, suverent gameplay, god kart editor, kan spilles igjen og igjen.