Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Saints Row 2

Saint's Row 2

Stilwaters helgen er tilbake og Gamereactor reiste til Chicago for å teste. Lever Saints Row 2 opp til sin underholdende forgjenger, og hvordan har egentlig Volition valgt å bringe konseptet videre...?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Den første gangen jeg virkelig så Saints Row, var under E3 2006. Volition hadde allerede da kraftig forsinket Saints Row, som egentlig skulle bli sluppet sammen med Xbox 360. Tanken var å være først ute i den nye konsollgenerasjonen med et Grand Theft Auto-lignende konsept.

Til tross for at spillet ble forsinket, lyktes Volition med målet sitt. Suget etter et fritt spill var enormt. Saints Row ble en stor suksess, og fikk dermed oppreisning etter mye dårlig medieomtale. Med det i tankene var det nokså innlysende at det ville komme flere spill i serien, og ganske riktig ble del to annonsert i fjor. Siden det har det dog vært litt stille, helt til undertegnede nylig besøkte Volition utenfor Chicago for en real omgang med det omtalte spillet.

Det første man merker når man ser Saints Row 2, er hvor mye større, gjennomtenkt og utført alt er. Volition forklarer dette med at de fikk et mangedoblet budsjett for å gjøre oppfølgeren bedre etter suksessen med det første spillet. Det medfører alt fra enkle ting som at musikken nå inneholder låter frå flere og større band, men også at man har kunnet legge betydelig mer arbeid i den grafiske delen.

Selv om Saints Row 2 ikke kan kalles et grafisk mesterverk, har det virkelig gjort et kjempebyks siden det forrige spillet. Ansiktene er mer detaljerte og skyggebelagte, og det er betydelig mer bumpmapping. Dessuten ser vannet mye bedre ut, og er ikke lenger bare en umiddelbar dødsfelle.

Dette er en annonse:

Nei, vannet er i stedet en av de store innovasjonene i Saints Row 2. Rundt 10 år har gått siden handlingen i forgjengeren, og deler av den gamle havna er nå oversvømt. Det betyr altså at havnen utgjør en ypperlig plass for diverse plasking i vannet. Volition har nemlig lagt til en god del båter, vannscootere og en rekke andre typer vannfarkoster.

Derfor kan man kjøre omkring, gjøre sinnssyke hopp og komme seg til nokså utilgjengelige steder. Ved å tilføre alle disse vannfartøyene har Volition også passet på å utvide spillområdet (som fortsatt er gode, gamle Stilwater) med en del øyer. Blant annet finnes det nå ei fengselsøy som er inspirert av klassiske Alcatraz, samt ei øy med et kjernekraftverk.

Men Stilwater har også ekspandert til lands. Nye bydeler har blitt lagt til, blant annet en skikkelig uramerikansk trailerpark, befolket av mennesker som kunne vært hentet rett fra Jerry Springer. De andre stedene eksisterer fortsatt, og en del av opplevelsen er ifølge Volition å dra rundt og se hvordan Stilwater har forandret seg på de ti åra som har gått siden sist; hvilke områder som nå har blitt til slum, og hvilke dårlige områder som nå har blitt ryddet opp i.

Gjengen Saints er i oppløsning, og det er her du som spiller kommer inn i bildet. Din jobb er å ruste opp den gamle gjengen igjen, skaffe dere et nytt hovedkvarter og bekjempe de andre gjengene som i senere tid har vokst på Saints' bekostning. En stor forandring er at du denne gangen får velge mellom å spille som mann eller kvinne, noe som til dels også påvirker handlingen. Til forskjell fra forrige spill snakker hovedpersonen din denne gang, og har også fått en utmeislet personlighet.

Dette er en annonse:

For virkelig å utvikle spillbarheten har Volition valgt å satse mer på et litt ondskapsfullt opplegg i forhold til hva som var tilfellet i den ganske humoristiske forgjengeren. De har dog vært nøye med ikke å fjerne all humor. Her finnes for eksempel fortsatt de sinnssyke rånebilene. Og slår du ned en person helt uprovosert i Saints Row 2, kommer ikke de forbipasserende til å stikke av, slik de pleier å gjøre i andre spill i sjangeren. Nei, de tar i stedet fram mobilkameraer og filmer deg og mishandlingen, og sier de skal legge det ut på Youtube. Generelt reagerer altså vanlige mennesker mer på omgivelsene enn før. De jobber, går hjem, går og handler - og begynner det å regne, tar de fram paraplyen. Ingen flere zombier som bare går rundt og daffer altså.

En annen nyskapning er at Volition nå har tilført bosser. Høyere gjengmedlemmer er ikke hvem som helst. De behøver litt mer deng for å stryke med enn sine undersåtter. Heldigvis kan man ha doble våpen i Saints Row 2, hvilket gjør at man kan bevæpne seg til tennene før bossene dukker opp. Det er et litt råere konsept som gjør at politiet må jobbe hardere for å hanskes med pøblene. Dette fører til at de gladelig ofrer et butikkvindu for å fakke deg, der du står med et kassaapparat i hånden. Og nå skyter de før de snakker.

Heldigvis har du også fått noen nye triks i ermet. Det beste er kanskje muligheten til å ta gisler. Både sivile, andre gjengmedlemmer eller politifolk kan du når som helst ta tak rundt og bruke som menneskelige skjold. Det fører til at fienden din ofte vegrer seg for å skyte, i tillegg til at det faktisk beskytter deg mot kuler. Dessuten kan du når som helst ta i bruk flygemaskiner i Saints Row 2 - og å ta i bruk et fly eller et skikkelig stridshelikopter mot politiet er ingen spøk. Politiet har dog også tilgang til slike ting, og plutselig kan spillet forvandles til et heftig luftbasert skytespill.

Ellers er det tydelig at det fremste målet for Volition har vært å gi spillet et så lekent preg som mulig. Respektsystemet er fortsatt med, og nå kan man i tillegg få respekt gjennom å utføre diverse galskap. Et eksempel på det er bilpansersurfing, hvor man ganske enkelt hopper opp på panseret til en bil i fart. Kan du dessuten utføre noen triks, som å stå på hendene, belønnes du ekstra.

Den største spillmessige nyskapningen i Saints Row 2 er dog onlinestøtten, nærmere bestemt at man nå kan spille co-op gjennom hele spillet. Dette er noe som gjør Saints Row 2 betydelig mer underholdende enn forgjengeren, og det åpner opp for en rekke dumheter man kan gjøre sammen. Dessuten er det store planer for å slippe nedlastbart innhold til Xbox Live.

Alt i alt virker det som at Volition har forbedret et allerede ganske underholdende konsept. Saints Row 2 ser ikke like fett ut som Grand Theft Auto IV, og har naturligvis ikke den samme produksjonsverdien. Men når det så blir sluppet sent i 2008, kan det være at folk har blitt litt lei Rockstars eventyr, og søker etter noe mer. Da kan Saints Row 2 se ut til å være et ypperlig valg.

Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2
Saints Row 2

Relaterte tekster



Loading next content