SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo

SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo

Racing Evoluzione-teamet vender tilbake til asfalten, og denne gangen vil de gjøre noe ingen andre har gjort før dem.

Bli med i konkurransen, og vinn spillet her!

Hvordan lager man noe innovativt og nyskapende innen racingsjangeren? Det å stappe inn massevis av innhold og støtte seg på gamle meritter funker ikke i lengden, noe Gran Turismo 4 ganske tydelig beviste for ikke så lenge siden. For å puste nytt liv i sjangeren legger utviklerne til elementer som det å innføre handling(TOCA Race Driver) og legge til indikatorer som måler stress hos motstanderne(R: Racing), for å ta et par eksempler. Når italienske Milestone lanserte sitt forrige spill, Racing Evoluzione(Xbox) inneholdt det et nytenkende og oppfriskende opplegg der spilleren selv deltok i utviklingen og forsket på bilen man konkurrerte med. Når Milestone nå vender tilbake til racingbanen har de alliert seg med det ærverdige bilmerket Alfa Romeo.

SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo er et racingrollespill der det man presterer på banen konverteres til erfaringspoeng som man legger til førerens egenskaper. Disse egenskapene bestemmer senere hvordan man klarer seg mot motstanderne ute på banen. En del oppgraderbare egenskaper som aggresjon og bilkontroll trenger ingen nærmere forklaring, men for å puste litt nytt liv i racingen har Milestone bestemt seg for et par mildt sagt forskjellige alternativer. En av dem er en egenskap som dikterer hvor mye man skremmer motstanderne sine. Gjennom å ligge nær og presse dem kan man tvinge frem feil på samme måte som i Namcos R: Racing. Tiger Effect er en annen del av SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo. Denne egenskapen innebærer at man kan spole tilbake tiden dersom man har gjort en feil, noe som et helt nytt i racingsjangeren.

Desto mer tid jeg bruker på SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo, desto tydeligere blir det at Milestone til en viss grad har bommet på målet. Når man etter underholdende oppgraderinger av de mest selvforklarende funksjonene låser opp et par nye hansker eller en hjelm som øker skremselsfaktoren hos motstanderne på banen, føles opplegget plutselig som en idiotisk nødløsning. De nye ideene er overdrevne og tar smått pussige former. Dette gjør det vanskelig å ta selve kjøringen på alvor ettersom den overskygges av gimmick-aktige detaljer. Det som skulle være unikt med Milestones nye spill blir i stedet det som i stor grad får meg til å ta et par steg bakover og lure på hva de holder på med. Man kan også legge til at Milestone på et eller annet vis har lykkes med å lage det som kanskje er verdens mest irriterende menysystem som ikke bare er seigt og tregt; det er også like tiltalende som et blått excel-ark.

Når det gjelder spillkontrollen og kjørefølelsen er SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo klart godkjent om enn ikke like god som Milestones forrige spill, Racing Evoluzione. Fysikken føles litt sentrert og det er så godt som umulig å provosere frem sladder gjennom å flytte tyngdepunktet i bilen med hard bremsing og aggressiv akselerasjon. Man må i stedet sette sin lit til ensformig idiotbremsing, for selv om SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo absolutt ikke er et simulatorlikt bilspill, er det ekstremt utfordrende. Det mangler ikke på serier og konkurranser å stille opp i, men opplegget føles litt kjedelig og begrenset da man mer eller mindre tvinges til å spille gjennom saker og ting i kronologisk rekkefølge. Men takket være utfordringene man får, finnes det mye spillbarhet å hente bare man orker å tråkle seg gjennom dem da.

Grafikken er et pluss. Samtlige av Alfa Romeos biler er stilig laget til, selv om det ligner en god del på fotorealismen i Gran Turismo 4. Racingmiljøene lider av samme problem som de fleste andre racingspill, nemlig at det som ligger nært opptil bilen ser meget bra ut, mens alt annet ser platt og livløst ut. Når man kjører løp inne i byene får man følelsen av å være i Project Gotham Racing-seriens spøkelsesbyer. Sterilt og kjedelig, med andre ord. Til tross for dette er de fleste banene velbygde og troverdig gjengitte med Donington Park og Laguna Seca i fronten som de beste.

Med den strømmen av bilspill som har kommet de siste månedene finnes det ingen grunn til å satse på SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo selv om spillet byr på en del friske ideer. Milestone slurver kraftig, og et spill som kunne blitt veldig bra taper takket være dårlige ideer og en desperat søken etter å være innovativt. Gi meg heller et generisk racingspill med rene kvaliteter, sier nå jeg.

SCAR: Squadra Corse Alfa RomeoSCAR: Squadra Corse Alfa RomeoSCAR: Squadra Corse Alfa RomeoSCAR: Squadra Corse Alfa Romeo
6 / 10
+