Scribblenauts Unlimited

Scribblenauts Unlimited

Ingar har rablet, krusedullet og notert seg gjennom den ene gåten etter den andre for å vurdere det nye Scribblenauts-spillet...

5th Cells konsept Scribblenauts er egentlig både originalt og festlig. Ved hjelp av en magisk notatblokk kan hovedpersonen Maxwell skrive inn et ord, og vips blir dette ordet virkeliggjort. Med slagordet «Write anything. Solve everything» ble det første Scribblenauts lansert til DS i 2009, og selv om slagordet viste seg å være litt vel ambisiøst er det likevel ingen tvil om at et underholdende konsept ble født.

Scribblenauts Unlimited
Med overlege Cthulhu til stede forsvant sykehuskøene ved et poff. Om det er fordi doktoren er flink eller sulten er et annet spørsmål...

Med Scribblenauts Unlimited tar Maxwell steget fra håndholdt til TV-skjermen. Med Wii Us GamePad i hånda føles spillmekanikken like komfortabelt som på DS, bare i et større og penere format. Den grafiske stilen fra forgjengerne er ivaretatt, men det er ingen tvil om at Maxwell og familien ser bedre ut i HD. For denne gangen kan man ikke bare spille som Maxwell, men hele familien hans. Hva betyr dette i praksis? Null og niks.

Dersom du noen gang har tenkt at Wii U egentlig bare er DS i TV-format, er dette spillet som bekrefter tesen din. Dette har imidlertid en klar fordel, nemlig at flere kan sitte og observere spillet i aksjon. Det er dermed duket for idémyldring hvor man sammen sitter og løser oppgavene på kreativte og morsomme måter. Scribblenauts Unlimited er definitivt mest underholdende når man har noen gode hjelpere ved sin side. Da sitter latteren fort løst, og ikke rent sjelden blir man overrasket over hvor mange fremgangsmetoder som faktisk fungerer for å løse en oppgave. Trylle frem en motorsag til kirurgen som skal operere? Null problem, poeng til deg! Ødelegge kameraet og gjøre vakten blind slik at tyven kan stjele museumsgjenstanden? Naturligvis! Monstre som trenger en likesinnet kompanjong? Skriv Cthulhu da vel!

Scribblenauts Unlimited
Man kan ha det moro med redigeringsbiten, dersom du bare klarer å knekke kodene for hvordan det fungerer

Prinsippet om at man kan trylle frem hva det skal være for å løse oppgavene ved hjelp av en notatblokk er det samme, men denne gangen er ordforrådet større, kombinasjonsmulighetene bedre og redigeringsmulighetene mer omfattende. Spillets redigeringsseksjon, hvor man kan endre og tilpasse det man maner fram slik man måtte ønske, er imidlertid ikke er på langt nær like intuitivt og lettfattelig som spillet selv vil ha det til. Her savner man en skikkelig opplæringsdel, og symbolene som brukes er ikke alltid like lette å tolke.

Spillet er åpent, slik at man kan gå til forskjellige verdener og løse problemene i den rekkefølgen man vil. Oppgavene er som regel tilpasset verdenen man besøker, så her handler det om smak og behag (selv koste jeg meg i dinosaurdalen, mest på grunn av alle Jurassic Park-referansene). Begrensningene for hva som er mulig er færre takket være Wii Us maskinkraft, og det er nærmest ingen begrensning for hvor mange objekter man kan trylle frem på skjermen samtidig.

Den åpne verdenen presenterer imidlertid et problem med Scribblenauts Unlimited, nemlig at med unntak av nye verdener er det få nyheter underveis i spillet. Det er ingen nyheter underveis i spillet, og selv om verdenene skifter kan det hele etterhvert føles monotont. Vanskelig blir det heller aldri, med mindre man ikke behersker språket. Og her er vi inne på spillet og seriens største problem: I land der engelsk ikke er morsmålet, risikerer Scribblenauts å bomme på målgruppen sin, en målgruppe som kunne hatt rikt utbytte av den pedagogiske verdien som ligger i serien. Her har 5th Cell mye å lære av serier som Buzz og Little Big Planet Vita, selv om disse kanskje har et langt større støtteapparat bak seg.

Scribblenauts Unlimited
Farmen: Nintendo Style

Ordforrådet er heller ikke like innholdsrikt som man skulle håpe. Mye skyldes copyrightbegrensninger, mens andre ting oppleves bare som mangler. En bonus i Wii U-versjonen er at man kan skrive inn navn og ord relatert til Mario og Zelda-seriene, men hvorfor andre Nintendorelaterte serier eller produktnavn ikke lar seg trylle frem vites ikke. Kan man mane frem Navi og Peach, burde man like godt kunne skrive seg frem til en metroid, Pit eller Pikachu. Eller ord som Wii U og DS, for den saks skyld.

Likevel: Å spille Scribblenauts på TV-skjermen er underholdende, spesielt for førstegangsspillere og i flokk. Veteraner bør gjerne tenke over hvorvidt de ønsker å spille Scribblenauts i HD, men går man til innskaffelse av spillet tipper jeg latteren vil sitte løst.

Scribblenauts Unlimited lanseres til Wii U, 3DS og PC via Steam. Wii U-versjonen er testet.

7 / 10
+
Herlig utseende, oversiktlige kontroller, varierte verdener, sjarmerende og morsomt, underholdende å spille med venner.
-
For lite nytt sammenlignet med forgjengerne, kunne med fordel hatt enda større utvalg av ord, bommer på primærmålgruppa på grunn av engelsken, avatarbytte betyr null og niks, innviklet redigeringssystem.

8
Scribblenauts UnlimitedScore

Scribblenauts Unlimited