Sega Rally

Sega Rally

Sega er endelig tilbake til spillhistoriens artigste rallyskoger og Gamereactors Petter Hegevall er mektig imponert...

Tatt i betraktning den måten Sega har mishandlet Sonic de siste seks åra, er det vanskelig å forstå at det fortsatt kan eksistere noe kompetanse i selskapet. Med jevne mellomrom slår Sega til utenfor den sukkersøte plattformplaneten der Sonic herjer, men sjelden med den der herlige retrofølelsen. Duften av gamle ting er ofte deilig. Det lukter sånn passe koselig, en anelse uggent, men ikke så mye at det blir utrivelig. Jeg pleier å smyge meg opp på loftet i blant og bare lukte på mine store, gamle esker, proppfulle med retrokonsoller og gamle kultspill jeg har stuet bort for mange år siden.

Det nye Sega Rally dufter vidunderlig. Ny plast, ny grus, men gammel lakkering, gamle dekk og med den samme gamle, herlige kjørefølelsen. Sega Rally er en remake av originalspillet, samtidig som det egentlig ikke er det. Segas nyetablerte, britiske Racing Studio har laget et tyvetalls baner som alle inneholder detaljer, kurver eller andre umiddelbare referanser fra banene i det tolv år gamle Saturn-spillet. For en inngrodd, værbitt og rallyhekta racingrev som undertegnede, (som holder Sega Rally-originalen som tidenes absolutt beste racingspill) er dette en underlig miks av retroduftende innhold ikledd et lekkert nytt kostyme, uten at det for den skyld kun lever på gamle meritter.

Det første som slår meg når jeg setter meg bak rattet i den samme dødskule Lancia Delta HF Integrale som for tolv år siden, er hvor grundige Sega har vært med å gjenskape nøyaktig den samme kjørefølelsen det første spillet kunne by på. Bilene er slingrete, en anelse nervøse, hysterisk overstyra og går selvfølgelig forferdelig brede. Det går også avsindig kjapt, hele tida. Sega Rally er et arkadespill på gamle arkadepremisser, som kun handler om reflekser. I direkte sammenligning med eksempelvis Colin McRae: Dirt er denne racingen bredere, raskere og betydelig mer urealistisk, til tross for at Dirt også betegnes som arkaderacing.

Et annet område Sega har gjort det bra på, er den grafiske delen. Den er toppmoderne og proppfull av heftige effekter, men fortsatt fylt til randen med den samme herlige, visuelle følelsen som det første spillet inneholdt. Arbeidet med å designe et nytt spill som i stor grad ser ut som et gammelt, har vært omfattende. Her har det relativt nye studioet utført et beundringsverdig arbeid.

Sega Rally fremstår som nostalgidryppende karikert, med pastellfarger, sterke kontraster og generelt overdreven estetikk. En av de største detaljene som det ble snakket mye om på forhånd, er det skiftende underlaget og hvordan det påvirker bilens framferd og de egne tidene. Dette fungerer overraskende bra og tilfører en ny dimensjon til rallysjangeren, som tidligere har vært savnet. På noen av veistrekningene i Sega Rally er det veldig viktig å holde seg foran i klyngen og velge spor med omhu. Havner en i ei oppkjørt renne av leirgjørme, taper man fort hastighet og blir hensynsløst forbikjørt av samtlige fem konkurrenter.

Dermed kommer vi også inn på det egentlige minuset jeg kan trekke frem angående Sega Rally, nemlig vanskelighetsgraden. Jeg er vanligvis ikke en som syter over vanskelige racingspill (snarere tvert i mot), og har etter en hel del trening ingen problemer med å vinne hvert eneste løp i Sega Rally.
Men for dem som kjøper spillet for litt enkel arkaderacing og ikke planlegger å legge ned like mye tid og trening som jeg har gjort, ligger vanskelighetsgraden både ett og to hakk for høyt. De vanskeligste banene i spillet er utvilsomt Canyon-banene som, på trodd av brede veier, er såpass utfordrende at jeg opptil flere ganger vurderte å sprenge redaksjonens testmaskiner med en enorm hjemmelaget bombe. Her er det meget viktig å velge rett spor, og ikke havne bak klynga av motstanderbiler, for da blir du bare harvende i nedkjørt, sporete leire.

De øvrige banene strekker seg fra snødekte veier som vi burde være godt kjent med her i Norge, til tropiske ørkner, barskog og rally på savannen i Afrika. Sistnevnte er en opplagt hyllest til det originale spillet, og alle som har vært i nærheten av en arkadehall de siste 12 årene burde kjenne seg igjen umiddelbart.

I alt, tross et par mindre minusfaktorer, er dette et av Segas beste spill på flere år, og en like krydret, retroduftende og avhengighetsdannende nyutgave i samme stil som Outrun 2. Om du allerede har blitt lei Colin McRae: Dirt og søker mer grovkorna grusracing, er Sega Rally det perfekte spillet for deg.

Sega Rally
Sega Rally
Sega Rally