
Game Informer rapporterer, på bakgrunn av en YouTube-video fra journalist og videospill-historiker Liam Robertson, at Monolith Productions' Middle-earth: Shadow of Mordor faktisk har en fortid som et AAA Batman-spill.
Monolith ville prøve noe nytt etter å ha laget flere F.E.A.R.-titler, og besluttet seg for å dykke ned i en av Warner Bros' IP'er, etter at de ble oppkjøpt av dem. Deres første valg var Ringenes Herre og de gikk i gang med å utvikle et co-op-spill med tilfeldig genererte dungeons. Spillet ble dog ikke til noe, da det var bekymringer rundt de to hovedkarakterene i spillet.
Derfor gikk Monolith i stedet i gang med et Batman-spill. Planen var å skape en open world-tittel på bakgrunn av Christopher Nolans Dark Knight-trilogi, men teamet hadde bruk for Nolans godkjennelse før det kunne skje. De fikk aldri grønt lys fra ham, hvilket førte Monolith tilbake til tegnebordet, etter en lang pre-produksjonsperiode.
Det avlyste Batman-spillet lot deg kjøre rundt i Gotham City i batmobilen, og kjempe mot fiender med tre forskjellige spillestiler: stealth, direkte kamp, eller ved hjelp av gadgets.
Selv om Batman-spillet ble avlyst, så fant flere av ideene fra den halvannet år lange utviklingen veien til Monoliths neste prosjekt: Shadow of Mordor. Du kan se Liam Robertsons video her.