Det ser ut til at utvidelsen til et av siste års aller beste spill, nemlig The Elder Scrolls IV: Oblivion har noen gevaldige problemer som ikke tillater at spillere kommer lengre enn 50 timer inn i utvidelsen før den ikke virker mer.
Den tekniske forklaringen skal være at en del NPC-personer bruker en rekke av spillets ID-numre normalt reservert til nye ting og dermed fyller opp den interne plassen veldig, veldig hurtig. Alt sammen har noe med hastigheten hvordan spillet avvikles.
På Xbox 360 kjører Shivering Isles med 30 bider i sekundet og det skal angivelig gi deg et sted mellom 80-150 timer før feilen dukker opp. Hos PC-eierne som kjører spillet ved en høyere hastighet dukker denne feilen opp langt hurtigere. Ifølge flere kilder skjer dette også i originalen, altså selve The Elder Scrolls IV: Oblivion men dette krever mer enn 1000 timers intensivt spilling og det er det tilsynelatende ikke noen som har gjort.
Det verste ved feilen er at den oppstår uansett om du begir deg inn i det nye innholdet eller ikke. Så snart Shivering Isles er installert begynner feilen å infisere spillet ditt. Bethesda er naturligvis blitt oppmerksomme på problemet og sier følgende om det:
"Vi er godt klar over problemet og arbeider med å finne en løsning. Vi setter pris på deres tålmodighet, spesielt de av dere som er direkte truffet av problemet og vi arbeider på å finne en løsning som retter problemet uten å skape nye."