Creatve Assembly har akkurat rukket å annonsere at de jobber med en utvidelse til Empire: Total War-utvidelsen Napoleon: Total War, nemlig Napoleon: Total War - The Peninsular Campaign som vi nylig skrev om. Da nevnte vi også at det verserte rykter også om et helt nytt spill i Total War-serien, med planlagt presentasjon på E3.
Vel, et helt nytt spill er kanskje å ta i, men nå er det altså bekreftet at den neste frittstående tittelen i Total War-serien vil bli Shogun 2: Total War. Det er ingen tvil om at dette har vært en etterspurt tittel fra strategiseriens mange fans, og ti år etter at Shogun: Total War satte startskuddet for den suksessrike PC-spillserien har Creative Assembly altså tatt fatt på oppgaven med å lage en ny tittel plassert i denne historiske perioden i middelalder-Japan. Nå håper de å ta spillet videre til alt det datidens teknologi begrenset dem fra å inkludere for ti år siden.
Det synes som om Creative Assembly i mer enn ett henseende tar Total War-serien tilbake til utgangspunktet og de grunnleggende elementene som skapte suksessen Shogun: Total War. Oppfølgeren Shogun II: Total War vil fokusere på et mindre geografisk område, sammenlignet med Empire: Total War og de øvrige spillene plassert i Europa, der det geografiske har blitt stadig mer storslått og ekspandert. I stedet skal Shogun 2: Total War ta for seg det turbulente Japan på 1600-tallet der en rekke krigsherrer kjempet mot hverandre og i interne familiekonflikter om keiserens gunst og herredømme over Japan. Teknologisk utvikling skaper store omveltinger med Portugiseres og Nedelenderes tilkomst og deres medbrakte kruttvåpen. Den særegne Total War-stemningen skal gjennskapes ved en tydeligere historiefortelling og et tettere forhold til generalene som nå vil kunne oppgraderes utifra spillerens valg. Samtidig blir sjøslagene videreført fra Empire: Total War.
IGN har blitt invitert inn hos CA og kan melde at ingenting er spart på for å gjøre stemningen komplett. Historiske våpen og tilogmed historisk korrekt fottøy er brukt for å skape akkurat de rette lydene og den rette stemningen. Kampanimasjoner er skapt ved assistanse fra personer som praktiserer tradisjonell japansk kampteknikk. Dessuten er generalenes taler før hærene braker sammen gjenninført. Også krigføring nattestid er gjenninført.
For første gang i Total War-sammenheng introduseres helteenheter til spillet. Historiske legendefigurer vil spille en rolle i spillet som ekstremt kraftige krigere. Nye beleiringsteknikker er innført i tråd med Asiatisk arkitektur, og er ment å åpne for dypere strategi i beleiringsslag enn hva som tidligere har vært tilfellet.
Alle strategispillere iriterer seg støtt og stadig over at AI ikke er opp til oppgaven med å yte tilfredsstillende motstand. Dette har ikkeminst vært et ankepunkt ved Total War-spilltidligere i serien. Også dette søker Creative Assembly å adressere. Dette ved å integrere den nye AIen med den berømte Sun Tzus "Art of War". De som har lest boken vil merke at Sun Tzu her gir svært konkrete anvisninger for fremgangsmåter i presise strategiske stillinger. Ved å overføre dette til AI håper Creative Assembly å gjøre den mer motstandsdyktig.
Utrolig at ingen har tenkt på dette før - jeg vil neste tro de har. Forhåpentligvis vil vi likevel se en markant forbedring i kamptaktikker fra Creative Assemblys nye AI.
Vi gleder oss til å se flere oppdateringer om dette spillet under E3, og til å følge dette spillet helt til det gis ut, antakelig en gang i 2011.