Norsk
Gamereactor
artikler
SimCity

Sim City

Maxis er snart klare med neste spill i den solide simulatorserien. Vi tok en prøvetur under årets Gamescom...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

- Alt er simulert, sier utvikler Maxis da de prater om sitt nyeste Sim City. Det er en dristig påstand, spesielt med tanke på mengden med detaljer, mekanikker og elementer spillet faktisk simulerer til enhver tid.

Fra en spillers perspektiv blir det vanskelig å skulle dømme hvorvidt dette er sant - men når jeg sitter å trykker på de forskjellige innbyggerne i byen min får jeg en spesiell følelse... en følelse som sier meg at utvikleren ikke tuller. Alt du ser i Sim City har virkelig en eller annen form for funksjon for simuleringen.

HQ

Trykker jeg på en tilfeldig bil, blir jeg fortalt hvor den kommer fra og hvor den er på vei. En av dem er på vei til jobb, mens en annen bil som var på leting etter en burger, er nå på vei hjem fordi han ikke kunne finne noen burgersjapper (ja, jeg har utrolig nok glemt det viktigste i hele byen). Det samme gjelder over alt i byen, noen spiller fotball på fotballbanen mens en familie flytter inn i et hus over gaten.

Dette er en annonse:
SimCity

Men siden jeg bare hadde 20 minutter med Sim City-demoen, sluttet jeg å blande meg inn i innbyggernes privatliv for å sjekke ut noen av de andre tingene borgemestersimulatoren hadde å by på. Det viser seg snart, via det intuitive rutenettet, at halve byen min mangler vann. Den ene brannstasjonen jeg har er ikke nok for hele byen, og byens renseanlegg klarer ikke å holde følge med alle innbyggerne som flytter inn hele tiden. Jeg trenger nye hus, butikker, fabrikker og så videre for å dekke arbeidsbehovet, og alt dette skjer på samme tid som en stor del av befolkningen i byen bestemmer seg for å mase om ting de trenger.

Mengden med informasjon som skal fordøyes til enhver tid kan være skremmende for nybegynnere, selv i denne lille demoen, hvor befolkningen i byen min bare ligger på rundt 2500. Men måten du får informasjonen servert på er så intuitiv og enkel, og man blir aldri presentert med mer informasjon enn akkurat det du trenger for øyeblikket. Rutenettet lar meg bokstavelig talt se tusenvis av klumper med avføring renne gjennom kloakksystemet, og på denne måten kan jeg sjekke ut nøyaktig hvor i byen jeg trenger å bygge flere renseanlegg for å sørge for at rørene ikke går tett. Det samme prinsippet gjelder blant annet også strøm, vann og brannstasjoner. Systemet er både lettforståelig og gøy å bruke.

SimCity
Dette er en annonse:

Så blir jeg tilbudt et oppdrag. Meteorologene mine spår at en hetebølge nærmer seg, noe som vil gjøre risikoen for brann høyere. Klarer jeg å forbedre byens brannberedskap vil jeg få 50 000 dollar, og med fastlønn på 3000 dollar i timen vil jeg våge å påstå at det er en stor sum. Til slutt velger jeg å takke nei til tilbudet - jeg har bare lyst til å fortsette byggingen.

Blant noen av nyhetene Maxis snakket om på Gamescom, fikk vi høre at Sim City vil få CityLog, en nettside hvor du kan se hva dine venner driver med og så videre (i likhet med Battlefields Battlelog og Need For Speeds Autolog). Spillets økonomi er også basert rundt tilbud og etterspørsel - oljeprisene er på vei opp (høres kjent ut), og med litt planlegging og spesialisering går det an å tjene store penger på andres mangler. Spillere kan også samarbeide om globale utfordringer, som for eksempel å sørge for at enhver by har rikelig med jobber tilgjengelig til enhver tid.

SimCity

Men i det jeg holder på med å pusse opp borgemesterkontoret mitt, ringer det en alarm. Det viser seg at en enorm meteor er på vei rett mot min flotte by, og jeg kan bare stå og se på i det flere tusen tonn med romstein knuser alt i nærmeste omkrets. Min ruinerte by står i flammer, og en melding på skjermen takker meg for å ha spilt Sim City. Det virker som Maxis har overgått seg selv med det nyeste spillet i serien, og jeg kan virkelig ikke vente til spillet lanseres i februar neste år.

SimCity
SimCity

Relaterte tekster

Sim CityScore

Sim City

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Elfving - GR SE

Maxis har ventet i ti år på å gi ut en oppfølger til Sim City 4, og endelig er våre borgermesterbønner hørt. Sim City er her, og det leverer...

3
Moddere utvider SimCity-kartet

Moddere utvider SimCity-kartet

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Et av ankepunktene mot SimCity har vært at området man får til rådighet for å bygge i føles ganske lite. Maxis har tidligere sagt at kartstørrelsen er valgt med tanke på...

7
Maxis fjerner nettkravet i SimCity

Maxis fjerner nettkravet i SimCity

NYHET. Skrevet av Kim Visnes

For litt mindre enn ett år siden lanserte Maxis og Electronic Arts det nye SimCity-spillet til PC, og det har vært en ganske så turbulent tid for selskapene siden den...

3
Maxis vil fremheve SimCity-moddere

Maxis vil fremheve SimCity-moddere

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

SimCity har alt som trengs for å bli alle modderes drøm, og ifølge et blogginnlegg på spillets offisielle hjemmesideskal Maxis begynne å støtte deg som vil skape eget...



Loading next content