Idet jeg ringer opp Chris Parry kikker jeg på instruksjonene jeg har fått fra EA rundt intervjuet. "Stick to the subject" er et av punktene. "Don't be offensive" er et annet. Hm, ikke vær frekk? Det har jeg ikke tenkt på. Så jeg spør Chris.
Jeg ble bedt om å ikke stille støtende spørsmål før dette intervjuet. Hva er et støtende spørsmål for deg?
- Haha, jeg er en skater, jeg tåler det meste. Et støtende spørsmål er kanskje "kommer den slitsomme konkurranseutroperen fra det første Skate til å være med i toeren?" Svaret blir da, "Ja det kommer han". Og det er jeg som har stemmen hans. Jeg kommer til å skrike "wohooo!" og "bleeeheeeeh" også i Skate 2.
Jeg likte det første Skate, men det var ikke et lett spill. Hvor vanskelig kommer Skate 2 til å bli?
- Dersom du har spilt det første spillet og begynner på oppfølgeren kommer du til å klare deg bra med en gang. Når erfarne spillere har prøvd Skate 2 så klarer de alle triksene med en gang. Så viser vi dem nye triks som one foot inverts, nye varianter på boneless og footplants. En ny funksjon som er veldig stor er at man kan gå. Så snart man tar en fot vekk fra brettet oppstår mange nye triks. Boneless, one foot air, for eksempel. Høres alt dette vanskelig ut finnes det selvsagt også mange opplæringer. Om du er ny så får du hjelp til å utforske spillkontrolleren, men er du proff kan du hoppe over opplæringen.
Hva kunne dere gjort bedre i det første Skate-spillet
- Når man starter en ny spillserie vil man gjøre den perfekt, men det klarer man sjelden med en gang. Skate var ikke perfekt, så Skate 2 er sjansen vår til å fikse på spillet. I arbeidet med Skate var vi nødt til å bygge opp hele systemet med kamera, spillkontroll og figurer. Historie og presentasjon var noe som kom med sent, og her vil vi høyne nivået betraktelig i Skate 2. Skaterne vil bli lokket til spillet på grunn av brettkjøringen, mens andre spillere må vi lokke med historie og presentasjon.
Hva kan vi forvente når det gjelder onlinespilling og nettsamfunn?
- Funksjonen med å lage egne videoer er utvidet og mer brukervennlig denne gangen. Vi har en ny tegnedel der man kan lage egne logoer og annet. Klaner og andre grupper online kan lage egne filmer og dele logoer og annet seg imellom. En annen onlinenyhet er Free Skating, der folk bare cruiser rundt med kompisene sine uten noen spesielle mål. Det kommer til å bli en avslappet spillmodus.
Fortell om Hall of Meat!
- I Hall of Meat skal du ødelegge kroppen din, mer eller mindre. Man får poeng basert på hvor mye man skader seg i en bail, og vi tror det blir moro å gå sammen med kompiser online og, tja, forsøke å slå seg i hjel!
Drømmer dere om å ha med skatere som er knyttet til Tony Hawk-serien, som for eksempel Bam Margera og Mike Vallely?
- Vi tror virkelig at det er plass til flere skatespill på markedet i dag, og hvert spill får ha sine kjente skatere. Vi har en fantastisk samling med skateboardere i Skate 2, blant annet Eric Koston som tidligere har vært med i Tony Hawk-spillene. Vi vil ikke stjele navn fra andre spillserier, vi har våre skatere og de har sine. Det høres veldig diplomatisk ut, men slik er det.
Dere høres veldig diplomatiske ut, både dere og Tony Hawk-utviklerne. Ser dere ikke på dette som en krig ennå? Blir du ikke litt skadefro når pressen snakker om Skate som en Tony Hawk-killer?
- Uten å nevne noe om Tony Hawk kan jeg si hva som gjør meg veldig glad. Når fremstående folk fra skatemiljøet, for eksempel det fantastisk Thrasher Magazine, sier ting som "dere klarte det! Dere har fanget den rette følelsen". Sånne ting er en fantastisk bekreftelse. Så får jeg heller beklage om vi er for diplomatiske.
Hvordan har skateboardmiljøet bidratt i arbeidet med Skate 2?
- De har inspirert oss med skateplasser i San Vanelona, og tipset oss om hvordan de bør utformes. Vi jobber tett med proffene, og de hjelper oss med å holde oss oppdatert på hva som skjer i skateverden. Først og fremst har de gjort en fet jobb med alle mellomsekvensene. I alle klippene har de vært fantastiske. De er ikke skuespillere, men noen av dem har gitt oss skikkelig latterkrampe.
I Skate 2 er San Vanelona ødelagt av en naturkatastrofe. Hvorfor valgte dere dette som historie?
- Vi har en merkelig form for humor. Jeg er skater selv og vi tar ikke oss selv så alvorlig. Vi ville ha en litt mer original historie og interessante figurer i Skate 2. Vi forklarer ikke hva katastrofen faktisk består av, vi ville bare ha en ny by, og det fikk vi ved hjelp av katastrofen.
Dere var altså ikke lei av San Vanelona fra det første spillet og det var derfor dere sprengte byen?
- Hehe, nei da. Vi er veldig glade i San Vanelona, og vi er dessuten late og gadd ikke bygge en helt ny by, haha. Med i historien er også et ondt selskap, Mongocore, som tjener penger på å bygge opp byen igjen.
Fortell meg noe som gir meg lyst til å spille Skate 2. Hva er det heftigste du har gjort i spillet?
- Jeg kan fortelle om noe jeg blogget om for en stund siden. Jeg surret rundt i Skate 2 og stilte opp en stol nederst i en bakke. Jeg tok skikkelig sats og hoppet på stolen, som til min forbauselse begynte å skli under meg, riktig langt. Jeg tok så en ollie fra stolen. Når folk fikk se filmklippet av dette på bloggen min ble mange utrolig imponert av fysikkmotoren og de dynamiske objektene. Finner du et kjipt skateboard på bakken, så prøv å hopp på. Vi aner ikke hva for slags ville triks folk kommer til å finne på i spillet.
Skate 2 kommer 22. januar 2009. Er du nysgjerrig på stoltrikset til Chris kan du klikke deg inn her!