Norsk
Gamereactor
forspill
Skate (2007)

Skate

Et skateboardspill uten en "Tony" i tittelen? Ja, det er faktisk på gang. Electronic Arts skal med Skate vise oss en mer jordnær måte å rulle et virtuelt skateboard på!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det var med gamle Skate or Die fra 1987 som Electronic Arts sist lagde spill av skateboarding. Tyve år senere er det på tide igjen og den kommende tittelen denne gangen er det kanskje litt mer passende "Skate". Her finnes ingen verdensstjerne i stil med Tony Hawk som gallionsfigur, men derimot relativt kjente navnene som PJ Ladd, Jerry Hsu og Mark Gonzales.

Det Electronic Arts vil gjøre med Skate er kanskje hva den danske regissøren Lars von Trier ville gjort med film når han lanserte sitt dogma-manifest. Kort og godt - ingen bullshit. Da Tony Hawk- og SSX-spillene stabler vannvittige triks på på hverandre er det tenkt at Skate skal gå tilbake til det grunnleggende og la spilleren svette skikkelig for å utføre de aller enkleste kunststykkene med skateboardet.

Andre skateboardspill (les: Tony Hawk-spillene) har begynt å stagnere en anelse, men vi skal heller ikke glemme at det har dukket opp nye ting også. I Tony Hawk's Downhill Jam styrte man skateboardet gjennom å vippe på Wii-kontrolleren og i Tony Hawk's Project 8 ble vi introdusert for spillmomentet "Nail the trick", der man mitt i luften i slowmotion kunne presisjonsstyre brettet med sin skaters føtter. Nail the trick var artig, men dessverre mest en parentes i Project 8. Det peket dog mot en mulig fremtid for skateboard-spillene og Electronic Arts ser ut til å ha sneglet seg fremover og spunnet videre på idéen og i Skate utviklet den til en kontrollmessig grunnstamme, i stedet for bare et kortvarig innslag.

Et vanlig hopp, eller "ollie" for den vitende, er vi vant til å utføre med en simpel knapptrykking. I Skate gjøres dette - og en stor del av spillets bevegelser - med den høyre analoge spaken. Gjennom å dra spaken mot seg og siden rett frem i ulike hastigheter utfører man et hopp. Kickflips og andre variasjoner på den vanlige ollien får man gjennom å dra spaken i den andre veien. å venne seg fra ansiktsknappene kan bli vanskelig, men om denne kontrollmetoden snekres sammen skikkelig, så kan det bli et spennende og frisk måte å spille på.

Dette er en annonse:

Vi kan altså vente oss et relativt vanskelig spill, i alle fall om man vil prestere mer enn simple hopp. Når det snakkes om kvantitet kontra kvalitet vet vi alle hvilken egenskap som bruker å hylles, og for igjen å sammenligne spillet med Tony Hawk-serien så føles det velkomment å ikke trenge å utføre evighetslange trikkombinasjoner for å komme seg videre i spillet. I Skate finnes dessuten alle triks opplåste fra begynnelsen og man behøver heller ikke å fylle på noen ferdighetsmåler.

Selv omgivelsene i Skate ser ut til å følge den enkle og mer virkelighetsorienterte filosofien. Her finnes store, åpne landskap belagte med grå asfalt, noen trapper her og der samt noen høyst ordinære ramper i stil med de i skikkelige skateparker ved siden av ens lokale høyskole. Det høres kanskje litt kjedelig ut, men selv asfalt kan være vakker om den er høyoppløst nok... San Francisco, Barcelona og Vancouver (der spillet utvikles) er noen av stedene der spilleren får rulle rundt. Selv skaterne har et grafisk veltilpasset bevegelsesmønster, troverdig fysikk i hopp og landinger og holder balansen med armene akkurat på samme måte som i virkeligheten. Kameraet i spillet er lavt plassert, noe som gir bedre kontroll på brettet.

Har man lykkes med et ekstra vanskelig triks så vil man kanskje se det igjen og, kanskje viktigst av alt for oss spillere, skryte for andre. Skate lagrer heldigvis hele tiden en reprise av ens skating, ca. ett minutt bakover i tiden. Når man studerer reprisen så kan man leke med forskjellige kameravinkler, hastighet med mer og det går også an å lagre klipp og laste de opp på Xbox Live eller Playstation Network, slik at andre som eier Skate kan se dine råe akrobatiske bevegelser. For den oppkoblede konsolleieren er det også mulighet å laste ned reprisene direkte fra en nettside som igjen muliggjør skryt for en enda større skare.

Kommer Skate til å bli nytenkende for den litt stillestående skateboard-sjangeren eller en finesseløs lillebror til de allerede etablerte spillene? Senere i sommer får vi svaret.

Dette er en annonse:
Skate (2007)Skate (2007)Skate (2007)Skate (2007)
Skate (2007)Skate (2007)Skate (2007)Skate (2007)

Relaterte tekster

SkateScore

Skate

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Neversoft har regjert i denne sjangeren i snart et helt tiår, men nå kan Tony Hawk begynne å skjelve i skatebuksene sine - det er en ny skater i byen!



Loading next content