Skate It

Skate It

En av fjorårets største overraskelser er oversatt til Nintendo Wii. Carl Thomas har kastet seg på skateboardet og reist tilbake til San Vanelona. Her er hans dom!

Jeg blir aldri lei av å snakke om Skate. For meg er det som en utømmelig inspirasjonskilde som beviste at ingenting er definert. Ingenting må være som de er i dag. Dagens nye, gode ideer kan snu opp ned på hvordan vi oppfatter TV-spill i morgen. Og det gjorde Skate for meg.

Skate var så bra at Activision og Neversoft så seg nødt til ta ett års pause for å finne opp Tony Hawk-serien på nytt. I år kommer det ikke noe nytt Tony Hawk (bortsett fra til Nintendo DS), og Skate 2 er ikke i butikkene før over nyttår. Til gjengjeld får Wii-eiere sin helt egne tapning av det briljante sportsspillet Skate.

Borte er to analoge spaker. I stedet har utvikleren Black Box forsøkt å oversette det geniale Flick It-kontrollsystemet til den bevegelsesfølsomme Wii-kontrollen. Vipp kontrollen rett opp for å ta en ollie, og rett ned for en nollie. Vipp kontrollen mot venstre og opp for å utføre en kickflip, og mot høye og opp for å utføre en heelflip. Dermed er det lett å skjønne logikken om man spilte Skate eller har stått på skateboard selv.

Ideen er god, men maskinvaren er litt begrensende. Wii-moten er nemlig på langt nær så presis som en analog stikke. Det virker nesten vilkårlig hvilke triks min skater utfører når jeg vipper med kontrollen. Jeg kan prøve meg på en enkel kickflip, mens figuren tar pop shove it, heelflips og en såkalt bail. Alt annet enn det jeg vil.

Dette gjør Skate It til en frustrerende affære. Mangelen på presisjon i kontrollene har blitt et mer og mer synlig problem på Nintendo Wii. Det blir spennende å se hva kontrollforlengeren MotionPlus kan gjøre med problemet, og om den ekstra følsomheten faktisk kan bidra til å heve nivået på Wii-spill generelt.

Men tilbake til Skate og Skate It. Den enorme og lekre storbyen fra originalspillet er forsvunnet, og vi sitter igjen med en mengde lukkede arenaer. Vi er stadig i San Vanelona, men byen er delt opp i mindre deler, og befolkningen er evakuert som følge av en rekke naturkatastrofer. Det som var en gigantisk og fri og levende fornøyelselpark i Skate har blitt en tom liten lekegrind med lavoppløste teksturer og stive figuranimasjoner i Skate It. Det er jo så klart maskinvaren som begrenser spillopplevelsen, men det føles ikke desto mindre som to-tre steg bakover når jeg spiller dette ett år etter det fabelaktige Skate.

Det er for så vidt mange steder å skate, men strukturen føles litt som de tidlige Tony Hawk-spilla. Du låser opp nye baner og arenaer etter hvert som du spiller, og mange av stedene vi besøker i Skate It kjenner vi igjen fra Skate, dog i en svært utvasket og blass versjon. Noen arenaer har også problemer med lyssetting, og enkelte områder er så mørke at de er umulig å skate i.

Skate It lar deg benytte balansebrettet som fulgte med Wii Fit. Dette høres kanskje ut som en strålende ide, men det fungerer heller labert i praksis. Du utfører triksene med beina på brettet, og gir fart og grabber med håndkontrollene. Men plutselig er det blitt et stort problem å bare rulle riktig vei, og det hele ender nesten uspillbart. Til syvende og sist sitter jeg bare og lengter etter en ekstra analog stikke så jeg kan spille det som det originale Skate...

Har du kun Nintendo Wii i din maskinpark, så er Skate It likevel verdt en titt for skateboardinteresserte. Det er et grunnleggende interessant kontrollsystem, hvor timing fortsatt er alfa omega. Det er mangelfullt, frustrerende og upresist, og har en middels grafikk, men av en eller annen grunn klarer det likevel å underholde, til en viss grad. Skate It kan ikke måle seg med Skate, men det er det ingen andre spill i sjangeren som kan heller.

Skate ItSkate ItSkate ItSkate It
5 / 10
+